تست آسانسور بازرسی بالابر

فهرست مطالب

تست آسانسور و بالابر

در این مقاله می‌خواهیم راجب تست آسانسور و تاریخچه‌ی آن بپدازیم، همراه ما باشید:

تاریخچه آسانسور در جهان

اطلاعات پیرامون تاریخچه آسانسور در جهان در دانشنامه‌‌های معتبر خارجی بسیار زیاد است. در دوران پیش‌صنعتی، آسانسورها با نمونه‌های مشابه خود متفاوت بودند. در سال ۱۰۰۰ میلادی، المرادی در کتاب اسرار خود از اختراع دستگاهی شبیه بالابر گفته است که برای بالابردن ابزارهای جنگی جهت تخریب قلعه‌های حکومت اسلامی در اسپانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. سپس پادشاه لویی پانزدهم دستور ساخت بالابری جهت جابه جایی مسافر با نام (صندلی پرنده) را در قرن هجدهم میلادی داد. به بیان دقیق‌تر، این درخواست در سال ۱۷۴۳ از سوی وی صادر شد. این آسانسور در بیرون بالکن پادشاه نصب شد و با کمک نیروی دست انسان حرکت می‌کرد.

در سال ۱۷۹۳، اولین آسانسور مجهز به پیچ محرک، توسط ایوان کولیبین ساخته و در کاخ زمستان نصب شد. ساخت این آسانسور گام مهمی در تاریخچه آسانسور محسوب می‌شود، زیرا این آسانسور را به عنوان نقطه آغازین تولید آسانسورهای مسافربری امروزی می‌دانند. جالب است بدانید در سال ۱۸۷۵ در فروشگاه بزرگی در نیویورک، آسانسوری طراحی، نصب و به بهره برداری رسید؛ اما تنها با گذشت سه سال متوقف شد زیرا مردم از پذیرش آن خودداری کرده و همچنان از پله ها استفاده می کردند.در اواسط قرن نوزدهم میلادی منبع انرژی آسانسورها، بخار آب بودند و به مرور زمان این آسانسورها تکمیل شده و به آسانسورهای امروزی تبدیل شدند.در سال ۱۸۸۰ اولین آسانسور برقی اختراع شد، در آلمان و توسط فردی به نام «ورنر فون سیمنر» ساخته و نصب گردید. این آسانسورها نسبت به آسانسورهای پیشین، دیگ های بخار با سرعت بالاتر و قابلیت حمل بار سنگین تری داشتند. از دیگر پیشرفت هایی که از گذشته تا این زمان در آسانسورسازی به وجود آمده، می توان به استفاده از شاسی برای آسانسور و انواع درب های اتوماتیک اشاره کرد.

بررسی آسانسور و تارخچه ی آن

 اولین آسانسور در جهان

یافتن دقیق‌ترین گزاره پیرامون اولین آسانسور ساخته شده در جهان در مقالات و کتاب‌های تاریخچه آسانسور، بسیار دشوار است؛ زیرا هریک از آن‌ها نام اشخاص متفاوت را به عنوان سازنده اولین آسانسور مدرن در جهان ذکر کرده‌اند. در دوره صنعتی، آسانسورهایی که از فناوری مجهز به نیروی بخار برخوردار بودند، در آغاز قرن نوزدهم تولید شدند.

این آسانسورها توان جابه جایی حجم زیادی از کالاها در معادن و کارخانه‌ها را داشتند. در سال ۱۸۲۳، برتون و هومر، دو معمار لندنی، دستگاهی با نام (اتاق بالارونده) ساختند. این وسیله مجهز به نیروی بخار به یک جاذبه گردشگری در شهر لندن تبدیل شد. استفاده از آسانسور مذکور، منظره‌ای پانوراما و منحصر به فرد از شهر لندن به گردشگران ارائه می‌داد. در سال ۱۸۵۲، الیشا اوتیس در شهر نیویورک، پیشگام در تولید آسانسور ایمنی بود. این آسانسور به فرد اطمینان می‌داد که در صورت قطع شدن برق، اتاقک (کابین) سقوط نمی‌کند. ساختمان The Equitable Life نخستین مکانی بود که آسانسور مسافربری داشت. اولین آسانسور برقی نیز در سال ۱۸۸۰ توسط ورنر فون زیمنس آلمانی اختراع شد.

