تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

فهرست مطالب

تست و تحویل تاسیسات الکتریکی پس از اتمام عملیات اجرائی و راه اندازی سیستم های تاسیسات الکتریکی ، به ویژه در بخش سیستم های فشار ضعیف و قبل از بهره برداری از سیستم، بایستی یک سری آزمون های استاندارد از قسمت های مختلف به عمل آید.

تست تاسیسات الکتریکی

با توجه به آیین نامه حفاظتی تاسیسات و وسایل الکتریکی در کارگاه، آیین نامه ایمنی سامانه اتصال زمین و نیز بند ۱۳-۳-۵ مبحث سیزدهم تحت عنوان “آزمون های اولیه و کنترل” و همچنین بر اساس فصل ۷ مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری تاسیسات برقی) آزمون های بند ۱-۸-۷-۲۲ الی ۲۲-۷-۸-۸ آزمون های تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان الزامی می باشد.

مطابق با استانداردهای بین المللی علاوه بر نظارت چشمی، در زمان تحویل و همچنین در زمان تست های دوره ای نیاز به انجام برخی از تست ها در تاسیسات برقی(تست و تحویل برق) الزامی است. ما به خوبی تمامی این تست ها در زمان تحویل و همچنین در زمان تست های دوره ای انجام میدهیم.

تست تاسیسات الکتریکی شامل چیست؟

مطابق استاندارد IEC-603364-6&BS7671 لازم است که علاوه بر بازرسی چشمی از تاسیسات برقی مدنظر، با رعایت الزامات تست های زیر انجام گیرد:

  • بازرسی ، تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان
  • تست های بدو تحویل در تاسیسات برقی
  • تست های الزامی در تجهیزات الکتریکی
  • تست های دوره ای چاه ارت (تست الکترود زمین)
  • تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

انواع آزمون های تست و تحویل تجهیزات الکتریکی

  • تست پیوستگی هادی حفاظتی (تست هادی حفاظتی) در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • تست امپدانس حلقه خطا( تست امپدانس حلقه اتصال کوتاه)
  • تست مقاومت عایقی در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • تست کلید جریان باقیمانده (تست عملکرد RCD / تست های کلید جریان نشتی)
  • تست پلارتیه (آزمون صحت قطبیت) در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • تست و اندازه گیری مقاومت الکترود زمین (تست چاه ارت)
  • سنجش شدت روشنایی در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • تست توالی فاز در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • تست افت ولتاژ در زمان تست تاسیسات الکتریکی
  • صدور گواهی چاه ارت، تهیه تست شیت و گزارش آزمون تاسیسات الکتریکی مجموعا از تست های الزامی زمان تست و تحویل تجهیزات الکتریکی می باشد.

تست پیوستگی هادی حفاظتی –  همبندی اصلی و اضافی (تکمیلی)

اولین تست طبق استاندارد ICE 60364-6 مربوط به هادی های حفاظتی و هم بندی هاست . هدف از تست پیوستگی هادی حفاظتی و همبندی ها (تست پیوستگی ارت) اطمینان از توانایی عبور جریان عادی و جریان های خطا از هادی ها است . تست پیوستگی در مدار های حلقوی نهایی برای هادی های برقدار مانند فاز و نول نیز انجام می شود.

تست پیوستگی هادی های حفاظتی (تست پیوستگی همبندی) باید قبل از راه اندازی تاسیسات انجام شود. تست پیوستگی ارت یک آزمون بدون برق است و وجود جریان برق در هادی ها هنگام تست باعث آسیب جدی به دستگاه و فرد خواهد شد.

همبندی ساختمان چیست؟

عبارت همبندی به معنای اتصال تجهیزات فلزی ساختمان است که به دلیل هم پتانسیل شدن جریانات الکتریسیته، خطراتی مانند برق گرفتگی را از بین می برد.

به عبارت دیگر همبندی ساختمان با اتصال الکتریکی سازه های فلزی، از تشکیل اختلاف پتانسیل بزرگ و خطرناک جلوگیری می کند.

برای اجرای همبندی ساختمان، از یک هادی با سطح مقطع بزرگ و مقاومت الکتریکی کم (مانند میلگرد همبندی، سیم مسی، تیر فلزی، ستون) استفاده می شود، تا اسکلت هادی ساختمان و بدنه هادی پس از اتصال به یکدیگر، هم پتانسیل شوند.

هادی همبندی اصلی معمولا در طبقه همکف بدنه های فلزی ، لوله های اصلی فلزی آب و لوله های اصلی گازاسکلت فلزی ساختمان و…را به ترمینال اصلی اتصال زمین وصل می کند جهت یادآوری می توانید به بند ۱-۲-۸مبحث ۱۳) طرحواره همبندی (دستور العمل همبندی اصلی) مراجعه کنید .

تست پیوستگی هادی همبندی ساختمان

در مورد تست پیوستگی هادی‌ همبندی، باید هر کدام از هادی‌های همبندی را از ترمینال اصلی اتصال زمین جدا کرده و مقاومت آن را به تنهایی اندازه گیری کرد.

متداول‌ترین تست پیوستگی، اندازه‌گیری مقاومت هادی حفاظتی می‌باشد، که شامل بررسی و تایید تداوم همه هادی‌های حفاظتی در نصب و سپس آزمایش هادی‌های همبندی اصلی و تکمیلی (اضافی) در زمان تست پیوستگی همبندی است. همچنین باید در مدار‌های نهایی حلقوی مقاومت هادی‌های برق‌دار تایید شود.

چرا تست پیوستگی هادی در ساختمان انجام می شود؟

هدف از انجام تست پیوستگی هادی کابل بررسی تداوم الکتریکی است و کسب اطمینان از یکپارچه و صحیح بودن جنس و سطح مقطع هادی همبندی از ابتدا تا انتهای مسیر می باشد و پایه‌ای برای تست امپدانس حلقه اتصال کوتاه می‌باشد سپس بر حسب سطح مقطع، طول و دمای محیط، مقاومت به دست آمده را با مقادیر جدول مقایسه می کنیم.

برای اطمینان از وصل بودن هادی حفاظتی یا ارت و اطمینان از تحمل جریان‌های عادی و جریان‌های خطا، تستی با عنوان پیوستگی هادی حفاظتی (تست پیوستگی) در تاسیسات الکتریکی انجام می‌شود. در اکثر استاندار‌ها و مقررات ملی این تست الزامی بوده و هنگام تحویل تاسیسات برقی و یا پس از تغییرات عمده در تست تاسیسات الکتریکی باید انجام شود.

