یونیت هیتر- طراحی،ساخت،خدمات

فهرست مطالب

 

«یونیت هیتر» یا واحد گرم کننده، دستگاهی است که از آن برای گرم کردن فضاهای بزرگ (نظیر سالن های سر پوشیده ورزشی، سالن های کارخانه ها و غیره) استفاده می شود.

 

یونیت هیتر

هر دستگاه یونیت هیتر از قسمت های مختلفی به شرح زیر تشکیل شده است :

۱–  «کویل» با لوله های پره دار، که داخل آن آب گرم ، آب داغ و یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی در یونیت هیتر جریان دارد . بر حسب نوع یونیت هیتر، کویل ممکن است صاف ، مکعبی شکل ، گرد و یا دایره ای شکل باشد.

۲- « پروانه » و یا « فن » ، که وظیفه عبور دادن هوا از روی کویل و به جریان انداختن هوا در داخل فضای گرم شونده را در یونیت هیتر عهده دار است. این فن بر حسب ظرفیت و فشار هوادهی ممکن است از نوع «ملخی» (پنکه ای) و یا «سانتریفیوژ» (گریز از مرکز) باشد.

۳- پره های جهت دهنده هوا که به وسیله آنها می توان هوای خروجی از یونیت هیتر را به قسمت های مختلف محل گرم شونده هدایت نمود.

۴- کابینت و یا محفظه دستگاه، که پروانه و کویل در داخل در داخل آن و پره های جهت دهنده هوا بر روی آن نصب می گردند.

۵- الکتروموتور یونیت هیتر وظیفه به حرکت درآوردن محور فن هوادهی را به عهده دارد و می تواند بر اساس طراحی و ساخت کارخانه از الکتروموتور تک دور یا دو دور استفاده شود.

در شکل زیر یک دستگاه یونیت هیتر نشان داده شده است.

 

انواع یونیت هیتر :

یونیت هیترها به روش های مختلفی به شرح زیر طبقه بندی می شوند :

 

۱- یونیت هیتر از نظر واسطه و انرژی حرارتی :

در این طبقه بندی ، به انواع آبی، بخار آبی و برقی تقسیم بندی می شوند.

 

۲- یونیت هیتر از نظر پروانه (فن) :

در این طریقه دسته بندی ، به انواع با پروانه ی ملخی (پروانه پنکه ای) و با پروانه سانتریفیوژ دسته بندی می شوند.

 

۳- یونیت هیتر از نظر ترتیب قرار گرفتن قطعات :

در این روش، به نوع مکنده (که هوا به وسیله پروانه از روی کویل مکیده می شود) و نوع دمنده (که در آن هوا به وسیله فن بر روی کویل دمیده می شود) تقسیم بندی می شوند.

 

۴- یونیت هیتر از نظر محل نصب :

در این نوع طبقه بندی، به انواع «سقفی آویزی» و «زمینی» تقسیم بندی می شوند . در یونیت هیتر نوع سقفی آویزی، جریان هوا می تواند افقی یا عمودی باشد و در نوع زمینی دستگاه بر روی زمین نصب شده و هوا به وسیله هدایت کننده هایی به سمت و محل مورد نظر هدایت می شود.

در شکل زیر یک یونیت هیتر نشان داده شده است.

یونیت هیتر سقفی آویزی با جریان افقی هوا

 

نحوه عملکرد یونیت هیتر

در یونیت هیتر پس از ورود آبگرم یا بخار به عنوان سیال ناقل انرژی به کویل های فین دار یونیت های هیتر، هوا از میان مجموعه کویل و فین ها عبور کرده، گرم شده و سپس توسط فن آکسیال یا پروانه ای به جلو رانده می شود و موجب گرم نمودن هوای محل نصب می شود. کویل های آبگرم و بخار ممکن است یک یا دو ردیفه باشند ولی توجه کنید قبل از سفارش قطعی یونیت هیتر مورد نیاز پروژه، باید چپ یا راست بودن ورودی و خروجی کویل دستگاه مورد نیاز خود را به فروشنده و یا سازنده دستگاه اعلام کنید. عملکرد روشن یا خاموش و حتی تغییر دور موتور فن دمنده هوای گرم یونیت هیترها توسط ترموستات نصب شده در ارتفاع ۱۴۰ سانتی متر از کف و به دور از جریان هوای یونیت هیتر و تابش مستقیم نور آفتاب تنظیم می شود. میزان پرتاب باد و حجم هوای خروجی در یونیت هیتر نیز بر اساس ظرفیت و قدرت موتور آنها متفاوت می باشد ولی بطور معمول می توان قدرت پرتاب باد و ایجاد گرمایش موثر در فضای روبروی هر یونیت هیتر را از ۸ تا ۲۰ متر در نظر گرفت.