بررسی آسانسوور و اولین مدل ساخته شده

تاریخچه آسانسور در ایران

شواهد تاریخی کشور ایران ثابت می کند که آسانسور در مکان‌های منحصربه‌فرد (تخت جمشید)، (معبد آناهیتا) و (کاخ آپادانا)، قبل از زمان ارشمیدس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع تاریخچه آسانسور در کشور‌ ایران به دوران باستان برمی‌گردد، اما در عصر جدید نیز می‌توان قدمت این دستگاه در ایران را مورد بررسی قرار داد. با استناد به شواهد و مدارک تاریخی، نخستین آسانسورها در ساختمان‌های دوره اول حکومت پهلوی نصب و راه اندازی شده بودند.

ساختمان‌های اطراف خیابان امام خمینی مانند باشگاه افسران ستاد ارتش و کتابخانه ملی، همگی توسط کارشناسان و متخصصان آشنا به صنعت مذکور، به آسانسور مجهز شدند. به علاوه، نخستین آسانسور الکتریکی ایران برای یک ساختمان بلند در خیابان جمهوری اسلامی در سال ۱۳۲۹ شمسی طراحی و راه اندازی شد. پس از بازگشت به ایران، اولین آسانسور در کاخ گلستان نصب شد و در زمان احمد شاه نیز آسانسوری در پالایشگاه آبادان نصب گردید که متاسفانه در حال حاضر اثری از این آسانسورها باقی نمانده است.آسانسورها به دلیل آسایشی که برای انسان ها فراهم می کنند، در ایران نیز با استقبال خوبی رو به رو شدند و کم کم به صنعت پررونقی مبدل گشت و زمان صنعتی شدن آسانسور در ایران را می توان به ۸۰ سال پیش نسبت داد.

کلمه آسانسور در زبان فرانسوی با نام Ascenseur و در زبان انگلیسی با نام Elevator شناخته می‌شود. در زبان فارسی از واژه (بالابر) برای حمل بار و از واژه (آسانبر) جهت حمل انسان استفاده شده است. با استناد به شواهد موجود در مقالات تاریخچه آسانسور در جهان، واژه Elevator در اصل به عضله‌ای از بدن مربوط می‌شود که قادر است بخشی از بدن انسان را حرکت دهد. ریشه این واژه از زبان لاتین است. در سال ۱۷۸۷ واژه Elevator به عنوان دستگاه حمل و نقل بار در لغت نامه‌های معتبر ثبت شد.

تست آسانسور و تاریخچه ی آن در ایران

انرژی آسانسور چیست و به چه چیزی گفته می‌شود؟

انرژی در آسانسور به دو شکل مصرف می‌شود؛ مصرف انرژی در حال حرکت اتاقک و مصرف انرژی ایستا؛ مصرف انرژی در حالت ایستا به کنترلر برق، سیگنال‌های نمایش، نشانگرها، فن تهویه هوای اتاقک آسانسور و روشنایی داخل آن مربوط می‌شود. مصرف انرژی در حال حرکت اتاقک و در حالت ایستا به صورت مستقل محاسبه می‌شود.

میزان اندازه گیری مصرف انرژی در حال ایستا بسته به توان مصرفی بر مبنای وات است و میزان اندازه‌گیری مصرف انرژی در حال حرکت اتاقک به سیکل حرکتی بستگی دارد. سیکل حرکتی به حرکت کل آسانسور به سمت پایین و بالا گفته می‌شود.

 

انرژی آسانسور چگونه است و بررسی تست آسانسور

آسانسور چیست؟

آسانسور یا بالابر وسیله‌ای است که جهت انتقال از یک طبقه‌ای به طبقه دیگر در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، آسانسور به مجموعه‌ تجهیزات حمل و نقل گفته می‌شود که انتقال عمودی افراد و اجسام بین طبقات مختلف ساختمانی را فراهم می‌کند.

موتور آسانسور به عنوان قلب و مهم‌ترین قطعه مجموعه تجهیزات سیستم آسانسور، وظیفه به حرکت درآوردن آسانسور را برعهده دارد. همچنین توقف آسانسور و انتقال به طبقه موردنظر، از طریق فشار بر دکمه‌های موجود روی تابلو فرمان آسانسور صورت می‌گیرد.

