تست تاورکرین- بازرسی تاورکرین (TOWER CRANE) یکی از مهم ترین نمونه کارهای بازرسی جرثقیل می باشد که به سه روش زیر انجام می شود:
در این تست تاورکرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور جرثقیل برجی (تاورکرین) انجام می شود.
موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاورکرین بازدید می شوند:
این برنامه بازرسی تاورکرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:
این شیوه بازرسی جرثقیل های برجی با اهداف کلی زیر انجام می شود:
. بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی
۱- رینگ گردان
۲- موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک
۳- درام بالابر
۴- سیستم ترمز
۵- قرقره های سیم بکسل
۶- سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم
۷- گیربکس
۸- بوم
۹- چارچوب A شکل
۱۰- پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)
۱۱- سیم بکسل (طناب فلزی)
۱۲- سیستم های الکتریکی
۱۳- موتورهای الکتریکی
۱۴- بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب
۱۵- بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین
هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:
۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و . . .
واژگونی جرثقیل های برجی (تاورکرین) می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.
۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.
عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :
۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)
۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)
۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)
۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.