بازرسی جرثقیل (تست جرثقیل)
بسیاری از افرادی که به تازگی جرثقیل خریداری کردند، ممکن است دانش کافی در مورد بازرسی و تست جرثقیل نداشته باشند. در بازرسی جرثقیل به شناسایی مشکلات فنی و رفع مشکل آن پرداخته می شود تا از خسارت های احتمالی جلوگیری کند و طول عمر دستگاه را نیز افزایش دهد. در این مقاله در نظر داریم هرآنچه که در مورد بازرسی جرثقیل و استاندارهای آن باید بدانید را ارائه دهیم.
ماشینی است که برای بلند کردن، پایین آوردن و جابه جایی افقی بار به کار برده می شود.
جرثقیلی است با پل متحرک حامل بالابر ثابت یا متحرک که با مکانیزم های خاص بالابری کار کرده و بار را جابجا میکند.
– اپراتور جرثقیل باید در حین کار توجه کامل به عملیات داشته باشد و از مواردی که تمرکز را منحرف میکند دوری نماید.
– اپراتور جرثقیل مسئولیت مستقیم ایمنی عملیات را بر عهده دارد.
– در صورت بروز شرایط نا ایمن و موارد خطرناک اپراتور بایدکار را متوقف کند.
– اپراتور باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشداردهنده، بوق و… برای هشدار پرسنل محوطه عملیات استفاده نماید.
– جابجایی بار از روی سر نفرات ممنوع است.
– هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید.
– مقدار تناژ مجاز دستگاه بصورت درشت و خوانا روی پل دستگاه نوشته شود.
– تمام راهرو ها و مسیرهای رفت و آمد جرثقیل باید فاقد هر گونه مانعی برای تردد باشد.
– فاصله مجاز بین دو جرثقیل که روی یک ریل رفت و آمد میکنند برای جلوگیری از برخورد در نظر گرفته شود.
– در اتاق راننده یک دستگاه کپسول آتش نشانی شارژ شده وجود داشته باشد.
– همیشه مسیر حرکت جرثقیل را تمیز و خلوت نگهدارید.
– محوطه عملیات تست تجهیزات باربرداری از روشنائی کافی برخوردار باشد.
– موانع و ضربه گیرهای انتهای پل مقاومت کافی در برابر ضربات احتمالی داشته باشند.
– ضربه گیرها باید روزانه قبل از شروع شیفت کاری بازرسی شوند.
– گردگیرهای ریل (Rail Sweep) برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار باید در مسیر و جلوی چرخه نصب شود.
– قلاب به ضامن ایمنی ( Safety Latch) مجهز باشند.
– قلاب جرثقیل دقیقا باید بالای مرکز گرانش بار قرار گیرد تا از تاب خوردن و چرخش بار جلوگیری شود.
– در صورت استفاده از اسلینگ ( زنجیر، سیم بکسل، بلت و..) برای عملیات، اینگونه تجهیزات متناسب با تناژ دستگاه بکار گرفته شوند.
– زمانیکه قلاب در پایین ترین وضعیت ممکن قرار دارد حداقل ۲ دور کامل سیم بکسل روی درام باقی مانده باشد.
– قلاب به راحتی و آزادانه بچرخد.
– اسلینگ ها طبق روشهای ایمن به بار بسته شوند.
– استفاده از اسلینگهای(ادوات باربرداری) معیوب و فرسوده ممنوع است.
– برای کنترل بار و جلوگیری از نوسان آن، از طناب مهار (Tag line) در انتهای بار استفاده شود.
– تمام تجهیزات برقی به سیستم اتصال زمین، کلیدهای محافظ جان و فیوزهای مناسب باشند.
– تمام وسایل و تابلوهای برقی به علائم هشدار دهنده نظیر خطر برق گرفتگی مجهز شوند.
– در صورت استفاده از کنترل از راه دور ( ریموت) روزانه آنرا بازرسی کنید.
– کلیه کنترل کننده ها و قطع کن های الکتریکی و کنتاکتورها توسط بازرس برق بطور منظم بازرسی شوند.
– حداقل فاصله بین جرثقیل و نفراتی که در مجاورت آن مشغول کارند باید ۶ متر باشد.
– حداقل ولتاژ صفحه کلید آویزان ( Pendant) نباید از ۱۲۵ ولت متناوب یا ۲۵۰ ولت مستقیم بیشتر باشد.
به طور کلی جرثقیل ها برای اطمینان از عملکرد ایمن و اندازه گیری میزان بار مجاز باید تست فنی شوند. دو واژه ای که به طور معمول هنگام تست جرثقیل به کار می روند عبارتند از :
SWL: Safe Working Load
WLL: Working Load Limit
که هر دو به معنای بار مجازی هستند که جرثقیل می تواند طبق جدول بار بلند کند. این دو واژه اختصاری WLL ،SWL در گواهینامه سلامت فنی دستگاه یا Certificate آن نوشته می شوند. گاهی در بعضی از جرثقیل ها مقدار WLL ،SWL توسط بازرس روی بوم اصلی و بدنه ی دستگاه نیز حک می شوند تا راننده و ریگر دستگاه هنگام کار به تناژ مجاز دستگاه توجه کامل داشته باشند.