بررسی بالابر و بررسی انرژی آسانسور

 

بازرسی آسانسور- تست آسانسور

آسانسورها و بالابرهای صنعتی نقش بسزایی در حمل و نقل مواد اولیه، محصولات و کارکنان در طبقات صنایع دارد لذا عدم توجه به نکات فنی و ایمنی آسانسور و نیز ایمنی بالابر می‌تواند حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد. بازرسی فنی و ایمنی از آسانسورهای صنعتی و تست بالابرها در دوره های زمانی مشخص مطابق با الزامات قانونی ضروری می باشد. از جمله الزامات قانون کار می توان به آیین نامه ذیل اشاره نمود:

با رشد ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه اداری ، تجاری و مسکونی اهمیت تست آسانسور و بالابر به عنوان یکی از پرکاربردترین اجزای ساختمان  بیش از پیش احساس می گردد و سالانه از بسیاری از خسارات جانی و مالی ناشی از عدم استانداردسازی آسانسورها جلوگیری می گردد. بازرسی آسانسور و بالابر طبق استانداردهای  (ASME) انجمن مهندسان مکانیک آمریکا جهت ایمنی و سلامت انواع آسانسورها الزامی می باشد.

بررسی و بالابر از لحاظ فنی

 

بازرسی آسانسورهای صنعتی و بالابرها در دوره های زمانی مشخص مطابق با الزامات قانونی ضروری می باشد. از جمله الزامات قانون کار می توان به آیین نامه ذیل اشاره نمود:

-آیین نامه ایمنی ساختمان کارگاه ها مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار/ فصل سوم / بخش اول

-تست آسانسور ها و تست بالابرهای صنعتی کششی و هیدرولیک مطابق استاندارد EN81.2/EN81.1

همچنین در راستای بازرسی آسانسور و بازرسی بالابر  سازمان ملی استاندارد ایران نیز جهت حفظ جان و مال کاربران این وسیله پرکاربرد در زندگی روزمره، رعایت استانداردهای  ISIRI6303-1را اجباری دانسته است.

خدمات بازرسی آسانسور شامل بازرسی تخصصی بخش های الکتریکی، مکانیکی و هیدرولیکی می باشد که در چهار بخش ذیل می باشد :

  • بازرسی اولیه آسانسور کششی
  • بازرسی ادواری آسانسور کششی
  • بازرسی اولیه آسانسور هیدرولیک
  • بازرسی ادواری آسانسور هیدرولیک

بازرسی فنی و ایمنی بالابر

بالابر وسیله ای است که انجام کار در محیط هایی با دسترسی محدود را فراهم می کند و در صورتی که دارای نقص فنی باشد باعث سقوط فرد و یا جسم و از کار اُفتادگی کلی دستگاه و به وجود آمدن ضرر و زیان جانی و مالی زیادی می شود به همین منظور بازرسی و تست بالابر ها حائز اهمیت می باشد .
در صورتی که این بازرسی ها به طور منظم انجام گیرد ایراد ها مشخص و خطرات احتمالی , ضرر و زیان مالی و جانی به حداقل و ایمنی در محیط کار به حداکثر می رسد .

قطعات اصلی بالابر کارگاهی

  • پاراشوت: بعضی مواقع بالابر ها بر اثر سرعت بالا سقوط می کنند. زمانی که سرعت بالابر کارگاهی بالا باشد امکان سقوط آن نیز بیشتر است. به همین منظور برای ممانعت و پیشگیری از سقوط بالابر کارگاهی طراحان و مهندسین قطعه ای به نام ترمز پاراشوت را در نظر گرفته اند. در واقع زمانی که بالابر بیش از حد مجاز سرعت داشته باشد سیستم ترمز و از به طور اتوماتیک عمل کرده سقوط بالابر کارگاهی جلوگیری می نماید.
  • سیستم اضافه بار (Over Load): این سیستم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده است که اگر بار بالابر بیش از حد مجاز باشد شروع به هشدار دادن کرده و مانع حرکت می شود.
  • ترمز الکترومغناطیسی: این ترمز پشت الکتروموتور نصب شده و باعث توقف بالابر در ایستگاه می‌گردد.
  • نرده ی امگا: نرده امگا در جایگاه ورود و خروج بالابر کارگاهی نصب می‌شود. در هر طبقه که آسانسور بالا و پایین می‌رود با نرده‌ی امگا باز و بسته می‌شود. همچنین این نرده باعث جلوگیری از داخل شدن اشیاء و ورود افراد متفرقه به درون بالابر می‌گردد.
  • حفاظ پیرامون: حفاظ پیرامون، محدودهی استقرار بالابر را تعیین کرده و از ورود و توقف افراد اضافی در آن محل جلوگیری می‌کند. این حفاظ برای جلوگیری از برخورد اشیاء، افراد و صدمات ناشی از آن نیز بسیار لازم است.
  • سری لیمیت سوئیچ های ایمنی: لیمیت سوئیچ ها در ابتدا و انتهای مسیر بالابر بسیار لازم است. لیمیت سوئیچ روی درب کابین نیز جهت جلوگیری از سقوط  نصب می‌گردد.
  • کلگی: این قطعه محدود کننده‌ی آخر مسیر بوده و به شکل خودکار باعث ادامه حرکت و یا پایان آن می شود. وظیفه دیگر کلگی این است که در صورت عمل نکردن لیمیت سوئیچ، از انحراف دستگاه برای سقوط جلوگیری کند.

