دستگاه زنت-طراحی،ساخت،خدمات

فهرست مطالب

 

زنت (به انگلیسی Zent) دستگاهی است دو منظوره که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش، میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران دستگاه زنت طراحی گردیده‌ است.

 

 

زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد. دستگاه زنت در ایران اختراع شده این سیستم مخصوص آب و هوای زمستانی – نیمه تابستانی است.

 

در جاهائی که تابستان گرم و خشک دارد (رطوبت هوا کم است) یعنی سیستم سرمایش  تبخیری مزیت دارد، استفاده از سیستم زنت و دستگاه زنت پیشنهاد میگردد.

 

برای گرمایش در این سیستم و دستگاه زنت در مسیر عبور هوا، کوره های گرم قرار میدهند.

 

فرق سیستم تابستانی و زمستانی دستگاه زنت به گونه ای است که دمپر هوا بگونه ای تنظیم میگردد که تقریبأ ۹۰% هوا از داخل کشیده شود. در حالت تابستانی بصورت ۱۰۰% هوای تازه استفاده میشود ، و پولی و تسمه آن نیز تعویض میگردد تا دور موتور افزایش یابد.

 

مزیت دستگاه زنت:

 

در این است که میتوان مشعل کوره را در پشت بام نصب نمود . در صورت عدم وجود فضای کافی  سیستم مناسبی است. مزیت مهم دیگر این دستگاه حذف لوله کشی‌های افقی (کف خواب) در داخل آپارتمان‌ها است و تعداد لوله‌کشی‌های عمود (رایزر) را نیز به حداکثر ۳ لوله برای هر دستگاه زنت تقلیل می‌دهد. این مطلب در دستگاه زنت ضمن کاهش هزینه مصالح و اجرای لوله‌ کشی‌های مذبور، هزینه‌های تعمیرات بعدی ساختمان را برای اصلاح لوله‌های کف خواب منتفی می‌سازد.در سیستم زنت رادیاتور یا فن کویل وجود ندارد و به این ترتیب ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از خرید این تجهیزات مقدار دیگری از فضای مفید واحدها نیز آزاد می‌گردد. از آنجایی که دستگاه با ارسال هوای گرم محیط را گرم می‌نماید همیشه این امکان وجود دارد در ساعت‌هایی که از مکان استفاده نمی‌شود دستگاه را خاموش و در ساعت‌های استفاده بعدی به فاصله زمانی اندکی محیط را گرم و به این ترتیب در مصرف سوخت صرفه‌جویی نمود. با استفاده از دستگاه زنت در زمستان به هوای دمش، رطوبت نیز افزوده میگردد.

 

معایب دستگاه زنت :

 

* برای نصب دستگاه بایستی  حتما  شاسی  ساخت و  توسط  جرثقیل  باید  بالا رود.

* نیاز به نگهداری  توسط  فرد  آموزش  دیده  دارد.

* برای مکانی مناسب است که رسوبات آب کم باشد.

* سرمایش ضعیف تردر مقایسه با سیستم های مشابهی مثل روفتاپ پکیج و یا ترکیب چیلر و هواساز

 

اجزای دستگاه زنت:

 

۱- فن

۲- فیلتر (اختیاری)

۳- کویل‌های آب گرم یا کویل‌های الکتریکی

۴- دریچه‌های قابل تنظیم

۵- سیستم پوشال‌ها و آبفشان

 

کویل هواساز
فیلتر فلزی

 

زنت خانه:

 

محلی که دستگاه زنت در آنجا مستقر و کانال‌های رفت و برگشت هوا به آن وارد می‌شود. کف آن می‌بایستی عایق رطوبتی و اگر در نزدیکی محل استراحت شبانه است برای دستگاه زنت بایستی از عایق صوتی استفاده نمود و بهترین مکان جهت نصب دستگاه زنت می تواند در بالکن، پشت بام و یا گوشه ای از حیاط باشد.

 

مینی زنت:

 

نوع کوچک شده دستگاه زنت می‌باشد که جهت بکارگیری آن برای هر واحد مسکونی (و نه کل ساختمان) و تسهیل در تنظیم گرما، سرما و رطوبت برای افراد استفاده کننده از این دستگاه بدون نیاز به یک فرد متخصص می‌باشد.

 

عملکرد دستگاه زنت:

 

عملکرد دستگاه زنت برای ایجاد سرما مانند کولر آبی و با استفاده از سیستم پوشال و آبفشان می‌باشد و دستگاه زنت برای تولید گرما از کویل‌های آبگرم یا الکتریکی استفاده می‌شود. فن در این دستگاه نقش انتقال دهنده هوای گرم یا سرد را به محیط ‌های مورد نظر جهت تهویه دارد.