در این روش تست جرثقیل ابتدا باری با وزن مشخص که معمولا از قبل آماده شده و وزن آن نیز معین است توسط دستگاه هنگام تست جرثقیل بلند می شود و بازرس برای مدتی مشخص (معمولا ۲۰ دقیقه)، دستگاه را جهت تست جرثقیل زیر بار قرار می دهد و با علامت زدن جک های تعادلی توسط مارکر مخصوص در ابتدا کار تست جرثقیل و مقایسه آن در انتهای کار تست جرثقیل، مقدار نشتی روغن از سیستم هیدرولیک یا سایر عیوب را مشخص می کنند.
گاهی بازرسان از روش نقطه گذاری در هنگام تست جرثقیل برای تعیین افت در قسمت های تحت فشار استفاده می کنند.
بدین گونه که قبل از شروع تست جرثقیل، نقطه ای را به عنوان مبنا مشخص کرده و پس از پایان تست جرثقیل میزان افت و انحراف آن نقطه را اندازه گیری می کنند.
بازرس، دستگاه جرثقیل را با یک وزنه مشخص در جهات گوناگون بالا،پایین، چپ، راست، گردشی و … آزمایش می کند و طبق جدول بار (load chart) می تواند مقدار بار مجاز در ارتفاع و زاویه های گوناگون در بازرسی جرثقیل را به دست آورد.
مراحل انجام این تست جرثقل عبارتند از:
انجام تست در مورد جرثقیل های جدید و جرثقیل هایی که تحت تعمیرات ساختاری قرار گرفته اند صورت می گیرد تا قابلیت آنها برای عملکرد ایمن ارزیابی شود.
مطابق با استاندارد مذکور، تست جرثقیل به دو نوع: تست عملیاتی و تست بار ( (Load test تقسیم بندی شده است.
در تست عملیاتی (تست جرثقیل) موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
نوع جرثقیل | شرایط بارگذاری | پایداری/درصد واژگونی |
جرثقیل متحرک | استفاده از جک های تعادلی | ۷۵% |
جرثقیل خاموش بدون استفاده از جک های تعادلی | ۷۵% | |
جرثقیل زنجیری در حالت خاموش و همراه با برداشتن و حمل بار | ۷۵% | |
برداشتن و حمل بار | ۶۶.۶% |
طبق این استاندارد تست جرثقیل در بخش های اشاره شده ی زیر می نواند صورت گیرد:
جدول فوق الزامات گوناگون پایداری دستگاه را تحت شرایط بارگذاری خاص نشان می دهد جدول فوق نشان می دهد که اگر تست پایداری بخواهد در مورد یک جرثقیل متحرک که روی جک های تعادلی قرار گرفته انجام شود، اندازه ی بار تست از فرمول ۱.۳۳×LOAD=SWL بدست خواهد آمد. (برای دستیابی به پایداری ۷۵ درصد حد واژگونی)
تست های پایداری معمولأ روی بخش های اصلی بوم انجام می شود و برای بوم کمکی در نظر گرفته نمی شود. همچنین این جدول نشان می دهد که اگر یک جرثقیل متحرک قابلیت برداشتن بار و حمل آن را طبق جدول بار داشته باشد، با باری به اندازه ۱.۵×SWL برای دستیابی به پایداری ۶۶.۶ درصد حد واژگونی تست می شود.
الزام رایج برای تست یکپارچگی ساختاری دستگاه، انجام دو تست جرثقیل با ۱۲۵ درصد ظرفیت بارگذاری در ناحیه شکست ساختاری جدول بار جرثقیل مربوطه است. قابل ذکر است که در استاندارد های قبلی این مقدار ۱۱۰ درصد ظرفیت بارگذاری در ناحیه ی شکست ساختاری دستگاه بوده که اکنون در استانداردهای حدید ۱۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تمامی بوم های کمکی با تنها ۱۱۰ درصد ظرفیت تست خواهند شد.
تست وینچ معمولی با ۱۱۰ درصد قدرت کشش سیم بکسل انجام می شود و ترمز وینچ برای توقف عملیات مورد نیاز بوده و باید به درستی عمل کند. در واقع ظرفیت وینچ و ترمز آن در این تست جرثقیل مورد ارزیابی قرار می گیرد.
تست قلاب جرثقیل ها که با (۲×SWL) برابر ظرفیت انجام می شود. همچنین تست سیم بکسل بالابر کمکی، تست سیم بکسل بالابراصلی در جرثقیل های هیدرو لیک از تست های مضاعف هستند.