تست آسانسور و بازرسی ایمنی آسانسور چگونه صورت می‌گیرد؟

در فرایند تست آسانسور باید مراحل و اقداماتی انجام شوند. برخی از این اقدامات در بازرسی آسانسور پیشگیرانه هستند؛ یعنی از بروز خرابی و اختلال جلوگیری می‌کنند. بعضی دیگر سرویس و تعمیر مستقیم به حساب می‌آیند؛ بدین معنی که در عملکرد آسانسور نقص فنی وجود دارد و نیاز است بخش‌های متحرک و مکانیکی آن در دست تعمیر قرار بگیرد. این اقدامات به شرح زیر هستند:

بررسی بالابر و تعریف آسانسور

مهمترین موارد تست و بازرسی آسانسور در محدوده موتورخانه آسانسور

  1. تست شاقول بودن موتورگیربکس آسانسور
  2. تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس آسانسور (یکسان بودن فشار سیم بکسل ها)
  3. تست سرخوردگی سیم بکسل های روی فلکه اصلی آسانسور
  4. تست و کنترل سیستم ترمز آسانسور
  5. گنترل زاویه سیم بکسل و فلکه آسانسور
  6. تست اصطکاک سیم بکسل آسانسور
  7. نصب بودن گارد یا حفاظ سیم بکسل های آسانسور
  8. علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسل ها
  9. نصب شدن علامت گردش پولی موتور(نشان جهت گردش چپ و راست)
  10. اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه ۵ سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابل ها
  11. نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف آسانسور
  12. نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
  13. نصب پلاک مخصوص روی درب موتورخانه که حاوی اطلاعات و شماره تلفن شرکت نصب کننده آسانسور می باشد
  14. وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
  15. مناسب بودن روشنایی موتورخانه آسانسور
  16. عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
  17. در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه آسانسور
  18. تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
  19. تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
  20. لغزنده نبودن کف موتورخانه
  21. وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه در صورت وجود
  22. وجود حفاظ مناسب برای گاورنر آسانسور
  23. اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه آسانسور
  24. الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
  25. الصاق پلاک شماره تابلو کنترل آسانسور
  26. الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا” قابل شناسایی باشند.
  27. وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند
  28. نصب نرده دور دریچه کف آسانسور
  29. تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
  30. تست پلمب گاورنر آسانسور
  31. کنترل حفاظ گاورنر آسانسور
  32. وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن

در بازرسی آسانسور تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا” سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.

  • تست کلیدهای حرارتی تابلو آسانسور
  • تست تایم تراول آسانسور (معمولا” نباید از ۴۰ ثانیه بیشتر باشد)
  • تست کنترل فاز

کنترل شماره گذاری سیم های تابلوکلیه تست های مربوط به فرمان های صادره (تابلو)تست کلیه ترمینال ها و سربندی ها و محکم بودن آنها ،تست چراغ های زیگنال تابلو برق و کلید اصلی ،تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور)،تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین

تست و کنترل سیتم برق اضطرای کابین در تابلو و باطری آن

بررسی بالابر و تست کترل فاز

در زمان بازرسی آسانسور مهمترین موارد کنترل و تست داخل چاه آسانسور:

  • نصب چراغ های روشنایی داخل چاه
  • کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
  • کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
  • کنترل و تست عملکرد قفل درب ها(درب های لولایی و درب های اتوماتیک)
  • کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها(درب های لولایی)
  • وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
  • کنترل و تست لیمیت های حد بالا
  • کنترل و تست لیمیت های حد پائین
  • تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
  • وجود پلیت های زیر ریل ها
  • انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهن کشی داخل چاه
  • صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
  • تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
  • وجود داشتن جان پناه در کف چاه(طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
  • اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
  • نصب صحیح لاستیک ها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
  • کنترل فاصله زیر قاب وزنه تعادل با ضربه گیر کف چاه(در صورتیکه ظربه گیر روی سکو نصب شده باشد)فاصله مناسب معمولا” بین ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر می باشد
  • کنترل فاصله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مورد قبل(فاصله مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر )
  • تست فاصله بین کابین و قاب ورنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم(حداقل ۵ سانتیمتر)
  • تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله ۳ سانتیمتر)
  • کنترل ریل و کفشک های کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد، آیا براکت اول و آخر وجود دارد؟(کفشک های کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
  • کنترل جوشکاری براکت ها
  • کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
  • کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
  • کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسل ها
  • نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
  • کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
  • عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
  • کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
  • تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
  • کنترل سینی های زیر درب
  • کنترل سینی زیر درب کابین
  • کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
  • تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشک های وزنه تعادل با ریل ها
  • تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسل ها و کلمپ های کادر وزنه تعادل

بررسی آسانسور و تست بالا بر

 

مهمترین موارد بازرسی آسانسور و تست قسمت های بیرونی و داخل کابین آسانسور:

البته موارد دیگری نیز در مراحل بازرسی بالابر و  کنترل آسانسور وجود دارد، که امیدوارم دوستان و همکاران و مخصوصا” شرکتهای بازرسی نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام نمایند.

  1. کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا” قطع کند
  2. کنترل و تست سیم ارت کابین
  3. تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود ۲۰ سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
  4. کنترل و تست کفشک های کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
  5. کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیم های روی کابین
  6. کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
  7. کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
  8. کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
  9. کنترل روغندان های ریل کابین
  10. کنترل روغندان های ریل وزنه
  11. کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین
  12. کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
  13. کنترل فاصله کابین با درب های طبقه
  14. کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
  15. کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
  16. کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
  17. مناسب بودن روشنایی داخل کابین

تست آسانسور و بالابر

 

تست کنترل بار آسانسور چیست و چرا اهمیت دارد ؟

در بازرسی آسانسور تست کنترل بار آسانسور تعیین می کند که آیا یک سیستم آسانسور می تواند حداکثر ظرفیت بار مورد نیاز خود را با حداکثر سرعت تعیین شده در حین انتقال حمل کند. تست بار حرکت کابین آسانسور را در هر دو جهت بررسی می کنند. در تست های فنی آسانسورها مهندسین همچنین بررسی می کنند که آیا طناب ها در موقعیت مناسب باقی می مانند ، ترمزها در هنگام اعمال وارد می شوند و آیا آسانسور در فاصله صحیح طبق کدهای اعمال شده توقف می کند یا خیر! تست کنترل بار شامل آزمایش های بار کامل در ظرفیت هایی است که ۲۵% بیش از بالاترین ظرفیت نامی بار سیستم آسانسور مورد نظر است. به عنوان مثال اگر یک آسانسور دارای ۴۰۰۰ پوند به عنوان حداکثر وزن باشد ، آزمایش ظرفیت ۵۰۰۰ پوند را بررسی می کند. ساخت و ساز آسانسور در اینجا نقش مهمی ایفا می کند. فضای داخلی آسانسور ساخته شده با فولاد یا پانل های گرانیتی تقویت شده وزن خود را به سیستم اضافه می کند و این امر هنگام درخواست برای رتبه بندی بار و انجام آزمایش بار نهایی مورد توجه قرار می گیرد.

هدف از تست کنترل آسانسور تعیین این است که تجهیزات مکانیکی می توانند حداکثر بار خود را با حداکثر سرعت خود بلند کرده و جابجا کنند بدون آنکه ایمنی افراد در آن به خطر بیافتد. کشورهای مختلف می توانند پارامترهای متفاوتی برای تجزیه و تحلیل آزمایش بار روی آسانسور داشته باشند ، با این حال ، هدف ثابت است. به عنوان مثال ، برخی از شرکت های خدمات آسانسور آزمایش بار را با حداکثر وزنی که آسانسور می تواند تحمل کند ، انجام می دهند.

