ارزیابی ارگونومی و کنترل پوسچرهای کاری

فهرست مطالب

 

طراحی صحیح و به روز محیط ها و پست های کار، تجهیزات، ابزار آلات و …. در چند دهه اخیر به نحو چشمگیری از جانب کشورهای صنعتی و پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است، چرا که مشکلات و عوارض ناشی از کار پیوسته همراه آدمی بوده و انسان از گذشته ای دور سعی در شناسایی علل بروز این مسائل و پیشگیری از آنها را داشته است.

ipbhse.ir

 

نبود تناسب بین خصوصیات فیزیکی و روحی فرد در حال کار و محیط کار وی می‌تواند پیامدهای نامطلوب گوناگونی بر زندگی فرد، تندرستی، ایمنی و بازدهی مفید وی داشته باشد. در چنین وضعیتی انسان از نظر جسمانی یا روانی با نوع کار یا تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می دهد و یا در محیطی که در آن زندگی کرده یا به کار می پردازد تناسبی ندارد.

ipbhse.ir

 

ارگونومی یا عوامل انسانی دانشی است که به شناخت و ارزیابی ظرفیت ها و توانمندی های انسان پرداخته و آنگاه دستگاه ها ، کار و محیط را متناسب با آن سازماندهی و تنظیم می‌کند و در واقع اطلاعات علمی بدست آمده از مطالعات را در طراحی مشـاغل ، فرآورده ها یا تـجهیـزات محیـط کار و حتـی محیـط زندگی به کار می بندد. در دنیای ماشینی و صنعتی امروز بسیاری از کارگران و کارکنان ناچارند خود را با شرایط نامناسبی که محیط، ماشین آلات و ابزار مورد استفاده بر آنها تحمیل می کند منطبق و متناسب سازند و با محدودیت های ایجاد شده به گونه ای کنار آیند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

۱ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 5 =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.