بنتونیت و مواد کاهنده مقاومت زمین

فهرست مطالب

بنتونیت چاه ارت-مواد کاهنده چاه ارت-مواد کاهنده مقاومت زمین

بنتونیت میکرونیزه ………………….. کیسه ۳۰ کیلو گرمی

بنتونیت اکتیودار ……………………. کیسه ۳۰ کیلو گرمی

بنتونیت سوپر اکتیو ………………… کیسه ۲۵ کیلو گرمی

نمک سدیم چاه ارت ………………… کیسه ۴۰ کیلو گرمی

ذغال گودر شده چاه ارت …………… کیسه ۱۸ کیلو گرمی

خاک رس چاه ارت ………………….. کیسه ۴۰ کیلو گرمی

کیسه ۱۵ کیلو گرمی …..…..……..……. CEM مواد کاهنده

کیسه ۱۵ کیلو گرمی …………..….……. LOM مواد کاهنده

کیسه ۱۵ کیلو گرمی ……………………. GIM مواد کاهنده

کیسه ۲۰ کیلو گرمی ………..…………. MLO1 مواد کاهنده

کیسه ۱۵ کیلو گرمی …..…. ROM مواد کاهنده گروه دوم

ژل کاهنده مقاومت زمین ………………….. گالن ۱۰ لیتری

ژل کاهنده مقاومت زمین ……………………. گالن ۴ لیتری

توضیحات:

بنتونیت یک ماده معدنی از دسته رس ها  از کانی های متورم میباشد. بنتونیت متورم یا سدیم دار چندین برابر خود آب جذب میکند و منبسط و چسبنده است. یکی از خاصیت های بنتونیت این است که برای مدت طولانی آب را در خود نگه میدارد و اگر خشک و سفت شود از بتن سفت تر میشود. موارد مصرف بنتونیت در موارد مختلفی استفاده میشوند که میتوان به چاه ارت ، حفاری چاه های عمیق ، خوراک دام و طیور، کاشی و سرامیک ، لوازم آرایشی ، و… مورد استفاده قرار میگیرد.

مواد کاهنده از ترکیب بنتونیت و کربن تولید میشود که کربن تشکیل دهنده در مواد کاهنده به کاهش مقاومت و همچنین حفاظت در برابر خوردگی کمک میکند.

 

بنتونیت چاه ارت چیست ؟

 

بنتونیت چاه ارت یا بنتونیت اکتیو نوعی کانی معدنی خاک رس است که مقاومت بسیار اندکی در مقابل جریان الکتریسیته داشته و به همین دلیل از آن برای پر کردن چاه ارت ساختمان ها استفاده می شود. در گذشته برای ارتینگ ساختمان ها از مخلوط نمک و ذغال استفاده می شده است ولی امروزه بنتونیت فعال جایگزین آن شده است زیرا دارای ویژگی های زیر است:

  1. محافظت بیشتر از الکترود ها و وسایل چاه ارت
  2. قیمت بسیار ارزان و کارایی بیشتر
  3. امکان ایجاد ملاتی قوی

مصرف بنتونیت چاه ارت سبب پر کردن فضا های خالی اطراف الکترود ها شده و علاوه بر ایجاد سازه ای مستحکم تر ، مقاومت الکتریکی را نیز کاهش می دهد. همچنین بنتونیت اکتیو دارای خاصیت تیکسوتروپیک است یعنی بعد از مدتی حالت ژل پیدا کرده و شسته نمی شود

بنتونیت حاوی مقادیر زیادی مونتموریلونیت بوده و توان جذب آب بسیار زیادی دارد. به منظور تهیه دوغاب بنتونیت چاه ارت باید به این روش عمل نمود که خاک بنتونیت را به آرامی و به صورت متناوب در آب ریخته و حل نمایید تا یک دوغاب همگن به دست آید. دوغاب باید حاوی ۳۵ درصد بنتونیت و ۶۵ درصد آب باشد. حتما توجه داشته باشید در صورتی که بر عکس عمل نموده و آب را به بنتونیت اضافه کنید ، دوغاب قابل مصرفی ایجاد نخواهد شد