از سوی دیگر ، برخی این آزمایش را با قرار دادن ۱۲۵% بار بیشتر در آسانسورها و بررسی عملکرد انجام می دهند. تست کنترل بار همچنین با حرکت آسانسور بدون هیچ باری در حداکثر سرعت انجام می شود تا نتایج را مقایسه کنید. برای انجام آزمایش بار ، مهندس آسانسور تجهیزات را در هر جهت کار می کند و می بیند که آیا طناب ها در موقعیت مناسب می مانند ، ترمزها خوب کار می کنند و آسانسور در فاصله صحیح طبق کدهای اعمال شده توقف می کند.

انواع تست آسانسور و بازرسی بالابر :

تست فنی آسانسور و بازرسی بالابر به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد، به همین دلیل نام‌های متفاوتی نیز دارد. ما مهم‌ترین انواع تست آسانسور را در ادامه معرفی می‌کنیم:

۱. تست پاراشوت

سرعت متعادل آسانسور در جابه‌جا کردن افراد بسیار حائز اهمیت است. گاهی امکان دارد که این تعادل برهم بخورد و آسانسور سریع‌تر همیشه حرکت کند. در این حالت، پاراشوت یا ترمز ایمنی آسانسور به میان می‌آید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند. وظیفه پاراشوت به‌عنوان ترمز اضطراری آن است که حرکت کابین را متوقف کند و مانع سقوط آسانسور شود.

برای انجام این تست، باید با استفاده از نیروی الکتروهیدرولیکی بخش پاراشوت جدا و سپس باز شود و از طریق فنرهای فشاری عملکرد آن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

۲. تست ترمز

برای تست ترمز باید حرکت آسانسور را بر روی دور تند و سریع تنظیم کنید. برای این کار نیاز است تا سیم‌های بخش برقی و مغناطیسی ترمز گیربکس جدا شوند. هنگامی که آسانسور بر روی دور سریع باشد، موتور گیربکس از حرکت بازمی‌ایستد. پس از این، مدار فرمان از این عدم حرکت آگاهی می‌یابد و موجب قطعی برق آسانسور خواهد شد.

۳. تست کنترل بار

وظیفه کنترل بار تنظیم جریان ورودی به موتور آسانسور است. برای تست آسانسور در این بخش، باید جریان مصرفی تنطیم شده مورد ارزیابی قرار بگیرد. به این صورت که از طریق وسایل الکترونیکی به‌خصوص وسایلی با جریان‌های قوی می‌توان در عملکرد کنترل بار خلل وارد کرد.

۴. تست باتری

انجام تست مکرر باتری یک مسئله مهم است. دلیل آن به نقش باتری بازمی‌گردد. باتری آسانسور یک سیستم اضطراری برای رساندن کابین به منطقه‌ای امن در هنگام قطعی برق است. در حقیقت باتری یک مکانیزم نجات فوری کابین در زمان‌های قطعی برق محسوب می‌شود.

حال عملکرد باتری چگونه ارزیابی خواهد شد؟ متداول‌ترین راه برای تست باتری آسانسور، قطع کردن برق به‌صورت آزمایشی است. از طرفی می‌توان با استفاده از کنترل بار، جریان برق روانه شده به سمت موتور آسانسور را کاهش داد و از این طریق، نحوه عملکرد باتری را سنجید.

بررسی بالابر و تست از بالانس آسانسور

۵. تست سرخوردگی سیم بکسل

برای ارزیابی سیم بکسل، ابتدا باید تعادل کابین و وزنه تعادل آسانسور را در بازرسی آسانسور چک کنید. اگر این دو بخش از بالانس و تعادل برخوردار بودند، می‌توان به سرخوردگی سیم بکسل نیز پرداخت. فردی که این تست را انجام می‌دهد، باید به‌خوبی به بخش‌های آسانسور مسلط باشد.

۶. تست بالانس

منظور از تست بالانس این است که بدانید آیا میان کابین آسانسور و وزن تعادل بالانس و تنظیمی وجود دارد یا خیر. برای این کار باید به اندازه نصف ظرفیت سنگینی آسانسور را با افراد پر کنید؛ سپس وزنه تعادل و کابین آسانسور را همتراز و هم‌سطح کنید و میزان بالانس آن‌ها را در موتورخانه مورد ارزیابی قراردهید.

