دستگاه هواساز- طراحی، ساخت،خدمات

فهرست مطالب

 

مقدمه

در این مبحث طراحی، ساخت و خدمات دستگاه هواساز به شرح کاملی از سیستم هواساز, انواع هواساز ها , اجزای تشکیل دهنده ی یک هواساز و شرح کامل وظایف آنها، چگونگی عمل کردن یک هواساز همراه با نمونه هایی از دستگاه هواساز و همچنین توضیحاتی روی نقشه های ساخت و اجرایی  خواهیم پرداخت.

دستگاه هواساز
دستگاه هواساز

 

دستگاه هواساز

 

هواساز چیست؟

هواساز (air handling unit) که به اختصار (AHU) نیز خوانده می شود, یک ایستگاه تهویه مطبوع مرکزی است که جریان هوا را اغلب به وسیله کانال ها و داکت های هوارسان به داخل ساختمان تامین می کند . در این سیستم تهویه مطبوع که دستگاه هواساز  تهیه کننده هوای مطبوع می باشد در محلی دور از فضای مورد تهویه قرار می گیرد.

دستگاه هواساز نوعى وسیله تبادل حرارت مرکزى دو فصلى است که میتواند عملیات تهویه مطبوع همچون رطوبت زنى، رطوبت گیرى، تصفیه، گرمادهى و گرماگیرى را بر روى هوا انجام دهد. قسمت گرمایش و سرمایش این دستگاه از طریق کویل می باشد در حالت گرمایش سیال عامل میتواند آب گرم و یا بخار باشد و در حالت سرمایش سیال عامل آن آب سرد و یا انواع مبردها میباشد. انتقال این گرما یا سرماى تولیدى در  دستگاه هواساز به طریقه اجبارى و از طریق فن دستگاه صورت میگیرد. این سیستم هواساز براى مراکز بزرگ و آپارتمانها، بیمارستانها، ادارات و… مناسب است و در مناطق مرطوب هواساز بهتر از فن کویل است زیرا سیستم فن کویل داراى شبکه لوله کشى بوده و رطوبت محیط و زمین سبب پوسیدگى زودرس آن میشود در حالى که کانال کشى در سیستم تهویه مطبوع سال هاى زیادى دوام مى یابد .

سیال ناقل حرارت (آب سرد یا آب گرم یا بخار) به داخل کویلهای دستگاه تهویه مطبوع مرکزی (هواساز) ارسال شده هوایی را که توسط بادزن بسرعت از روی این کویلها عبورداده می شود سرد یا گرم می کند. هوا پس از انجام یک سلسله تحولات دیگر از قبیل رطوبت زنی و غیره از طریق سیستم کانال به فضای مورد تهویه  فرستاده می شود .

منظور از جریان هوا , هوایی است که به صورت ترموهایژنیک و بر اساس IAQ (کیفیت هوای داخل) است. به این معنی که دستگاه هواساز قادر است جهت تهویه مطبوع هوای محیط را تصفیه, رطوبت کافی را ایجاد و در این حال سرمایش و گرمایش محیط را نیز فراهم کند . البته باید به این نکته توجه داشت که ایجاد عوامل فوق در کاربری های مختلف در تهویه مطبوع متفاوت است.

هواساز (Air Handling Unit ) دستگاهی است که گردش هوا را در تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش کنترل می کند.

 

انواع هواساز ها :

۱-هواساز هایژنیک
۲-هواساز صنعتی
۳- هواسازآپارتمانی

 

هواسازها را بسته به خواست مشتری مونتاژ کامل ، دیمونتاژ دو قسمتی ، دیمونتاژ سه قسمتی طراحی می شود .

از لحاظ شکل ظاهری هواساز نیز به سه گروه هواساز افقی ، هواساز عمودی و  L تایپ می توان اشاره کرد.