معمولا برای کاهش مقاومت الکتریکی زمین حتما باید بنتونیت رو در اطراف صفحه مسی بریزیم . تا همیشه خاک اطراف صفحه مسی خیس باقی بماند تا به طور مداوم اهم چاه ارت در کمترین حد خود باقی بماند . معمولا از بنونیت با دانه بندی های بسیار ریز در صنعت حفاری نیز استفاده میشود .

(سدیم دار) Swelling Bentonite بنتونیت متورم

(کلسیم دار) Non-swelling Bentonite بنتونیت غیرمتورم  

بنتونیت سدیم دار یا متورم:

سدیم دار یا متورم: 

 

بنتونیت سدیم دار را بخاطر خاصیت متورم شدن آن در حفر چاه بکار می‌برند. زمانی که با آب ترکیب شود انبساط پیدا کرده با چسبندگی بالا و حجم چند برابر شده خود مانع از ریزش دیواره چاه می‌شود بنتونیت در سیستم ارتینگ بخصوص چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این ماده معدنی به دلیل داشتن خاصیت تیکسوتروپیک بعد از مدتی راکد ماندن حالت ژله ای به خود گرفته و شسته نخواهد شد. در شرایط عادی خشک نمی‌شود، رطوبت چاه را به خوبی حفظ می‌کند و از صفحه مسی چاه ارت و سایر تجهیزات محافظت کرده همه این مزایا در کنار مقاومت الکتریکی پایین آن، سازگاری با محیط زیست و قیمت به صرفه ‎اش بنتونینت را به بهترین مواد کاهنده مقاومت زمین تبدیل کرده است. 

کلسیم دار یا غیر متورم: 

این نوع بنتونیت در صورت ترکیب شدن با آب متورم نمی‌شود، به همین خاطر در صنعت حفاری کاربردی ندارد. بنتونیت کلسیم دار در مصارف بهداشتی و آرایشی،کشاورزی، سرامیک سازی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنعت نفت و … کاربرد دارد. البته با اضافه کردنکلرید سدیم به بنتونیت کلسیم دار می‌توان آن را به بنتونیت سدیم دار یا متورم تبدیل کرد.

بنتونیت متورم یا سدیم دار چندین برابر حجم خود آب جذب می کند و منبسط  و چسبنده می گردد. این نوع بنتونیت به عنوان بنتونیت حفاری و همچنین به عنوان دوغاب برای درز گیری دیوارها استفاده می‌شود.

. در کانی بنتونیت سدیم دار میزان جذب یونی، شکل پذیری، انبساط و انقباض از نوع کلسیم دار آن  بیشتر است

به طور کلی بنتونیت جاذب آلومینیوم بوده و حاوی عناصری مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و آلومینیوم است

تعریف مواد کاهنده مقاومت زمین:

کاهش مقدار امپدانس سیستم زمین جهت محدود نمودن سطح ولتاژ الکترود زمین در زمان تخلیه جریانهای خطا و عملکرد به موقع عناصر حفاظتی در این راستا به منظور کاهش مقدار امپدانس سیستم زمین تا حد امکان، لازم است در کنار انتخاب نوع جنس و ابعاد مناسب برای الکترود زمین، اقداماتی نیز در جهت اصلاح بهبود شرایط خاک منطقه انجام گیرد. این عمل با افزودن مواد کاهنده مقاومت خاک در اطراف الکترود زمین انجام میگیرد

 

انواع مواد کاهنده مقاومت:

 

مواد کاهنده پایه بنتونیت (bentonite base)

به موادی گفته می شود که پایه تشکیل دهنده ی آن از بنتونیت است

مواد کاهنده پایه کربن (carbon base)

به موادی گفته می شود که پایه تشکیل دهنده ی آن از کربن است

 

مواد کاهنده مقاومت زمین چه ویژگی باید داشته باشند؟

 

برای مواد کاهنده مقاومت زمین تا کنون استاندارد خاصی تعیین نشده است. بارز ترین علامت تضمین کیفیت این مواد نشان استاندارد است. اما به عنوان مجری یا کارفرمای اجرای سیستم ارتینگ بهتر است بدانید که ویژگی‌های اصلی این مواد شامل موارد زیر می‌باشد.