انواع گواهینامه استاندارد آسانسور:

لازم بذکر است دو نوع گواهینامه استاندارد برای آسانسورها وجود دارد :

۱. گواهینامه استاندارد اولیه:

برای گرفتن گواهینامه اولیه آسانسور (ساختمان های نوساز)، لازم است مدارک ذیل جهت پیگیری به شرکت نصب کننده آسانسور تحویل داده شود .

– کپی از

صفحه اول پروانه ساختمان

پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه

صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه

ممکن است آسانسور شما قدیمی باشد ، یعنی نصب و راه‌اندازی آن به زمانی برگردد که هنوز استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده ( قبل از سال ۱۳۸۳) و بدون گواهی استاندارد اخذ پایان کار ساختمان ممکن بود، در صورت درخواست متقاضی پروانه ساختمان می توان پیگیری های لازم را با مدارک ذکر شده بالا انجام داد .

نکته ای که وجود دارد از بابت آسانسورهای قدیمی بدون پروانه ساختمان دولتی می باشد، که با جایگزین شدن قبض برق محل  نصب آسانسور مشکل مرتفع شده و در صورت رعایت استانداردها اخذ گواهینامه قابل پیگیری می باشد .

۲. گواهینامه استاندارد ادواری:

در سناریوی دیگر ممکن است که گواهی اولیه را داشته باشید یعنی در سال های گذشته اخذ شده باشد، اما اکنون می‌خواهید به‌ طور ادواری استاندارد آسانسور(گواهی سلامت فنی آسانسور) را بگیرید. این خصوصا در ساختمان های پر رفت ‌و آمد وجود دارد و مسئولیت سنگینی در قبال حفظ ساکنین از لحاظ جانی و مالی و ایمنی بر عهده مدیر یا صاحبان ساختمان می گذارد که با  عقد قرار داد با شرکت معتبر آسانسوری و تحویل مدارک ذکر شده قابل پیگیری و انجام خواهد بود.

مدت زمان گرفتن گواهینامه اولیه بین ۲۰ تا ۳۵ روز و استاندارد ادواری بین ۱۰ تا ۳۰ روز است، لازم بذکر است زمان مد نظر جهت گرفتن گواهینامه به المان هایی از جمله کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می شود و شرکت بازرسی بستگی دارد و امکان کوتاه شدن زمان اخذ گواهینامه آسانسور نیز وجود خواهد داشت.

گرفتن گواهینامه استاندارد برای آسانسور

استاندارد های آسانسور به چند دسته تقسیم می شود؟

دو نوع استاندارد آسانسور وجود دارد که هر مالک و یا مدیر ساختمان باید اقدام به اخذ آن کند .

  • استاندارد اولیه آسانسور
  • استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد اولیه آسانسور چیست ؟

بعد از اتمام نصب آسانسور، آسانسور توسط کارشناس مربوطه بازبینی می شود و معیارهای مختلفی از جمله ایمنی و عملکرد سالم بررسی می شود و در صورت نبودن مشکل گواهینامه استاندارد اولیه صادر می شود. بعد از اینکه گواهی استاندارد اولیه دریافت گردید می توانید برای ساختمان خود اقدام به دریافت گواهی پایان کار کنید و در صورت نداشتن استاندارد اولیه، به هیچ وجه گواهی پایان کار صادر نمی گردد. توجه کنید که دریافت این استاندارد ضروری می باشد و قبل از اینکه آسانسور در ساختمان مورد استفاده قرار گیرد این گواهینامه باید دریافت شود.

طبق قانون هر مالک ساختمان برای دریافت پایان کار ساختمان نیاز به اخذ استاندارد آسانسور است . گواهی استانداردی آسانسوری که برای گرفتن پایان کار ساختمان صادر می شود استاندادر اولیه آسانسور می باشد .

استاندارد ادواری آسانسور چیست ؟

بعد از دریافت استاندارد اولیه برای آسانسور و دریافت پایان کار ساختمان , استاندارد دیگری است که باید به صورت سالانه برای آسانسور صادر شود تا از استاندارد بودن آسانسور ساختمان اطمینان حاصل شود , که همان بازرسی ادواری آسانسور جهت اخذ گواهی سلامت فنی آسانسور است. گواهی استاندارد ادواری آسانسور به منظور اطمینان داشتن از سرویس و نگهداری آسانسور در طول سال در نظر گرفته شده است . در اصل با داشتن گواهی استاندارد ادواری نشان داده می شود که آسانسور به صورت منظم از سرویس و نگهداری کامل برخوردار است و کوتاهی در این مورد نشده است .