 

کاربرد یونیت هیتر:

یونیت هیترها برای گرم کردن فضاهای بزرگ(نظیر سالن های ورزشی و سالن های کارخانه ها) به دلایل ذکر شده در زیر، مورد استفاده قرار می گیرند:

۱- داشتن قدرت حرارتی زیاد   ۲- جاگیری کمتر مخصوصأ در مدل های دیواری و سقفی   ۳- توزیع بهتر هوای گرم

۴- سرعت زیاد در گرم کردن فضا

 

انتخاب یونیت هیتر

کارخانه های سازنده یونیت هیتر، دستگاه های تولیدی خود را در شرایط استاندارد و یا در شرایط دیگری که مشخص می کنند، در جدولی برای مدل های مختلف  ارائه می نمایند که با استفاده از جدول و توجه به فاکتور مهم ذکر شده در زیر ، می توان تعداد و مدل یونیت هیتر مناسب برای محل گرم شونده را تعیین نمود:

۱- حامل انرژی حرارتی؛ (که معمولأ آب و یا بخار آب است)

۲- نوع یونیت هیتر مناسب؛

۳- محل محل مناسب قرار گرفتن یونیت هیتر از نظر توزیع بهتر هوا و حرارت؛

۴- سطح مجاز صدا؛ به طور خلاصه می توان بیان کرد که صدای حاصل از کارکردن پروانه یونیت هیتر نباید به صورتی باشد که برای افراد ایجاد ناراحتی بنماید. اگرچه احتمالأ سروصدای حاصل از کارکردن ماشین آلات در کارخانه ها و سرو صدای حاصل از افراد و وسایل ورزشی در سالن های ورزشی به تنهایی بیش از سروصدای حاصل از کارکردن پروانه های دستگاه باشد.)

۵- ظرفیت حرارتی هر دستگاه یونیت هیتر.

۶- نیاز به انجام تصفیه مکانیکی هوا و یا عدم نیاز به آن .

 

نکاتی در مورد یونیت هیتر:

یونیت هیتر در دو نوع ملخی و سانتریفیوژی با دورهای ۹۰۰RPM  (دور پائین) و ۱۴۵۰RPM (دور بالا) می باشد و از نظر محل نصب به انواع سقفی ( افقی زن و عمودی زن) و  دیواری تقسیم می شود.

 

مزایای استفاده از یونیت هیتر :

    ۱. به دلیل انتقال حرارت اجباری (وجود دمنده هوا) راندمان بالائی دارد.

    ۲. یونیت هیتر به صورت یکنواخت گرم می کند.

    ۳. سرعت گرم کردن نسبتأ بالائی دارد و احتیاجی به پیش راه اندازی ندارد.

    ۴. محل قرار گیری دستگاه می تواند سقف یا محل های مرده (غیر قابل استفاده) باشد.

 

معایب استفاده از یونیت هیتر :

    ۱. یونیت هیتر صدای نسبتأ زیادی دارد(حدود ۸۰db و بالاتر) مخصوصا مدل دور بالا که مناسب در انبار های بدون پرسنل می باشد.

    ۲. طرح لوله کشی یونیت هیتر حتمأ باید معکوس Reverse باشد.

    ۳. قبل از نصب احتیاج به چیدمان تجهیزات می باشد تا محل دقیق آن انتخاب گردد.

    ۴. به دلیل بالانس بودن پروانه ها، یونیت هیتر نسبت به تراز بودن موقع نصب خیلی حساس می باشد.

    ۵. به دلیل دمای بالای هوای خروجی از آن در ارتفاع پائین نصب نمی گردد.

    ۶. جهت حفظ راندمان، باید سالی یکبار پره های فن آن با واتر جت شست و شو داده شود.

    ۷. یونیت هیتر احتیاج به رسوب زدائی دارد.

 

 نصب یونیت هیتر

    ۱. نصب یونیت هیترها معمولاً بر اساس ابعاد و نیز وزن هر دستگاه روی فریم (Frame) ساخته شده  است از نبشی یا سپری فولادی سایز ۳ تا ۵ انجام می شود و ارتفاع مناسب نصب دیواری در ارتفاع ۲.۵ تا ۳.۵ متری از سطح کف سالن ( بر اساس ظرفیت دستگاه و ارتفاع محل نصب یونیت هیتر) است.

    ۲. در نصب یونیت هیترهای آب گرم، لوله ورودی آب گرم به پایین دستگاه و در یونیت هیترهای بخار، لوله ورودی بخار به بالای دستگاه متصل می گردد.

    ۳. نصب شیر هوا گیری اتوماتیک در مسیر آب برگشت یونیت هیترهای آب گرم الزامی می باشد.