ایجاد مقاومت الکتریکی پایین در زمین –

عدم آسیب و خورندگی به الکترود ها –

پایداری و ماندگاری شیمیایی بالا –

شسته نشدن توسط آب‌های سطحی –

نوسان در مقاومت ایجاد شده کم باشد –

عدم ایجاد آثار مخرب زیست محیطی –

برای ایجاد یک مقاومت پایداردر سیستم ارتینگ بایستی به جنس زمین نیز توجه شود و مواد کاهنده مناسب با زمین انتخاب شود. با رعایت این موارد می‌توان گفت سیستم ارت اطمینان بخش و موثر است.

 

بنتونیت چاه ارت:

 

بنتونیت چاه ارت و مواد سوپر اکتیو کاهنده دارای خاصیت جذب بالای آب می باشد . این مواد را دور صفحه مسی میریزند . البته این مواد را با آب باید ترکیب کرده وبه صورت ملات در می آورند . بعد از اینکه بنتونیت چاه ارت با آب به خوبی ترکیب شد ، آن را دور الکترود ارت یا صفحه مسی میریزیم تا وقتی که کاملا صفحه مسی داخل بنتونیت احاطه شود و بعد از آن بقیه چاه را با خاک رس پر میکنیم.

بنتونیت

 :CEM مواد کاهنده مقاومت  

 

ویژگی ها:

– کاهش مقاومت سیستم زمین 

– ثبات و پایداری مقاومت سیستم زمین در فصول مختلف سال 

– قابل استفاده در هر شرایط محیطی ( با خوردگی کم و یا بالا ) و محیط های خشک 

– فاقد اثرات زیست محیطی ( عدم تاثیر بر آبهای زیر زمینی )

– عدم نیاز به نگهداری ، شارژ و تزریق آب 

– قابلیت بالا در جذب و حفظ رطوبت

– سهولت در اجرا

– فاقد نیترات ها ، سولفات ها و هرگونه مواد خورنده 

– تداوم چسبندگی بـه الکترود ارت

– دارای تاییدیه از آزمایشگاههای معتبر

– به صورت کیسه های ۱۵ کیلوگرمی عرضه می شود

مواد-کاهنده-مقاومت

:LOM مواد کاهنده مقاومت خاک  

 

یکی از المان هایی است که به عنوان مواد کاهنده مقاومت زمین در سیستم چاه ارت مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد اصلی آن استفاده در سیستم چاه ارت است به این صورت که بعد از حفر گودال ارت و قرار دادن صفحه ارت داخل چاه باید از ماده ای جهت کاهش مقاومت زمین استفاده شود تا هم فضای اطراف الکترودها را پر کرده و هم سبب اصلاح و بهبود شرایط خاک شود

وظیفه اصلی این مواد کاهش مقاومت زمین در سیستم ارتینگ است. خاصیت ژلاتینی آنها باعث شده که خشک نشوند
عملکرد بالای این مواد در کنار عدم خورندگی و میزان شستگی پایین باعث شده برای پرکردن چاه ارت گزینه مناسبی باشد.