تست پیوستگی هادی در ساختمان
تست پیوستگی هادی

مقاومت پیوستگی همبندی اصلی با توجه به سطح مقطع و طول هادی همبندی و جدول زیر مقدار مورد انتظاری خواهد بود و در ادامه پس از اندازه گیری مقادیر خوانده شده با مقادیر مورد انتظار مقایسه می شود.

تست امپدانس حلقه خطا

تست امپدانس حلقه خطا ( تست امپدانس حلقه اتصال کوتاه)

هنگام بروز اتصال کوتاه مابین هادی های فاز و زمین، امپدانسی که سر راه جریان حاصل شده مشاهده می شود، امپدانس حلقه ارت نامیده می شود. جریان خطا توسط ولتاژ تغذیه در این مسیر برقرار می شود و هر چه امپدانس مسیر بالاتر باشد، جریان خطا کوچکتر بوده و برای عملکرد حفاظت های پیش بینی شده زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

امپدانس حلقه ارت برابر است با مجموع مقاومت سیم پیچ ترانسفورماتور، مقاومت هادی فاز، مقاومت هادی حفاظتی (PE)، مقاومت الکترود ارت و مقاومت داخلی تجهیزات.
اندازه گیری امپدانس حلقه اتصال کوتاه Ze (لوپ تست )در سمت تغذیه تابلوی توزیع و با دسترسی به شینه اصلی ارت و در حالتی که کلید اصلی باز بوده و تغذیه تمام مدارات قطع شده انجام می شود.

به علاوه در طول لوپ تست اتصال سیستم ارت تجهیزات (الکترودهای ارت) از شینه ارت جدا می شود. اندازه Ze حاصله معادل امپدانس حلقه اتصال کوتاه و برابر مجموع مقاومت های سیم پیچ ترانسفورماتور، هادی فاز و هادی حفاظتی است. مقاومت اتصال زمین تجهیزات در این اندازه گیری دخیل نیست.
امپدانس حلقه اتصال کوتاه Zs در دورترین نقطه هر مدار و در بیشتر موارد با حذف موقت کلید اصلی مدار سنجیده می شود. امپدانس حلقه اتصال کوتاه با اتصال لوپ تستر به یک پریز (هادی های فاز و خنثی) و بعضی اوقات به سیم ارت آن به دست می آید که برابر است با مجموع مقاومت های سیم پیچ ترانسفورماتور، هادی فاز، هادی حفاظتی، الکترود ارت اصلی و مقاومت ارت تجهیزات می باشد.

تست امپدانس حلقه ارت

به منظور اندازه گیری امپدانس حلقه خطا، جریان خاصی از خط فاز سیستم الکتریکی گرفته شده و از روی خط زمین به زمین منتقل می شود. بعداً ، این جریان که از طریق زمین عبور می کند از زمین عامل ترانسفورماتور به هادی فاز برمی گردد. در این حرکت الکتریسیته ، مقدار امپدانس حلقه(امپدانس لوپ) یا حلقه با جمع کردن مقادیر مقاومت تمام خطوطی که از آن عبور می کند ، محاسبه می شود.

امپدانس حلقه خطا که آن را با نماد Z نشان می‌دهند، مقاومت مدار در برابر شارش یا عبور الکترون‌ها (جریان الکتریکی) است. دو عامل مختلف باعث کند شدن جریان در مدار شده که هر دوی این عوامل (مقاومت) در مقدار امپدانس لوپ موثر هستند.

در این بخش نیاز به شناسایی دو امپدانس حلقه داریم.

تست امپدانس ZE

اولین Ze، امپدانس خط است که به طور معمول در تابلوی توزیع یا تابلوی واحد مصرفی که از آنجا برق وارد ساختمان می شود، اندازه گیری می شود. دوم Zs، کل مقاومت حلقه خطای سیستم یا امپدانس لوپ است که باید برای هر مدار نسبت به دورترین نقطه از نظر منبع الکتریکی به طور جداگانه اندازه گیری شود.

تست امپدانس ZS

Zs نشان دهنده امپدانس حلقه فاز به زمین (L-PE) است. امپدانس خطای لوپ یا امپدانس لوپ مسیری است که وقتی یک خطا با امپدانس کم بین فاز و ارت رخ دهد، جریان خطا در آن اتفاق می افتد که به آن امپدانس حلقه زمین نیز می گویند و در آن از عملکرد مدار محافظت شود.

جریان خطا توسط ولتاژ منبع تغذیه به کل حلقه هدایت می شود. هرچه امپدانس بالاتر باشد، جریان خطا پایین تر خواهد بود و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا از عملکرد مدار محافظت شود. این امپدانس به اختصار Zs نامیده میشودکه صحت عملکرد آن در زمان تست امپدانس حلقه اتصال کوتاه مشخص می شود.

تست مقاومت عایقی الکترونیکی

تست مقاومت عایقی

تست مقاومت عایقی به منظور اندازه‌گیری مجموع مقاومت الکتریکی عایق یک محصول یا تجهیز صورت می‌گیرد. انجام این تست معمولا به عنوان یک بررسی سریع پس از تولید، نصب یا تعمیر یک محصول است. این نیز یک تست مفید برای انجام به هنگام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در مدت زمان طولانی است. تغییرات در اندازه گیری مقاومت عایق می تواند به پیش بینی (تعمیر یا تعویض) کمک کند.

تست مقاومت عایقی در ابتدا و به زودی بعد از شناسایی مشکلات عایق های بالقوه موجب صرفه جویی در زمان و پول می شود و مانع از هزینه های تعمیرات و خرابی می شود.

تست مقاومت عایقی از نظر زمان و ولتاژ به گروه های مختلفی تقسیم میشود. در ساده ترین حالت می توان ولتاژ را به تجهیز اعمال کرده و پس از ۶۰ ثانیه مقدار مقاومت عایقی را اندازه گرفت. در بسیاری از منابع مقاومت عایقی کمتر از ۶۰ ثانیه معتبر شناخته نمی شود.