دستگاه هواساز

هواساز هایژنیک (Hygienic-Airhandling Unit)

دستگاه هواساز
هواساز هایژنیک
هواساز هایژنیک

برای گرمایش و سرمایش و ایجاد فشار مثبت در مکان هایی که نیاز به هوای پاک (clean air) از هواسازهای هایژنیک استفاده می شود. هواساز هایژنیک برای سالن های تولید مواد غذایی و کلیه سالن های تولید که آلودگی و رطوبت هوا برای آن ها مضر است و نیاز به هوای پاک واستریل دارند ضروریست از هواساز های هایژنیک برای تهویه مطبوع استفاده کنند.

  • هواساز هایژنیک از جنس استیل یا پروفیل های آلومینیوم ویژه ساخته می شود.
  • هوای محیط در هواساز هایژنیک از روی پیش فیلترهای فلزی لانه زنبوری عبور داده می شود.
  • فیلترها در هواسازهای هایژنیک از ورود خاشاک و حشرات و ذرات درشت جامد جلوگیری می کنند.
  • استفاده از فیلترهای اولپا در هواساز هایژنیک برای تمیز کردن بیشتر هوا استفاده می شود که ذرات تا قطر ۰/۱۲ میکرون را جذب می کند.

نصب لامپ uv در هواسازهای هایژنیک برای ضد عفونی هوا ،که اشعه ی ماورای بنفش را در طول هواساز به هوای عبوری می تابد.

 

برای سرمایش و گرمایش هوا از کویل های گرمایشی و سرمایشی در هواساز هایژنیک استفاده می شود

 

لامپ یو وی

 

موارد استفاده هواساز هایژنیک :

هواساز هایژنیک بیمارستانی، هواساز هایژنیک عمل، هواساز هایژنیک سالن تولید، هواساز هایژنیک بسته بندی دارو ، هواساز هایژنیک مکان های زیارتی یا آثار باستانی که تجمع نفرات در آن زیاد میباشد استفاده می شود.

 

هواساز ایرواشر اکونوپک (econo – pack):

دستگاه هواساز
هواساز ایرواشر اکونوپک

 

در تهویه مطبوع سرمایش هوا توسط ایرواشر و گرمایش آن توسط یک دستگاه کوره هوای گرم تامین می شود که با هواساز تلفیق گردیده است بدین ترتیب که گاز طبیعی یا گاز مایع یا گازوئیل توسط مشعل محترق شده و شعله حاصل از آن در کوره استوانه شکل دمیده می شود. سپس وارد توزیع کننده اول و پاس اول لوله های گرمایشی می شود. پس از آن وارد توزیع کننده دوم و پاس دوم لوله های گرمایشی میگردد و نهایتا از دودکش خارج می شود.مجموعه کوره ای استوانه ای، توزیع کننده ها و لوله های گرمایشی سطح حرارتی گسترده ای را بوجود می آورند که هوای عبوری از هواساز ها از روی این سطوح گرمایشی عبور کرده و به خوبی گرمای حاصل از سوخت را جذب میکند (توجه داشته باشیم که شعله و گازهای حاصل از احتراق از درون سطوح گرمایشی عبور میکنند و هوای عبوری از هواساز از بیرون سطوح فوق میگذرد و هیچگونه اختلاطی با هم ندارند .

 

بنابراین هواساز اکونوپک نیاز به موتور خانه و صرف هزینه گزاف ندارد و سرمایش و گرمایش در یک دستگاه هواساز تامین می شود بعلاوه گرمای حاصل از سوخت تا حدود ۸۵% جذب هوا می شود و راندمان حرارتی بالایی این دستگاه هوا ساز دارد به همین دلیل کاربرد آن در اماکن عمومی بسیار رایج شده است

 

جنس کوره این دستگاه هواساز از فولاد نسوز و توزیع کننده ها و لوله های پاس اول و دوم از فولاد دیر گداز ساخته می شوند و هد لازم برای جریان هوا در قسمت ایرواشر و سطوح حرارتی و کانال های توزیع توسط فن سانتریفیوژ تامین می شود.