 

LOM چه ویژگی هایی دارد؟

 

بهترین گزینه برای پر کردن چاه ارت در جنوب کشور –

خاصیت ترک نخوردن و هدایت الکتریکی بالا –

– در الکترودها و هادی ها خوردگی ایجاد نمی‌کند

شبکه ارت را پایدار تر می‌کند –

به محیط زیست آسیب نمی‌رساند –

– در کیسه های ۱۵ کیلویی عرضه می شود

مواد-کاهنده-مقاومت-خاک

:GIM مواد کاهنده مقاومت خاک

 

مواد کاهنده GIM که نام آن خلاصه شده نام انگلیسی Ground Improving Material می باشد در دسته مواد کاهنده مقاومت الکتریکی زمین قرار دارد که هدایت التریکی بالایی نیز دارد و می تواند به خوبی جریان های برق اضافی را از دستگاه های الکترونیکی گرفته و به زمین منتقل کند. ماده کاهنده مقاومت خاک GIM از مواد جدیدی است که بر پایه کربن ساخته شده که به دلیل مطابقت با استانداردها توانسته است جایگزین ترکیب نمک و ذغال سنگ و همچنین بنتونیت گردد.

مواد کاهنده اهم خاک GIM از المان هایی هستند که می توانند در سیستم چاه ارت مورد استفاده قرار گیرند که از مرغوب ترین این مواد هستند و در تمامی زمین ها با هر شرایطی می توان این مواد را به کار برد. GIM ترکیبی از انواع مواد معدنی و شیمیایی با ضریب هدایت الکتریکی بالا است که برای پر کردن اطراف هادی های ارت در چاه مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل داشتن ترکیبات خاص مقاومت الکتریکی زمین را به مقدار زیادی کاهش داده و موجب ارتقای کارآیی و عملکرد سیستم های ارتینگ می گردد.

از ویژگی های بنتونیت GIM می توان به خاصیت شسته نشدن آن و عدم ایجاد خوردگی الکترودها اشاره کرد به طور مثال در مناطقی که مقاومت الکتریکی خاک بالا است می توان با خرید مواد کاهنده مقاومت زمین GIM و استفاده از آن اتصال الکتریکی مناسبی بین خاک و هادی ارت ایجاد کرد و همچنین این مواد به راحتی توسط آب  های سطحی شسته نمی شوند.

 

GIM چه ویژگی هایی دارد؟

 

– عدم ایجاد خوردگی در هادی های ارت

– مقاوم در برابر شسته شدن توسط آب های سطحی

– جذب رطوبت بالا با خاصیت اسفنجی

بدون نیاز به نگهداری و تزریق دوباره آب و نمک –

 داشتن مقاومت الکتریکی اولیه ثابت –

  با دوام و مقاومت بالا در برابر هوازدگی –

    سازگار با محیط زیست –

قابل استفاده در انواع روش های ارتینگ –

– در کیسه های ۱۵ کیلویی عرضه

 

خواص بنتونیت چاه ارت:

 

از خواص مهم خاک بنتونیت، خاصیت شکل پذیری، انبساط و انقباض یونی آن را می توان نام برد

بنتونیت به دو صورت وجود دارد:

مواد-کاهنده-مقاومت-زمین

ژل کاهنده مقاومت زمین:

ژل و مایع کاهش دهنده اهم زمین وظیفه کاهش مقاومت خاک می باشد . حجم گالن این ژل کاهنده مقاومت زمین ۱۰ لیتر است ژل کاهش دهنده اهم زمین را با بنتونیت یا مواد کاهنده ترکیب میکنند و دور صفحه ارت مسی میریزند . این کار باعث کم شدن مقاومت زمین میشود که به بهبود کیفیت چاه ارت کمک میکند.

 

ویژگی های ژل کاهنده و مایع کاهنده مقاومت:

 

کمک به ایجاد مقاومت الکترکی مطلوب زمین (نقش کاهندگی مواد)
طول عمر و پایداری طولانی مدت سیستم ارت نصب شده (نقش حفاظتی)
صرف مواد اولیه و هادی‌ های ارت کمتر (صرفه جویی در هزینه ها)

ژل و مایع-کاهنده-مقاومت
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 12 =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.