کلیه تاسیسات و تجهیزات برقی باید با مشخصه مقاومت الکتریکی در برابر عایق مطابقت داشته باشند تا بتوانند با خیال راحت کار کنند. خواه شامل کابل های اتصال ، تجهیزات مقطعی و حفاظتی یا موتورها و ژنراتورها و رسانای الکتریکی باشند. کلیه این تجهیزات با استفاده از موادی که مقاومت الکتریکی بالایی دارند عایق بندی می شود، تا در حد امکان جریان در خارج از رساناها محدود شود. کیفیت این مواد عایق به دلیل فشارهای تأثیرگذار بر تجهیزات ، به مرور زمان تغییر می کند.

این تغییرات، مقاومت الکتریکی مواد عایق را کاهش می دهد ، بنابراین باعث افزایش جریان های نشتی می شود که منجر به بروز حوادث می شوند که از نظر ایمنی (جانی و دارایی) و همچنین هزینه های توقف تولید ممکن است بسیار حائز اهمیت باشد.

علاوه بر اندازه گیری های انجام شده بر روی تجهیزات جدید و مورد استفاده در هنگام راه اندازی ، آزمایش عایق بندی منظم روی تاسیسات و تجهیزات به جلوگیری از بروز چنین حوادثی از طریق نگهداری پیشگیرانه کمک می کند. این آزمایشات پیری و وخامت زودرس خواص عایق را قبل از رسیدن به سطحی که احتمالاً باعث بروز حوادث شرح داده شده در بالا شود ، تشخیص می دهند.

در این مرحله ، به توضیح دو مقوله مهم می پردازیم. تبیین تفاوت بین نوع اندازه گیری که اغلب اشتباه گرفته می شوند: آزمایش دی الکتریک و اندازه گیری مقاومت عایقی.

آزمایش مقاومت دی الکتریک چیست؟

همچنین آزمایش شکستنامیده می شود، توانایی مقاومتی عایق در برابر افزایش ولتاژ در مدت زمانی تعینن شده را بدون وقوع جرقه اندازه گیری می کند. در واقعیت ، این افزایش ولتاژ ممکن است از رعد و برق یا جریانات القایی ناشی از خطا در خط انتقال نیرو ناشی شود. هدف اصلی این آزمایش اطمینان از رعایت قوانین و استاندادرها در هنگام عملیات نصب و پیش راه اندازی ادوات و تجهیزات به منظور آشکار کردن میزان جریان نشتی و بالا بردن ایمنی است.

این آزمایش اغلب با اعمال ولتاژ AC انجام می شود. اما می توان با ولتاژ DC نیز انجام داد. این نوع اندازه گیری نیاز به تستری به نام های پات (hipot) “ دارد. نتیجه به دست آمده یک مقدار ولتاژ است که معمولاً با واحد کیلوولت (kv) بیان می شود. بسته به سطح آزمایش و انرژی موجود در آزمایش ممکن است در صورت بروز خطا مخرب باشد. به همین دلیل ، این تست فقط برای تجهیزات جدید نصب شده و یا تازه تعمیر شده بکار گرفته می شود.

اندازه گیری مقاومت عایقی چست؟

 در هر شرایط یک آزمایش واقعی غیر مخرب است. با استفاده از ولتاژ DC با دامنه ی کوچکتر از آزمایش دی الکتریک انجام می شود ، نتیجه حاصل شده با کیلووات ، مگاوات ، GW یا TW بیان می شود. این مقاومت نشان دهنده کیفیت عایق بین دو هادی است. از آنجا که این آزمایش مخرب نیست ، برای کنترل پیری عایق در طول عمر عملیاتی تجهیزات و تاسیسات برقی بسیار مفید است. این اندازه گیری با استفاده از یک تستر مقاومت عایقی انجام می شود ، همچنین به آن یک مگامتر سنج “megohmmeter.”  گفته می شود.

یکی از مهم‌ترین روش‌های تست عایق، استفاده از دستگاه میگر (Megger) است.

میگر چیست؟

از میگر برای اندازه‌گیری مقاومت عایق‌ها استفاده می‌شود. نام دیگر این وسیله، تستر عایق (Insulation Tester) است که می‌تواند کیفیت کابل را بررسی کند و تست جریان نشتی از عایق را انجام دهد. میگر از دسته تجهیزات برق و ابزاردقیق است.

مزایا و معایب میگر

مزایا:

  • سلامت و عملکرد عایق‌ها را بهتر درک می‌کنیم و می‌توانیم برای بهبود عملکرد دستگاه سطح کیفی آن‌ها را کنترل کنیم.
  • آسیب‌های فیزیکی به عایق را می‌توان شناسایی کرد و قبل از نشتی جریان و برق گرفتگی اقدامات لازم را انجام داد.
  • نتیجه آن دقیق است.
  • کار با آن آسان است.
  • به سرعت نتایج را نمایش می‌دهد.

معایب:

  • کار با نوع دستی دشوار است. نتیجه تست نیز کاملاً دقیق نیست.
  • نوع الکترونیکی نیاز به منبع تغذیه خارجی دارد.
  • نوع الکترونیکی آن بسیار گران است.

چگونه از دستگاه میگر استفاده کنیم؟

دستگاه میگر شامل سه پایانه لاین (L)، پایانه ارت (E) و پایانه گارد (G) مجهز شده است.

میگر چیست؟

در زمان تست مقاومت عایقی میزان مقاومت بین پایانه‌های لاین و ارت اندازه گیری می‌شود. پایانه گارد برای تست موقعیت هایی در نظر گرفته شده است، که در آن نیاز است یک مقاومت، با عایق کاری از مقاومت دیگری جدا شود.

برای اندازه گیری مقاومت عایق یک رسانا در بیرون کابل، باید انتهای لاین دستگاه میگر را به یکی از رسانا‌ها متصل کرده و نیز انتهای ارت دستگاه میگر را باید به سیمی که به دور غلاف کابل پیچیده شده است، وصل کنیم. متصل کردن پایانه گارد به اولین رسانا، هر دو رسانا را تقریبا در موقعیتی با پتانسیل برابر قرار می‌دهد.

اگر ولتاژ بین آن‌ها کم باشد و یا ولتاژ نداشته باشیم، مقاومت عایق تقریبا بی نهایت است، بنابراین هیچ جریانی بین دو رسانا وجود نخواهد داشت. در نتیجه، علامت مقاومت میگر، بطور انحصاری به جریان عبوری از عایق رسانای دوم، جریان عبوری از غلاف کابل و سیم پیچیده شده، بستگی خواهد داشت، نه به جریانی که در هنگام عبور از اولین عایق رسانا، از آن نشت می‌کند (جریان نشتی).