به یاد داشته باشید که نتیجه ی تمام تست های جرثقیل را با ذکر کامل مشخصات دستگاه (مدل، شماره سریال، شماره شاسی، کارخانه ی سازنده، سال ساخت و تناژ) نام راننده، نام شرکت یا صاحب دستگاه، روش تست، محل انجام تست و نام بازرس و تاریخ بازرسی کاملأ ثبت و اسناد مربوطه بایگانی شوند.
مهمترین نکاتی که در مورد تست جرثقیل در استاندارد۱۷۵۷ BS ذکر شده است تست های زیرند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت:
برای تعیین استحکام ساختاری و استراکچر دستگاه به کار می رود و برای تمام اجزای مکانیزم بالابری دستگاه به شکل جداگانه انجام می شود. انجام تست جرثقیل باید با توجه به جدول بار جرثقیل و ویژگی های ارائه شده توسط سازنده صورت گیرد. هنگام تست وزن متعلقات جانبی مانند وزن قلاب، سیم بکسل و متعلقات باربرداری (Rigging Accessories) باید طبق توصیه ی سازنده در نظر گرفته شود. قابل ذکر است که اولین تست جرثقیل در خود کارخانه ی سازنده ی دستگاه انجام می شود و برای اطمینان بیشتر با گذشت زمان طبق جدول زمانی، این تست ها دوباره با شرایط خاص دستگاه تکرار می شوند.
تمام تست های استاتیک و دینامیک جرثقیل و بازرسی جرثقیل باید در زمین هموار، صاف و محکم و حداکثر با شیب ۰.۵ درصد و در شرایط آب و هوایی مناسب انجام شود و حداکثر سرعت باد در شرایط تست ۸.۳ متر بر ثانیه باشد.
تست استاتیک جرثقیل بر روی Jip , Fly Jip با هر طول نیز انجام می شود. به یاد داشته باشد تست با حداکثر شعاع عملیاتی و یا کمترین زاویه Jip انجام شود.
تناژ وزنه برای تست استاتیک جرثقیل از فرمول زیر بدست می آید:
۱.۲۵× SWL =Load Test
بار حداکثر به ارتفاع ۱۰-۲۰ سانتی متر از سطح زمین توسط جرثقیل بلند می شود و حداقل ۱۰ دقیقه در این حالت باقی می ماند. سپس توسط بازرس دستگاه مورد بررسی قرار گرفت.
تست پایداری جرثقیل معمولأ روی بخش هایی از جرثقیل که پایداری کمتری دارند مانند بخش هایی از بوم مطابق با فرمول زیر انجام می شود.
T=1.25SWL+0.1F
F=mG+G(j+n)/j+K
T: تناژ وزنه
SWL: وزن بار مجاز
F: نیروی وزن حاصل از Jip , Fly Jip (بازوهای کمکی)
G:وزن Jip
G: وزن Jip Fly
J,K: ابعاد Jip , Fly Jip
m , n: شعاع مراکز گرانش Jip , Fly Jip
(x,y),(X,Y): طول و عرض مراکز گرانش Jip , Fly Jip
تست های پایداری در زمان بازرسی جرثقیل نیز زمانی نتیجه ی مطلوب را بدست خواهند داد که بار در ۲۰ سانتی متری از سطح زمین به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در حالت ایستا و بدون نوسان قرار داشته باشد.
محاسبه ی تناژ وزنه ی تست جرثقیل برای جرثقیل های Cargo (کشتی و هواپیما) از طریق فرمول های زیر به دست می آید:
در زمانی که جرثقیل روی جک های تعادلی باشد و یا جرثقیل از نوع چرخ زنجیری باشد:
Load Test=1.33×SWL
و زمانی که جرثقیل روی چرخ قرار دارد(بدون استفاده از جک های تعادلی)
Load Test=1.5×SWL
محاسبه ی تناژ وزنه تست برای جرثقیل های بوم مفصلی از طریق فرمول زیر بدست می آید:
Load Test=1.4×SWL
این تست جرثقیل با هدف ارزیابی عملکرد مکانیزم های مختلف دستگاه مانند ترمزها، شیرهای اطمینان و سایر مشخصات ایمنی دستگاه انجام می شود. این تست جرثقیل برای هر نوع حرکت جرثقیل به طور جداگانه انجام میگیرد.
حداقل زمان لازم برای انجام تست دینامیک جرثقیل طبق این استاندارد یک ساعت است. این تست جرثقیل برای بوم های کمکی نیز قابل انجام است. در این تست جرثقیل، بار تا حداکثر ارتفاع بالا برده و تا نزدیک سطح زمین پایین آورده می شود. در ضمن حرکات چرخشی دراین تست جرثقیل نیز تا ۳۶۰ درجه است. در جرثقیل های بوم تلسکوپی نیز هر یک از کشویی های بوم مورد سنجش قرار می گیرند.