 

 

همانطور که می دانید راهبری و نگهداری دستگاه زنت و تعمیرات دستگاه زنت به صورت دوره ای یک نیاز انکار ناشدنی است. دستگاه های تاسیسات در ساختمان و صنعت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد بنابراین که کم توجهی به این بخش منجر به عدم آسایش ساکنین و در نتیجه باعث غیر قابل استفاده شدن فضاهای مفید ساختمان می شود،از این رو تعمیرات و نگهداری سیستم تهویه مطبوع و دستگاه های تهویه مطبوع و نیز نگهداری و تعمیر دستگاه زنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

نکته حائز اهمیت در اینجاست که هزینه اولیه هر تجهیز تهویه مطبوع  و سامانه تهویه مطبوع رقم قابل توجهی می باشد که تنها در صورت افزایش زمان استفاده مفید از آن این هزینه قابل توجیه اقتصادی است لذا مسئله اصلی افزایش طول عمر مفید یک سامانه می باشد. برای رفع این مشکل و افزایش عمر مفید یک سامانه تاسیساتی باید از مرحله طراحی تهویه مطبوع تا اجرای تهویه مطبوع و راه اندازی تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش سیستم تهویه مطبوع، پروسه نگهداری تهویه مطبوع توسط گروهی متخصص ، پیاده سازی و نظارت گردد . در حال حاضر بسیاری از سامانه های تاسیساتی و تهویه مطبوع فعال در ساختمانهای مسکونی و حتی اداری به علت مشکلات طراحی نامتناسب و یا اجرا و راه اندازی اشتباه، در نقطه مناسب و اصلی خود فعالیت نمی کنند. محاسبه اشتباه بار حرارتی و برودتی و یا بالا گرفتن و غیر واقعی محاسبه نمودن آن ، اغلب باعث خرید سیستمی بسیار بالاتر از نیاز واقعی ساختمان شده است که این مطلب هزینه های اضافی را در فراِیند تعمیر و نگهداری موتورخانه ها به صاحب سیستم تحمیل می نماید. همچنین در برخی اوقات وقتی که بار حرارتی و برودتی یک مجموعه مسکونی محاسبه گردید، انتخاب یک سامانه و یا استفاده از دو سامانه موازی ولی کوچکتر از هنرهای طراحی تهویه مطبوع است که در پروسه و فرآیند تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع (خدمات تهویه مطبوع) باعث کاهش هزینه شده و بسیار به کمک می آید.

 

همچنین شاید بسیار با این مشکل روبرو شده‌اید که با وجود تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در یک ساختمان عمومی و اداری همچنان شرایط هوا مطبوع و قابل استفاده نمی باشد و طراحی بدون توجه به شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت، فشار، نور باعث فعالیت خارج از نقطه مناسب سیستم شده است و از این نظر نیز با گذشت زمان هزینه های بسیار گزافی بابت تعمیر تجهیزات تهویه مطبوع، نگهداری سیستم تهویه مطبوع و فعالیت اینگونه سامانه ها متحمل می‌شویم.

 

به طور علمی و عملی مسئله نگهداری تعمیرات پیشگیرانه ، استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده برای انجام امور از لحظه طراحی تا پایان عمر مفید یک سامانه را شامل می شود و این برخلاف دیدگاهی افرادی است که گمان می کنند که نگهداری تعمیرات فعالیتی است که هر فعال آچار به دست و غیر ماهری قادر به انجام آن است که متاسفانه این دیدگاه باعث آشفته بازاری در صنعت تاسیسات و تعمیر و نگهداری و خدمات تهویه مطبوع  شده است.

 

فرایند نگهداری و تعمیرات زنت

 

فرایند نگهداری دستگاه زنت و تعمیر دستگاه زنت به مجموعه اقدامات و فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات مرتبط یا متعادل باهم گفته می‌شود که یک یا چند ورودی مشخص را به خروجی‌هایی که قصد آن حفظ وضعیت فعلی و تضمین ادامه فعالیت دارایی‌ها است ،تبدیل می‌کند. این اقدامات و فعالیت‌ها، نیازمند تخصیص منابعی مانند منابع انسانی مواد،تجهیزات و … دارند.

 

 

ساخت دستگاه زنت و فروش انواع دستگاه زنت و تعمیرات دستگاه زنت

 

گروه فنی مهندسی ایمن پیشگامان بارز ، دارای کادری متخصص و مجرب در زمینه طراحی تهویه مطبوع و عرضه مناسب ترین سیستم های برودتی و تهویه مطبوع، مطابق با نیاز واقعی مشتری و امکانات مالی کارفرمایان محترم، آماده ارائه انواع دستگاه های زنت به اشکال (ایستاده، افقی و سقفی) در ظرفیت های مختلف دستگاه زنت می باشد و نیز تیم تاسیساتی شرکت ایمن پیشگامان بارز با استفاده از مهندسان ورزیده و  اکیپ های کاری حرفه ای در زمینه تعمیرات زنت و بازسازی تجهیزات آماده ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و سروران گرامی در زمینه دستگاه های تهویه مطبوع  می باشد.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 1,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 10 =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.