پایانه گارد (در صورت نصب) برای حذف کردن عنصر متصل از اندازه گیری، بعنوان یک شنت عمل می‌کند، به عبارتی دیگر، به شما اجازه می‌دهد تا در ارزیابی مولفه‌های خاص در یک قطعه بزرگ از تجهیزات الکتریکی، بصورت انتخابی عمل کنید.

آزمون مقاومت عایقی(تست مقاومت عایقی)

مقاومت عایقی تاسیسات با توجه به نوع عایق و با گذشت زمان کاسته می شود . انواع نوارچسب های الکتریکی علاوه بر آنکه حفاظت مکانیکی ندارند ، اغلب باعث از دست رفتن مقاومت عایقی لازم بین قسمت های تحت ولتاژ شده و آن را کاهش میدهند.همچنین ممکن است عایق هادی های مدار تحت تأثیر ضربه و فشار مکانیکی باشند ، این موضوع باعث آسیب به عایق آنها و درنتیجه کاهش مقاومت عایقی می شودکه در زمان تست تجهیزات الکتریکی مشخص خواهد شد.

هرچندپایین بودن مقاومت عایقی میتواند نشانه آسیب دیدن ، باشد . اما علاوه بر آن ضعف عایقی در یک دوره زمانی طولانی بهره برداری ساختمان که مدارها در معرض رطوبت ، کشش و تنش هستند نیزرخ میدهد و در ساختمانهای نوساز هم تماس هادی برقدار با گچ مرطوب ممکن است باعث کاهش مقاومت عایقی شود . وجود رطوبت در دیوار برای کلید و پریزها نیز باعث ضعف عایقی خواهد شد .

دستگاهی که آزمون عایقی را انجام میدهد اغلب میگر نامیده میشود هرچند میگر یک شرکت سازنده تجهیزات اندازهگیری است اما این اصطلاح  در بازار برای این وسیله متداول شده است ، در اکثر موارد مقدار ولتاژ اعمالی ۵۰۰V برای تست عایقی در ساختمان باعث مقاومت عایقی در حدود ۱M Ω خواهد شد که در )جدول زیر ( نشان داده شده است.

مدارات PELV , SELVمدارات تا ۵۰۰Vمدارات بالاتر از ۵۰۰V
ولتاژ لازم برای آزمون۲۵۰V  dc۵۰۰V  dc۱۰۰۰V  dc
حداقل مقاومت عایقی قابل قبول۰.۵M Ω۱M Ω۱M Ω

چون آزمون مقاومت عایقی (تست مقاومت عایقی)  بدون برق انجام می شود قبل از شروع لازم است از کلید اصلی تابلو توزیع واحد “جداسازی ایمنی”صورت گیرد .

موارد ایمنی تست مقاومت عایقی

  • همه ساکنان ساختمان، از انجام تست مقاومت عایقی مطلع شوند .
  • اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل حفاظتی در جای خود و در وضعیت روشن هستند .
  • در تست مقاومت عایقی تمام لامپ هایی که در دسترس هستند از سرپیچ بازشوند .
  • اگر لامپ هایی قابل دسترسی نیستند و یا اگر چراغی با کنترل فعال میشود ، کلید کنترل را بازکنید.
  • این امر در مدارهایی که از کلیدهای دیمردار استفاده میشود باید کلید دیمردار از مدار جداشده و مدار یکسره شده یا بصورت کلید یک پل یکسره شود.
  • قطع هرگونه لوازم جانبی که دارای نشانگر چراغ هشدار هستند ، ضروری است که چراغ نشانگر قطع شود.
  • (چشمی های PIR) در حضور افراد  باید برداشته و یا از مدار خارج شود .
  • تمام وسایل نصب ثابت مانند برق اجاق گاز، سماور و قوری برقی و تقویت کننده آنتن مرکزی، و …..جدا شوند.
  • پریز ریش تراش قطع شده و یا از مدار برق جدا شود.
  • تمام تجهیزات قابل حمل سیار از پریز برق جدا شوند.
  • برقگیر حفاظتی (SPD) در زمات تست مقاومت عایقی از مدارخارج شوند.
  • در حین این آزمون ولتاژ ۵۰۰V، باید مراقبت زیادی صورت گیرد. تمام تجهیزات برقی که به شبکه برق وصل مانده اند، میتوانند باعث آسیب و یا خواندن حداقلی مقدار قرائت شده دستگاه در حین آزمون و نتیجه حاصله شوند. هنگامی که تمام اقدامات احتیاطی در نظر گرفته شد.

ایمنی قبل از آزمون مقاومت عایقی

  • آزمایش باید بر روی تجهیزات بدون اتصال به مدار انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ولتاژ تست روی سایر تجهیزات متصل به مدار الکتریکی مورد آزمایش قرار نخواهد گرفت.
  • اطمینان حاصل کنید که مدار تخلیه است. می توان با اتصال کوتاه پایانه های تجهیزات و یا اتصال آنها به زمین برای زمان مشخص ، تخلیه را انجام داد (به زمان تخلیه مراجعه کنید)
  • اگر تجهیزات مورد آزمایش در محیط قابل اشتعال یا مواد منفجره باشد، حفاظت ویژه لازم است. زیرا در هنگام تخلیه عایقی (قبل و بعد از آزمایش) و همچنین در حین تست جرقه می تواند رخ دهد، اگر عایق نقص داشته باشد.
  • به دلیل وجود ولتاژهای DC که ممکن است مقدار بالایی داشته باشد، توصیه می شود دسترسی سایر کارکنان را محدود کنید و برای تست های برقی پوشیدن تجهیزات محافظتی فردی (یعنی دستکش های محافظ) را نیز در دستور داشته باشید.
  • فقط از کابل های اتصال مناسب برای انجام آزمایش استفاده کنید و از وضعیت مناسب آنها اطمینان حاصل کنید. در بهترین حالت، کابلهای نامناسب باعث بروز خطاهای اندازه گیری می شوند، اما مهمتر از همه، ممکن است خطرناک باشند.
  • تجهیزات باید از طریق اتصال کوتاه دشارژ شده باشند، حداقل تا زمانی که تست ولتاژ، به منظور فراهم کردن ایمنی کامل برای فرد تست کننده، انجام شود.
  • بهتر است در زمان تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان اطراف محیط هایی که نشت گاز، مواد منفجره، محیط مرطوب و یا دارای گرد و غبار از دستگاه استفاده نکنید.
    مطمئن شوید که تمام سوئیچ‌ها مسدود بوده و انتهای کابل ها، به منظور ایمنی، به درستی مشخص شده اند.
  • عایق بودن انتهای کابل‌ها باعث عدم اتصال به منبع تغذیه و جلوگیری از تماس با منبع تغذیه، زمین، و یا ایجاد تماس اتفاقی می‌شود.
  • در تست و تحویل برق زمانی که رطوبت هوا بیشتر از ۷۰ است، بهتر است تست عایق را انجام ندهید.
  • هنگامی که علامت باطری روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود از دستگاه استفاده نکنید.
  • در مورد مداری مثل کولر آبی اتصالات فیشی مربوط به پمپ و دور تند و کند موتور را باز کنید
  • در  تست و تحویل تجهیزات الکتریکی جاهایی که مطمئن نیستید همه چیز از مدارها جداشده ، آزمون را با ولتاژ کمتر یعنی ۲۵۰V انجام دهید و اگر مقاومت مناسبی نشان داده شد ، کار را ادامه دهید.