 

هواساز ایرواشر اکونوپک برای سرمایش و گرمایش و تازه کردن هوای اماکن عمومی از قبیل : هواساز ایرواشر اکونوپک ورزشگاهها ، هواساز ایرواشر اکونوپک سالنهای تولید کارخانجات، هواساز ایرواشر اکونوپک مساجد، هواساز ایرواشر اکونوپک ادارات، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص بانک، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص تالار های عروسی و تالارهای بورس، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص هتل، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص بیمارستان، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص آمفی تئاتر، هواساز ایرواشر اکونوپک مخصوص موزه ها ، هواساز ایرواشر اکونوپک پاساژها، هواساز ایرواشر اکونوپک بازارچه ها و سالنهای همایش و کنفرانس کاربرد دارد.

 

دستگاه هواساز
هواساز (ایرواشر۶w)
هواساز (ایرواشر۶w)

 

هواساز ایرواشر تمام خصوصیات هواساز معمولی را دارد با این تفاوت که برای سرمایش هوا از سیستم ایرواشر برخوردار است و کوئل سرمایی ندارد انشعاب آب تغذیه به مخزن ایرواشر وصل شده و سطح آب توسط شناور کنترل می شود. پمپ تغذیه هواساز ایرواشر آب را به هدر ها و رایزرها پمپاژ میکند و از طریق افشانک ها آب بصورت قطرات بسیار ریز (atomized) در هوای عبوری از ایرواشر تزریق میگردد و بخشی از آن جذب هوا میشود و باقیمانده آن دوباره به مخزن میریزد. آن بخش از آب که جذب هوا شده گرماهی هوا را میگیرد و تبخیر میشود در نتیجه هوا خنک و مقداری مرطوب شده و هنگام عبور از قطره گیرها قطرات تمایز نشده احتمالی آب گرفته شده و به مخزن آب برمیگردد و هوای خنک و مرطوب از دهانه خروجی ایرواشر خارج می شود. هواساز ایرواشر فقط دمای خشک هوا را تقلیل میدهند و دمای مرطوب ثابت میماند . در هواساز های ایرواشر فیلتر های فلزی استاندارد و قابل شستشو در مدخل ایرواشر ها نصب می شوند تا از ورود حشرات – گرد و خاک و خاشاک ممانعت بعمل آید .دمپر های هواساز ایرواشر هوای تازه و هوای برگشت نیز وظیفه تنظیم هوای مخلوط را بعهده دارند .این روش در هواساز ایرواشر چون نیازی به نصب چیلر ندارد و ارزان تمام میشود در صنعت تهویه مطبوع بسیار معمول و رایج شده است.

دستگاه هواساز
لوازم فرعی

 

مشخصات فنی هواساز ایرواش

 

هواساز ایرواشر مخصوص سالن‌های پرورش قارچ

هواساز اساسی‌ترین دستگاه سالن‌های پرورش قارچ خوراکی در روش کشت مدرن است. تنظیم دما و رطوبت، دی اکسید کربن اکسیژن، همچنین شستشوی هوا و جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل سالن و البته سم پاشی خودکار و ایجاد توسط کویل‌های سرمایش مرتبط با یک پکیج خنک‌کن و یا یک چیلر، سرد می‌شود و یا توسط کویل‌های مرتبط با یک بویلر یا المنت‌های حرارتی گرم می‌شود.

 

ساختار و پیکربندی یک هواساز

 

شاسی

شاسی ها می توانند پروفیل های آهنی باشند که بعد از بریدن با اندازه های مشخص زنگ زدایی می شوند و رنگ آمیزی می شوند ویا از جنس گالوانیزه بوده که در بعضی شرکتها خم به تو ودر بعضی دیگر خم به بیرون طراحی می شود.

 

استراکچر

هواساز نیاز به استراکچری دارد که از کنار هم قرار گرفتن پروفیل ها در کنار هم که درگوشه ها نیز از گوشه های آلومنیومی استفاده می شود.

بدنه

در هواساز درب ها که از دو قسمت جداره داخلی و خارجی با ضخامتهای متفاوت تشکیل شده که برای هواسازهای معمولی از جنس گالوانیزه وبرای هواسازهای هایژنیک از جنس استنلس استیل می باشد مواد مورد استفاده برای عایق بین جداره ها در ۹۹% اوقات پلاستوفوم یا پلی اتیلن است.