 

همانطور که می دانید راهبری و نگهداری دستگاه یونیت هیتر به صورت دوره ای یک نیاز انکار ناشدنی است. دستگاه های تاسیسات در ساختمان و صنعت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد بنابراین که کم توجهی به این بخش منجر به عدم آسایش ساکنین و در نتیجه باعث غیر قابل استفاده شدن فضاهای مفید ساختمان می شود،از این رو تعمیرات و نگهداری سیستم تهویه مطبوع و دستگاه های تهویه مطبوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

نکته حائز اهمیت در اینجاست که هزینه اولیه هر تجهیز تهویه مطبوع و سامانه تهویه مطبوع رقم قابل توجهی می باشد که تنها در صورت افزایش زمان استفاده مفید از آن این هزینه قابل توجیه اقتصادی است لذا مسئله اصلی افزایش طول عمر مفید یک سامانه می باشد. برای رفع این مشکل و افزایش عمر مفید یک سامانه تاسیساتی باید از مرحله طراحی تهویه مطبوع تا اجرای تهویه مطبوع و راه اندازی تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش سیستم تهویه مطبوع، پروسه نگهداری تهویه مطبوع توسط گروهی متخصص ، پیاده سازی و نظارت گردد. در حال حاضر بسیاری از سامانه های تاسیساتی و تهویه مطبوع فعال در ساختمانهای مسکونی و حتی اداری به علت مشکلات طراحی نامتناسب و یا اجرا و راه اندازی اشتباه  ، در نقطه مناسب و اصلی خود فعالیت نمی کنند. محاسبه اشتباه بار حرارتی و برودتی و یا بالا گرفتن و غیر واقعی محاسبه نمودن آن ، اغلب باعث خرید سیستمی بسیار بالاتر از نیاز واقعی ساختمان شده است که این مطلب هزینه های اضافی را در فراِیند تعمیر و نگهداری موتورخانه ها به صاحب سیستم تحمیل می نماید. همچنین در برخی اوقات وقتی که بار حرارتی و برودتی یک مجموعه مسکونی محاسبه گردید ، انتخاب یک سامانه و یا استفاده از دو سامانه موازی ولی کوچکتر از هنرهای طراحی تهویه مطبوع است که در پروسه و فرآیند تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع (خدمات تهویه مطبوع) باعث کاهش هزینه شده و بسیار به کمک می آید.

 

 همچنین شاید بسیار با این مشکل روبرو شده‌اید که با وجود تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در یک ساختمان عمومی و اداری همچنان شرایط هوا مطبوع و قابل استفاده نمی باشد. طراحی بدون توجه به شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت، فشار، نور باعث فعالیت خارج از نقطه مناسب سیستم شده است و از این نظر نیز با گذشت زمان هزینه های بسیار گزافی بابت تعمیر تجهیزات تهویه مطبوع، نگهداری سیستم تهویه مطبوع و فعالیت اینگونه سامانه ها متحمل می‌شویم.

 

 به طور علمی و عملی مسئله نگهداری تعمیرات پیشگیرانه، استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده برای انجام امور از لحظه طراحی تا پایان عمر مفید یک سامانه را شامل می شود و این برخلاف دیدگاهی افرادی است که گمان می کنند که نگهداری تعمیرات فعالیتی است که هر فعال آچار به دست و غیر ماهری قادر به انجام آن است که متاسفانه این دیدگاه باعث اشفته بازاری در صنعت تاسیسات و تعمیر و نگهداری و خدمات تهویه مطبوع  شده است.

 

 فرایند نگهداری یونیت هیتر و تعمیرات یونیت هیتر

 

فرایند تعمیر یونیت هیتر به مجموعه اقدامات و فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات مرتبط یا متعادل باهم گفته می‌شود که یک یا چند ورودی مشخص را به خروجی‌هایی که قصد آن حفظ وضعیت فعلی و تضمین ادامه فعالیت دارایی‌ها است، تبدیل می‌کند.این اقدامات و فعالیت‌ها، نیازمند تخصیص منابعی مانند منابع انسانی مواد،تجهیزات و … دارند.

 

ساخت، فروش و تعمیرات انواع دستگاه های یونیت هیتر

گروه فنی مهندسی ایمن پیشگامان بارز ، دارای کادری متخصص و مجرب  در زمینه طراحی تهویه مطبوع و اجرای تهویه مطبوع و عرضه مناسب ترین سیستم های برودتی و تهویه مطبوع، مطابق با نیاز واقعی مشتری و امکانات مالی کارفرمایان محترم ، آماده ارائه انواع دستگاه های یونیت هیتر به اشکال مختلف و در ظرفیت های مختلف یونیت هیتر می باشد (ساخت،نصب و تعمیر یونیت هیتر) و همچنین تیم تاسیساتی شرکت ایمن پیشگامان بارز با استفاده از مهندسان ورزیده و  اکیپ های کاری حرفه ای در زمینه تعمیرات یونیت هیتر و بازسازی تجهیزات آماده ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و سروران گرامی در زمینه دستگاه های تهویه مطبوع  می باشد.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.