در صورتی که حرکت جرثقیل در بازرسی جرثقیل با بار طبق توصیه ی سازنده مجاز باشد بازرس می تواند با رعایت جوانب احتیاط و محدود کردن شعاع چرخش، دستگاه را در جهت های مورد نظر به حرکت درآورد. در این بازرسی جرثقیل، تجهیزات ایمنی مانند شیرهای اطمینان، نشانگر وزن بار و قطع کن مورد بازرسی جرثقیل قرار می گیرند و تنظیمات صحیح روی این تجهیزات اعمال می شود. در انتهای تست جرثقیل، دمای روغن هیدرولیک اندازه گیری می شود تا در محدوده ی مجاز مورد تأیید سازنده قرار داشته باشد.
در پایان، تمامی شیرهای اطمینان و ایمنی پس از تأیید صحت توسط بازرس مهر و موم می شوند.
برای جرثقیل های سقفی و دروازه ای سه نوع شرایط کاری تعریف شده است که در زیر بررسی می شود.
شرایطی که در آن جرثقیل برای بارهای کمتر از ۸۵ درصد ظرفیت مجاز (SWL) آن استفاده می شود ( حداکثر ۱۰ بار باربرداری و از یک ساعت بیشتر نشود)
در این شرایط از جرثقیل برای یاربرداری هایی استفاده می شود که بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت مجاز (SWL) آن است در این صورت می توان طبق دستور العمل جرثقیل بیش از ده بار در یک ساعت بار جابجا کرد.
شرایطی است که شامل شرایط باربرداری عادی یا سنگین و توأم با وضعیت عملیاتی و محیطی غیرعادی است. مانند درجه حرارت بالا (کار در نزدیکی کوره های ذوب فلز) و اتمسفر های خورنده (محیط های اسیدی و …)
سه نوع طبقه بندی کلی و عمومی برای بازرسی جرثقیل هایی که در سرویس های معمولی به کار می روند تعیین شده است. در این قسمت ای ن سه نوع طبقه بندی تحت عناوین بازرسی اولیه، مداوم و دوره ای به صورت زیر تعریف میشوند:
پیش از اولین استفاده، در مورد کلیه جرثقیل های جدید، نو برپا شده، اصلاح شده و یا تعمیر شده، این بازرسی جرثقیل توسط راننده ی جرثقیل یا سایر اشخاص تعیین شده به صورت چشمی از موارد زیر به عمل می آید:
بازرسی جرثقیل به شکل چشمی توسط اپراتور جرثقیل و یا سایر افراد تعیین شده انجام می شود و نیازی به ثبت نتایج وجود ندارد. فواصل زمانی انجام آن عبارتند از:
بازرسی جرثقیل به صورت چشمی توسط شخص صلاحیت دار که در فواصل زمانی زیر انجام می شود.
این نوع بازرسی جرثقیل در موارد سه گانه زیر انجام می شود:
در این بازرسی جرثقیل موارد ذیل توسط بازرس به دقت بررسی می شود:
در شرایط زیر سیم بکسل باید تعویض شود:
تست جرثقیل در واقع جهت بررسی کیفیت طراحی و یکپارچگی ساختاری دستگاه پس از تولید آن یا پس از اعمال تعمیرات روی آن انجام می شود. ایمنی و قابلیت اطمینان جرثقیل یا هرگونه تجهیزات باربرداری بدون انجام بازرسی های منظم و برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به دست نخواهد آمد که مهمترین آن ها شامل:
تست بار جرثقیل (تست داینامیک جرثقیل و تست استاتیک جرثقیل)، تست خیز پل و تست عملکردی جرثقیل
در بازرسی دوره ای جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای مواردی که توسط شخص صالحیت دار (بازرس) مورد بررسی و بازرسی قرار می گیرد شامل موارد زیر می باشند: هر گونه تغییر شکل، خوردگی، ترک خوردگی، فرسودگی و شل شدگی قطعات مانند: پین، پیچ ، پرچ، درام، قرقره، بلبرینگ، شفت ، چرخ دنده ها، غلتک ها، تجهیزات قفل کننده ، گیره ها و ضربه گیر ها ،سیستم ترمز، ضامن ها ، زنجیر ، سیم بکسل، قالب، قاب هوک، کنترل کننده ها، تابلو برق ، شین برق رسان و نوع اتصالات مورد بازرسی قرار می گیرند.
شما پیج اینستا هم دارین؟ ❤️❤️❤️
سلام
بله
لینک صفحه اینستاگرام هم در هدر و هم در صفحه ارتباط با ما قرار داده شده
با سپاس از همراهی شما