بعد از آزمون عایق چه موارد ایمنی باید رعایت شود؟

با پایان آزمایش ، عایق مقدار قابل توجهی انرژی را جمع آوری کرده است که نیاز به تخلیه قبل از هرگونه عملیات دیگر دارد. یک قانون ایمنی ساده این است که به تجهیزات اجازه دهید تا برای پنج بار زمان شارژ (زمان آخرین آزمایش) تخلیه شود. تجهیزات را می توان با اتصال کوتاه قطب ها و یا اتصال آنها به زمین تخلیه کرد.

مراحل تست مقاومت الکترونیکی

  • مطمئن شوید دستگاه تان به درستی کار می‌کند.
  • دستگاه را روشن کنید و پراب‌ها را متصل کنید. سپس کلید انتخاب ولتاژ را در حالت حداقل ولتاژ قراردهید و شاسی تزریق ولتاژ را حدود ۱۰ ثانیه نگه دارید. دستگاه در این حالت می‌بایست مقاومت بی نهایت را نشان دهد. این آزمایش را در حالت حداکثر ولتاژ دستگاه نیز تکرار کنید. سپس دو پراب را به یکدیگر متصل کنید. شاسی تزریق ولتاژ را برای مدت ۱۰ ثانیه نگه داشته در این حالت باید حداقل مقاومت (صفر) را نشان دهد. در این صورت دستگاه تستر سالم و آماده بکار می‌باشد.
  • کابل‌ها را نیز چک کنید: دو سرکابل رو تمیز کنید. هم چنین مطمئن شوید رطوبتی ندارند و خشک هستند. همانطور که قبلا هم اشاره شد بهتر است تست عایقی را در هوایی که مرطوب است انحام ندهید.
  • ولتاژ مورد نظر برای تست را انتخاب کنید: با توجه جدولی که مقادیر مجاز مقاومت عایقی را در مطلب قبلی بیان کرده ولتاژ مناسب برای تست کابل را مشخص می‌کنیم؛ و در اخر دستگاه تستر را به کابل متصل نموده و شاسی ولتاژ را ثابت نگه می‌داریم. مقدار نشان داده شده در صفحه نمایشگر را با ارقام جدول مقایسه کنید. اگر نتیجه در حدود موردنظر جدول باشد کابل مورد نظر از عایق مناسبی برخوردار خواهد بود.
  • توجه داشته باشید پس از پایان تست کابل را از تجهیز جدا کرده و قسمت رسانای کابل را بهم متصل کنید. با این کار ولتاژ ذخیره شده در کابل تخلیه شده. البته باید توجه داشت باشید ایمنی لازم را هنگام انجام آن رعایت کنید.

تست کلید جریان باقیمانده(تست عملکرد RCD /تست های کلید جریان نشتی)

جریانی که از منبع به سمت مدار (مجموعه مصرف کننده ها) جاری می شود، برابر است با جریانی که از مدار (مصرف کننده ها) به سمت منبع، جریان می یابد. عوامل مختلفی مانند اتصال به زمین و اتصال بدنه ممکن است این برابری جریان های رفت و برگشتی را بر هم زده و باعث ایجاد اختلاف میان این دو جریان شود. در واقع بخشی از جریان، مسیر ثانویه ای برای جاری شدن یافته است.

جریان باقی مانده چیست؟

به میزان جریانی که از یک مسیر ثانویه (اتصال به زمین یا اتصال بدنه) جاری شده و سبب اختلاف جریان رفت و برگشت مدار است،جریان باقیمانده یا Residual Current  می گویند.

تست مقاومت عایقی

چگونه می توان در برابر جریان باقیمانده حفاظت کنیم؟

تجهیزات حفاظتی زیادی برای جلوگیری از خطاهای مختلف الکتریکی (مانند اتصال کوتاه، اضافه بار و …) وجود دارند. کلید RCD یا کلید حفاظت از جریان باقیمانده، تجهیزی است برای حفاظت در برابر جریان باقیمانده موجود در سیستم قدرت

راهکارهای حفاظت از جریان باقیمانده

  1. کلید RCD یک وسیله ایمنی حساس است که در صورت وجود خطا به طور خودکار برق مدار را قطع می کند. RCD_مخفف عبارت انگلیسی residual current device به معنی دستگاه جریان باقی مانده است که به آن کلید محافظ جان نیز گفته می شود.
  2. کلید های RCD در صورت تشخیص خطا، به منظور جلوگیری از آسیب جدی، سریع سیم های رسانا را قطع می کنند.
  3. کلید RCD یا دستگاه جریان باقیمانده، وسیله ای برای نجات جان انسان هاست.
  4. این وسیله برای جلوگیری از برق گرفتگی طراحی شده است.
  5. هرگونه اختلاف بین جریان های موجود در این مسیر ها نشان دهنده جریان نشتی است که نشان دهنده خطر برق گرفتگی است.
  6. اگر جریانی به بزرگی ۳۰ میلی آمپر از طریق بدن انسان بیش از کسری از ثانیه عبور کند، امکان ایست قلبی و یا آسیب های جدی دیگر وجود دارد.

در نصب کلید RCD باید به چند نکته توجه کرد؟

RCD نباید به تنهایی بین منبع تغذیه و بار استفاده شود. چون این تجهیز توانایی حفاظت در برابر اتصال کوتاه یا گرم شدن بیش از حد سیم ها را ندارد. برای ایمنی بیشتر، استفاده از تجهیزات حفاظت از اضافه بار و اتصال کوتاه توصیه می شود.