هر آسانسور باید حداقل سالی یک بار توسط کارشناس مجرب مورد بازرسی آسانسور و یا بازرسی بالابر مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نبود مشکلی در ایمنی و عملکرد آسانسور، استاندارد ادواری صادر می گردد. انجام به موقع سرویس و تعمیر دوره ای آسانسور تاثیر بسزایی در دریافت استاندارد ادواری دارد.

استاندارد ادواری آسانسور

اخذ استاندارد آسانسور:

منظور از استاندارد آسانسور چیست؟ منظور از استاندارد آسانسور باید ها و نباید هایی می باشد که برای آسانسورهای باری، مسافری و … تبیین می شود تا از افراد و وسیله ها در مقابل خطرات مختلف از جمله سقوط حفاظت کنند. طبق این استانداردها در تولید و نصب باید اصول و قوانینی رعایت شود تا در حین کار دچار اختلال نشود و خسارت های جانی و مالی کاهش پیدا کند.

برای دریافت استاندارد مراحلی را باید طی کرد که در زیر به صورت کلی به آنها اشاره می کنیم :

  1. اتمام عملیات نصب آسانسور و راه اندازی کامل آن ( اطمینان از اتمام تمامی عملیات ساختمان از جمله برق رسانی )
  2. ارسال رو نوشت کارت ملی متقاضی و رو نوشت صفحه اول پروانه ساختمان به شرکت آسانسور طرف قرارداد.
  3. ثبت نام اینترنتی در سامانه اخذ استاندارد آسانسور توسط شرکت طرف قرارداد و دریافت کد رهگیری و تعیین شرکت بازرسی آسانسور.
  4. کارفرما باید هزینه بازرسی را پرداخت کرده و به شرکت ارائه کند.
  5. ارسال نقشه , محاسبات و فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی آسانسور .
  6. تعیین نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی .
  7. بازرسی آسانسور با حضور نماینده شرکت آسانسور طرف قرارداد (در صورتی که آسانسور از هیچ ایرادی نداشته باشد از طرف بازرس تایید می شود ولی در صورتی که ایراداتی داشته باشد توسط بازرس یادداشت شده و شرکت طرف قرارداد ملزم به رفع آنهاست و بعد از رفع ایرادات باید دوباره درخواست بازرسی داده شود و این روند تا زمانی که مورد تایید بازرس نباشد ادامه خواهد داشت .)
  8. بستن قراداد سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت .
  9. ارسال قرارداد یکساله سرویس آسانسور و قرارداد بیمه آسانسور به شرکت بازرسی جهت تکمیل پرونده .
  10. صدور گواهی تایید استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی .

برای دریافت گواهی استاندارد آسانسور چه مدارکی مورد نیاز می باشد؟

  1. فرم بازرسی استاندارد از طرف شرکت نصاب تهیه می شود.
  2. فرم تاییدیه ناظر ساختمان از طرف کارفرما تهیه می شود.
  3. کپی پروانه ساختمان کارفرما
  4. تصویر قرارداد از طرف شرکت نصاب تهیه می شود.
  5. نقشه و محاسبات آسانسور از طرف شرکت نصاب تهیه می شود.
  6. بیمه نامه آسانسور از طرف شرکت نصاب تهیه می شود.
  7. فرم ۶ توسط کارفرما کامل می شود.

تصویر قرارداد سرویس و نگهداری از طرف شرکت نصاب تهیه می شود

نکته مهم :

توجه داشته باشید که دریافت گواهی نامه استاندارد ممکن است به دلیل تایید نشدن برخی از موارد خسته کننده باشد لذا بهتر است قبل از اقدام به اینکار تمامی موارد را رعایت کنید . و قبل از اینکار از یک شرکت معتبر آسانسور در خواست کنید تا تمامی ایرادات فنی و … را برای آسانسور شما رفع کند  تا بازرس در زمان بازرسی آسانسور و یا بازرسی بالابر در اولین حضور  دستگاه را تایید نماید .

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − یک =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.