بازرسی جرثقیل های برجی (بازرسی تاور کرین)

بازرسی جرثقیل های برجی (بازرسی تاور کرین)

 

بازرسی جرثقیل های برجی (TOWER CRANE) به سه روش زیر انجام می شود:

 

۱- بازرسی تاور کرین  پیش از شروع کار توسط راننده جرثقیل برجی (تاور کرین)

 

در این بازرسی تاور کرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور جرثقیل برجی (تاور کرین) انجام می شود.

 

موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاور کرین بازدید می شوند:

 

  • کلیه موارد ارائه شده در دفترچه ی راهنمای عملیاتی دستگاه جرثقیل برجی
  • کنترل های عملیاتی و اضطراری تاور کرین
  • ترمزها
  • قفل، کلید و نشانگرهای ایمنی تاور کرین
  • بازرسی چشمی از ساختار دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • بازرسی تاور کرین جهت قرار گیری صحیح سیم بکسل درون درام و قرقره ها در تاور کرین
  • بازرسی تاورکرین با هدف تشخیص آسیب دیدگی سیم بکسل ها

 

بازرسی جرثقیل برجی

 

۲- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت مداوم

 

این برنامه بازرسی تاورکرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:

 

  • هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا تاور کرین
  • بازرسی تاور کرین جهت کنترل های عملیاتی و اضطراری،تجهیزات، نشانگرها و قفل های ایمنی دستگاه جرثقیل برجی
  • روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی تاور کرین از اجزا فیلتر روغن و سطح مایع دستگاه تاور کرین
بازرسی تاور کرین

 

۳- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت ۱۰ ساله

 

این شیوه بازرسی جرثقیل های برجی  با اهداف کلی زیر انجام می شود:

 

. بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی

  • استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT)
  • سیستم های ترمز جرثقیل تاور کرین
  • بازرسی تاور کرین جهت سیستم های کنترلی، ایمنی و اضطراری
  • مناسب بودن دستورالعمل های ایمنی و اجرایی مطابق شرایط کار

 

موارد ذیل در این نوع بازرسی جرثقیل های برجی (تاورکرین) مورد بررسی قرار می گیرند:

 

۱- رینگ گردان

۲- موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک

۳- درام بالابر

۴- سیستم ترمز

۵- قرقره های سیم بکسل

۶- سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم

۷- گیربکس

۸- بوم

۹- چارچوب A شکل

۱۰- پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)

۱۱- سیم بکسل (طناب فلزی)

۱۲- سیستم های الکتریکی

۱۳- موتورهای الکتریکی

 

  • باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • . بازرسی تاور کرین از جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتور از لحاظ وجود آسیب و فرسودگی
  • . بازرسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی

 

۱۴- بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب

 

  • بازرسی جرثقیل های برجی از چرخ های قسمت متحرک قلاب
  • بازرسی تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز
  • آزمون غیر مخرب برای شناسایی ترک خوردگی

 

۱۵- بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین

 

  • بازرسی تاور کرین از مجموعه ی قلاب از نظر ابعاد و تضمین مطابقت با مشخصات سازنده.
  • آزمون غیر مخرب برای تشخیص ترک خوردگی قلاب

 

 

طراحی ایمن جرثقیل های برجی (تاورکرین)

 

هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:

 

  • پایداری جرثقیل برجی (تاور کرین)
  • واژگونی جرثقیل برجی (نیروهای حاصل از باد و بار معلق)
  • طراحی مناسب و ایمن زیر بنا و پایه ستون جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • اندازه و طرح ستون جرثقیل های برجی بستگی به عواملی مانند ارتفاع برج، سرعت باد، نوع و طول بوم ، نوع زیر زمین، ظرفیت تحمل آن و ظرفیت دارد.
  • نحوه ی طراحی و تعداد قطعات ساختاری و موقعیت نصب آن ها در جرثقیل برجی

 

خطرات عمده هنگام کار با جرثقیل های برجی (تاور کرین)

 

۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و .  .  .

واژگونی جرثقیل های برجی (تاورکرین) می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.

 

۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.

 

عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :

 

  • عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی در جرثقیل تاور کرین (وزنه های خیلی سبک و خیلی سنگین هر دو خطرناکند)
  • بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده
  • عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین
  • طراحی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین

 

۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)

۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)

۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)

۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.

 

موارد ایمنی هنگام برپایی (ERECTION) و برچیدن (DISMANTLE) جرثقیل های برجی (جرثقیل تاورکرین)

 

  • پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.
  • تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.
  • استفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.
  • اجزای در حال نصب در جرثقیل تاو کرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.
  • شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.
  • رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.
  • از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.
  • ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین لحاظ شود.
  • به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خویش نبسته اید هرگز آن را رها نکنید.
  • استفاده از پیچ و مهره های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.
  • برپایی و برچیدن جرثقیل تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
  • از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.
  • هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.
  • حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
  • برای جلوگیری از سقوط نفرات، تمام پرتگاه ها و لبه ها توسط نرده ها و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.
  • هنگام برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.
  • تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.
  • هنگام عملیات برپایی یا برچیدن جرثقیل تاورکرین حداقل به فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه ی خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.
  • تمام سطوح راهروها و راه پله ها در جرثقیل تاور کرین باید از مواد غیر لغزنده مانند ، صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
بازرسی جرثقیل (تست جرثقیل)

بازرسی جرثقیل (تست جرثقیل)

بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل)

بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.