  • استفاده از محافظ جان، به معنی حفاظت کامل در برابر برق گرفتگی نیست. این سیستم یک سیستم حفاظت ثانویه و تکمیلی است.
  • در صورت نصب چند RCD در تابلو، شینه نول هر کدام باید جدا باشد، تا گردش جریان در نول باعث خطا در عملکرد این سیستم نشود.
  • RCD فقطجریانِ باقیمانده رخ داده در مدارِ بعد از خود را تشخیص می‌دهد. باید توجه داشت که جریان‌های باقیمانده در مدارِ قبل از کلید RCD تشخیص داده نخواهد شد.

ویژگی‌های کلیدهای محافظ جان

  • تشخیص خودکار: کلیدهای محافظ جان توانایی تشخیص خودکار جریان نشتی را دارند و به‌طور فوری عمل می‌کنند.
  • قطع جریان: در صورت شناسایی خطر، این کلیدها جریان برق را به صورت فوری قطع می‌کنند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.
  • سازگاری با استانداردها: این کلیدها باید با استانداردهای امنیتی مربوطه سازگار و مطابقت داشته باشند.
  • کاربری آسان: نصب و استفاده از کلیدهای محافظ جان باید برای کاربران به سادگی قابل انجام باشد.

کلیدهای محافظ جان به عنوان اجزاء حیاتی در سیستم‌های برقی محسوب می‌شوند و می‌توانند به طور موثری از ایجاد حوادث جدی و خطرات ناشی از جریان نشتی برق جلوگیری کنند.

تست کلید محافظ جان (تست کلید RCD) چگونه انجام می شود؟

یکی از تست های مهم در زمان تست و تحویل تاسیسات الکتریکی تست کلید نشتی جریان و یا تست عملکرد کلید RCD می باشد.

روش های تست کلید محافظ جان

روش های مختلفی در تست کلید محافظ جان وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  1. روش ۱ در تست کلید RCD:
    دکمه تست روی خود کلید RCD است که با وصل کردن ورودی و فشردن میبایست کلید تست به درستی کار کرده و برق را در مدار قطع کند.

     تست کلید محافظ جان
    تست کلید محافظ جان چیست
  2. روش ۲در تست کلید RCD
    اگر کلید نشتی جریان در مدار قرار داشته باشد و سیم مسی ارت هم در مدار قرار داشته باشد با اتصال کوتاه سیم نول و سیم ارت، کلید نشتی جریان میبایست عمل کند. نحوه تست را در تصویر زیر مشاهده می کنید:تست کلید RCD
  3. روش ۳در تست کلید RCD: با استفاده از دستگاه تستر نشتی جریان
    تست کلید محافظ جان روش تست سالم بودن فیوز با استفاده از VT35 که این دستگاه بصورت ساده و کاربردی جھت استفاده در این خصوص می باشدبا این حال تجهیز کاملی در تست کلید RCD به شمار نمی رود از تجهیزات دقیق در تست کلید محافظ جان که در حالت های مختلف و به صورت ۱ RCD-1.2 RCD-10/30/100/300/500 MA-AUTO RAMP در مدار AC,DC

می توان مورد بررسی قرار داد دستگاه های مولتی فانکشن تستر می باشد که در تست و تحویل تاسیسات الکترکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تست پلارتیه (آزمون صحت قطبیت)

تست پلارتیه (آزمون صحت قطبیت)

هدف از انجام تست پلاریته کسب اطمینان از اتصال صحیح سیم فاز به وسائل حفاظتی، کلیدها، انتهای سرپیچ لامپها، انتهای پایه فیوزها و کنتاکت سمت راست پریزها می باشد.

پلاریته یک مفهوم مهم است، به ویژه هنگامی که به ساخت  مدارهای الکترونیکی پرداخته می‌شود. در مونتاژ مدار، توانایی تشخیص قطعات دارای پلاریته و اتصال آن‌ها در جهت درست، اهمیت دارد.

در مواردی که مقررات ملی و محلی نصب دستگاه‌های کلیدزنی و حفاظتی تک‌فاز را در هادی خنثی ممنوع می‌کند، باید آزمایش قطبیت (پلاریته) انجام شود تا صحت اتصال همه دستگاه‌های حفاظتی به فاز را تایید نماید.

پلاریته نادرست باعث می‌شود که حتی در صورت قطع کلید یا وسایل حفاظتی، فاز برق‌دار روی تجهیزات و دستگاه‌های متصل کماکان باقی بماند و خطرات زیادی هم خود دستگاه و هم اشخاص بهره بردار را تهدید می‌نماید. حتی در سرپیچ‌های لامپ‌ها هم باید فاز به کنتاکت وسط سرپیچ متصل گردد.

تست پیوستگی هادی چیست

مراحل انجام آزمون قطبیت در مدارات روشنایی

  • گام ۱ : در نقطه شروع مدار یک ارتباط ساده مانند قبل بین هادی فاز و CPC (مدار هادی حفاظتی) در تابلو ایجاد می کنیم باز بررسی کنید خروجی فیوز واقعا به عنوان فاز است
  • گام ۲:  در محل با نور مناسب نگاه کرده و بررسی کنید هادی زمین از کلید تا چراغ برده شده است و آن کلید حتما در مسیر هادی فاز قرار دارد
  • گام ۳:  حالا کلید را وصل کنید )بطور معمول کلید به سمت بالا باشد روشن است( از داخل چراغ ، فیش های مربوط را به هادی فاز ) اتصال وسط سرپیچ( و زمین مربوط به چراغ را به دستگاه وصل کنید مقدار بسیار کمی را باید بخوانید و این مقدار مقاومت R1+R2 خواهد بود. حال کلید را در حالت قطع قرار دهید این بار مقدار خوانده شده با توجه به آنکه در رنج بالای مقاومت قرار دارید باید بسیار زیاد باشد .

با توجه به آنکه یک مدار چند نقطه روشنایی را تغذیه می کند و برق رسانی یک مدار از طریق کلیدها صورت میگیرد ضمن آزمون مدار روشنایی یک نقطه آن باید از بقیه مدارهای نقاط روشنایی دیگر جدا شوددر غیر این صورت ممکن است دشواری دسترسی به نقطه روشنایی کار را سخت کند و در این موارد می توان با استفاده ازکلید نقاط روشنایی دیگر را در وضعیت قطع قرار داد و آزمون را انجام داد.

مراحل انجام آزمون قطبیت در پریزها

  • کلید اصلی قطع شود.
  • بصورت چشمی چک شود که هادی فاز خروجی وسیله حفاظتی است.
  • در تابلو برق واحد، هادی ارت و فاز مربوط به یک مدار مورد نظر بصورت موقت به هم متصل گردند.
  • بارها از پریزها جدا گردند و در پریز انتهائی بصورت چشمی چک شود که فاز به کنتاکت راست وصل است.
  • در پریز انتهائی فیشهای اهم متر بین فاز و ارت قرار گیرد و R۱+R۲ که مقدار کمی دارد نیز قرائت گردد.
  • اتصال موقت در تابلو برق حذف گردد و مرحله قبل دوباره در پریز تکرار شود، اگر مقاومت R۱+R۲ مقدار زیادی باشد، پلاریتی صحیح است.

آزمون قطبیت در پریزها

تست و اندازه گیری مقاومت الکترود زمین

مقاومت زمین به طور کلی به دو بخش مقاومت ویژه خاک و مقاومت الکترود زمین تقسیم می شود. اندازه گیری مقاومت ویژه خاک قبل از شروع احداث الکترود و به منظور تصمیم گیری درباره مشخصات آن و محل احداث الکترود انجام می گیرد. اما مقاومت الکترود برای تأمین ایمنی افراد و صحت عملکرد دستگاه ها اندازه گیری می شود.

منظور از تست مقاومت زمین، اندازه گیری مقاومت اهمی الکترود زمین نسبت به زمین با مقاومت صفر یا نقطه ای از زمین است که خارج از محدوده جریان های عبوری از الکترود زمین به هنگام بروز اتصال کوتاه کامل یا ناقص فاز به زمین می باشد.

مقاومت الکترود زمین چیست؟

زمانی که الکترود در خاک قرار می گیرد و از آن جریانی عبور می کند، خاک اطراف الکترود، جریان را از خود عبور می دهد و در اصل مقاومتی که اندازه گیری می شود، مقاومت توده خاک اطراف الکترود است.

بنابراین مقاومت الکترود، مقاومت خاک چسبیده به الکترود زمین است تا بی نهایت؛ بر خلاف تصور بسیاری، این نادرست است که مقاومت مذکور برابر با مقاومت خود الکترود زمین در نظر گرفته شود. الکترود یک فلز است و مقاومت آن بسیار پایین است و در خاک نیز مقاومت آن تغییری نمی کند.

روش های اندازه گیری مقاومت زمین

بسته به نوع سیستم الکتریکی و همینطور نوع سازه مانند محیط مسکونی، صنعتی، شهری یا روستایی روش‌های گوناگونی جهت اندازه گیری مقاومت زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی چهار متغیر وجود دارد که بر مقاومت زمین تأثیرگذار هستند که شامل ترکیب خاک، میزان رطوبت خاک، دمای خاک و عمق قرارگیری الکترود در زمین است.

بنابراین میزان مقاومت زمین می‌تواند از یک اهم تا هزاران اهم متغیر باشد شناسایی خاک و همینطور اندازه‌گیری‌های مختلف نشان می‌دهد که مقاومت ویژه خاک به نوع خاک منطقه بستگی دارد. باید توجه داشت که قبل از اندازه گیری مقاومت زمین در ابتدا باید بیشترین مقدار صحیح برای سیستم اتصال به زمین اندازه گیری شود.

۵ روش اندازه گیری مقاومت زمین

به‌طور کلی پنج روش اصلی برای اندازه گیری مقاومت زمین وجود دارد که تست الکترود زمین شامل موارد زیر هستند:

  1. تست الکترود زمین به روش افت پتانسیل
  2. تست الکترود زمین به روش دو پراب (ارت مرده)
  3. اندازه گیری الکترود زمین به روش تست گیره یا فرکانس القایی
  4. اندازه گیری الکترود زمین روش شیب
  5. تست الکترود زمین به روش چیدمان مثلثیاندازه گیری مقاومت زمین

سنجش شدت روشنایی(لوکس متر) چیست؟

امروزه در علم نورسنجی و فیزیک، عباراتی مثل شدت روشنایی، روشنایی و چگالی شار نوری هر سه به یک مورد خاص اشاره می کنند و معنای مشابهی دارند.

طبق تعریف امروزی، شدت روشنایی منبع نوری یعنی میزان تابش نور بر روی واحد سطح یا یک متر مربع از سطح که واحد شدت روشنایی یا یکای شدت روشنایی لوکس (lx) در سیستم اندازه گیریSI و در سایر سیستم های اندازه گیری واحد آنPhot که معادل ۱۰ هزار لوکس است.

تعریف لوکس متر

نورسنج و یا لوکس متر وسیله اندازه گیری « شدت روشنایی» با واحد lux می باشد. دستگاه نورسنج، (شدت نور) بر سطح سنسور را حس نموده و با توجه به ضرایب تبدیل اختصاص داده شده به دستگاه دیجیتالی شدت نور و روشنایی محلی که سنسور در آن واقع است را نشان می دهد.

لوکس متر شدت نور را دریافت و با استفاده از ضرایب تبدیل دستگاه دیجیتالی، شدت آن را نمایش می دهد. نحوه کار در ستگاه به این صورت است که سنسور های فتوولتیک سلینیوم و سیلیکون به کار رفته در آن نور را دریافت کرده و به وسیله آن تولید ولتاژ می کنند.

ولتاژ تولیدی در صفحه نمایش طبق واحدی که تنظیم شده نمایش داده می شود. به طور کلی روشنایی ایجاد شده به وسیله شار نوری یک لومن بر روی سطحی برابر با یک متر مربع یا لوکس گویند.

اجزای تشکیل دهنده لوکس متر

نورسنج (light meter) از سه جزء اساسی تشکیل شده است که عبارتست از دریافت کننده، پردازشگر و نمایشگر.

تست توالی فاز

تست توالی فاز

یکی از تست‌های الزامی در زمان تست و تحویل تاسیسات الکتریکی درساختمان و در مدارات سه فاز تست توالی فاز‌ها درتابلو‌های اصلی می‌باشد. جهت بررسی دررعایت توالی فاز ازدستگاه توالی سنج یا فازروتیشن می‌توان استفاده نمود.

این دستگاه برای مشخص شدن جهت فازهامورد استفاده قرارمی گیرد. همانطور که می‌دانید جابجا شدنِ سه فاز، جهتِ چرخشِ موتور را تغییر می‌دهد و در برخی کاربردها مانند پمپ، کمپرسور، اکسترودر جهتِ چرخش موتور بسیار مهم است.

حال فرض کنید برقکاری که برای نصب یا تعمیر به محل آمده است، بدون توجه به ترتیب سه فاز، برق را به موتور بدهد، با این کار ممکن است موتور در خلافِ جهت بچرخد. دورِ عکسِ موتور، می‌تواند به دستگاه و مواد آسیب جدی وارد کند. راه کار چیست؟! یکی از روش‌ها برای تعیین جهتِ موتور و بررسی ترتیب فاز‌ها استفاده از (توالی سنج فاز RST سنج) است.

توالی سنج انواع مختلفی داشته وکاربرد آن بیشتر در موتور‌های سه فاز می‌باشد وبه این صورت که هرسه پراب آن را به برق ورودی موتورمتصل کرده وعملیات تست راانجام می‌دهیم.

توالی سنج فار یا RST چیست؟

توالی سنج فاز و یا  RST متر ابزاری است که به منظور تشخیص جهت فاز و همچنین گردش موتور استفاده می شود. معمولا توالی صحیح فاز با یک صدای بوق و یا چراغی اعلام می شود. RST مترها با کاربری آسان قابلیت آشکارسازی فاز را با دقت بالا در مدارات سه فاز دارا می باشند.

به راحتی در محیط های سیم کشی قابل استفاده می باشند، با قراردادن ۳ چنگک دستگاه بر روی هر فاز می توان تست توالی فاز را انجام داد در برخی از مولتی متر های تست ولتاژ و جریان هم قابلیت عمل تست توالی فاز وجود دارد.

کاربرد توالی سنج فاز

توالی سنج های فاز کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد و به راحتی قابل استفاده می باشند. در یک نوع دیگر از این توالی سنج های القایی، با استفاده از تکنولوژی جدید اجازه تست ایمنی را بدون تماس مستقیم بین پراب و سیم را فراهم می کند و چرخش فاز را با نور چرخشی LEDها و زنگ قابل شنیدن منطقی نشان میدهد.دستگاه های سه فاز نظیر پمپ ها، کمپرسورها، و … بایستی فازهایشان به ترتیب درستی وصل شود تا از خرابی آنها جلوگیری شود.

توالی سنج ها اگر اشتباه وصل شوند جریان کمتری را می کشند و می توانند به آسانی توسط یک آمپروب (گیره روی آمپر متر) برای میزان جریانی که از شبکه می کشند امتحان شوند. برای مثال در یک نمونه آزمایشی ، یک تولید کننده هوا که دارای یک کمپرسور است.

می توان فهمید که اگر این وسیله به صورت غلطی به برق سه فاز متصل شود، جریان بسیار کمی را خواهد کشید و بنابراین جای هر کدام از دو سیم برق را می توان برای تغییر فازها عوض کرد. از این رو برای تشخیص جهت فاز و همچنین گردش می توان از موتور توالی سنج فاز استفاده کرد.

نحوه استفاده از دستگاه توالی سنج فاز برای تعیین فاز

برای آنکه بتوان تعیین فاز توسط این دستگاه به درستی صورت گیرد باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. قطع برق به منظور حفظ ایمنی
  2. اتصال گیره‌های توالی سنج به سیم یا کابل مورد نظر (توجه داشته باشید که کابل یا سیم به منبع تغذیه متصل باشد).
  3. اتصال برق
  4. تعیین ترتیب فاز توسط دستگاه
  5. قطع کردن برق و جدا کردن گیره‌ها
  6. اتصال مجدد برقتست افت ولتاژ

تست افت ولتاژ – اندازه گیری افت ولتاژ

یکی از موارد مهم در تست تاسیسات الکتریکی، افت ولتاژ می باشد، که به عنوان کاهش پتانسیل الکتریکی در مسیری که جریان عبور می کند، تعریف می شود. افت ولتاژ به دلیل مقاومت داخلی منبع رخ می دهد و عناصر غیرفعال، در رسانا ها، کنتاکت ها و تمام اتصالات نامطلوب هستند زیرا مقداری از انرژی تولید شده تلف می شود.

افت ولتاژ در یک بار الکتریکی متناسب با توان موجود است که در آن بار به چند شکل مفید دیگر از انرژی تبدیل می شود. افت ولتاژ از طریق قانون اهم محاسبه می شود.

در این روش سه شاخه دستگاه به پریز متصل می‌گردد یا پراب تست بر روی شینه‌های اصلی تابلو متصل و تست افت ولتاژ انجام می‌پذیرد. لازم به ذکر است قبل از تست مدار، مقدار ZREF می‌بایست در ابتدای مدار توزیع مورد تست و ارزیابی قرار گیرد.

دلایل افت ولتاژ کدامند؟

  • جنس سیم
  • قطر سیم
  • طول سیم
  • جریان عبوری از سیم

جنس سیم

 انتخاب مواد مورد استفاده برای سیم از اهمیت بالایی برخوردار است .  مس رسانای بهتری نسبت به آلومینیوم است و کمتر از آلومینیوم برای طول و اندازه مشخص سیم، افت ولتاژ خواهد داشت . پس اگر جنس سیم برای انتقال الکترون ها مناسب نباشد، شاهد افت ولتاژ بیشتر در مدار خواهیم بود.

قطر سیم

یکی دیگر از عوامل مهم ، اندازه سیم است. هرچه سایز بزرگتر سیم (اندازه های آن ها با قطر بیشتر) در مدار به کار گرفته شود، به تبع افت ولتاژ کمتری نسبت به اندازه سیم های کوچکتر با همان طول خواهیم داشت.

طول سیم

یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش ولتاژ طول سیم است. سیم های کوتاه تر نسبت به سیم های طولانی تر با همان اندازه سیم (قطر) افت ولتاژ کمتری خواهند داشت. این پارامتر هنگامی اهمیت می یابد که طول یک سیم یا کابل بسیار طولانی شود.

جریان عبوری از سیم

آخرین دلیلی که برای ایجاد افت ولتاژ در یک وسیله و یا شبکه توزیع باید مورد بررسی قرار بگیرد میزان جریان حامل می باشد. با افزایش جریان در سیم، کاهش ولتاژ نیز از طریق سیم افزایش می یابد.

چه امتیازی می دهید؟
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + چهار =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.