هواسازها جهت تهویه مطبوع گاهی تا چندین متر طول دارند و در کانال های دنبال هم ساخته می شوند از این رو برای استحکام و مقاومت آنها از فولاد های ریلی( شاسی ) در زیر دستگاه استفاده می کنند.

پروفیل های گوشه ای
استراکچر دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
هواساز (پکیج)
دستگاه هواساز

 

اجزای یک هواساز

حداقل اجزایی که نیاز است تا یک سیستم هواساز تشکیل گردد عبارت است از حداقل یک بخش فیلتراسیون، یک جزء یا مولفه انتقال حرارت و یک فن. البته یک هواساز می تواند دارای اجزاء بیشماری باشد که این امر به پیچیدگی پروژه بستگی خواهد داشت .

هواساز

در ادامه به تشریح این اجزاء و مولفه ها خواهیم پرداخت.

 

دمپرهای تزریق هوا

دمپر

 

دمپر هواساز (ولو) صفحه ای است که جریان هوا را در داخل داکت، دودکش، جعبه هوا، هواساز و یا دیگر تجهیزات مرتبط به هوا جهت تهویه مطبوع تنظیم و یا متوقف می کند.

 

دمپر هواساز برای قطع تهویه مطبوع مرکزی (گرمایش و سرمایش) به اتاق استفاده شده و یا تنظیم مجرای دمای اتاق ها و یا کنترل آب و هوا استفاده می شود. کارکرد دمپر می تواند دستی یا خودکار باشد. دمپرهای دستی توسط یک دسته در خارج از داکت می چرخد. دمپرهای اتوماتیک برای تنظیم جریان هوا از موتورهای الکتریکی یا پنوماتیک استفاده می کنند که توسط یک ترموستات یا سیستم اتوماسیون ساختمان کنترل می شود.دمپر های موتوری اتوماتیک هواساز می توانند با یک سولنوید نیز کنترل شوند و میزان جریان هوا با توجه به سیگنال های ترموستات که به محرک دمپر می رود تنظیم می شود. به این روش می توان هوای تهویه را به صورتی تنظیم کرد که بتوان به صورت موثر شرایط هوایی را  جهت تهویه مطبوع مرکزی (گرمایش و سرمایش) کنترل نمود.

 

فیلتر

 

فیلتر کردن هوا در دستگاه هواساز، برای تامین هوایی تمیز و عاری از گرد و غبار برای ساکنین ساختمان حایز اهمیت است. فیلترها بسته به میزان تصفیه هوا در امتداد هم تعبیه می شوند تا به ترتیب از ذرات درشت به ریز هوا را تصفیه کنند. فیلترهای هوا همیشه در حال گرفتن غبار و گرد و خاک برای ارائه هوایی تمیز در ساختمان ها کار می کنند. فیلتر ها در ابتدای دستگاه نصب می شوند تا هر گونه آلوگی را در پایین دست جریان به خود جذب کند. در دستگاه هواساز فیلترها بسته به میزان تصفیه هوا در امتداد هم تعبیه می شوند تا به ترتیب از ذرات درشت به ریز هوا را تصفیه کنند.

 

عمر کارکرد یک فیلتر با نظارت بر افت فشار جریان هوا ارزیابی می شود که توسط یک فشار سنج یا یک سوییچ فشار متصل به سیستم کنترلی ساختمان آلارم می دهد.(یعنی فیلتر کثیف شده و هوا را از خود عبور نمی دهد.) اگر فیلتر هواساز گرفتگی داشته باشد، از آن جایی که فن مدام در حال کار است و هوا را می راند به فیلتر هواساز فشار وارد می کند و باعث افتادن آن می شود در نتیجه هوای آلوده به کانال ها راه پیدا می کند.

 

فیلتر هواساز در کلاسها و انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام به شیوه ای متفاوت و خاص از محیط محافظت می کنند. فیلتر های معمولی فقط قادرند ناخالصی های درشت را تمیز کنند. فیلتر های هواساز با کیفیت بهتر قادرند گردوغبار سنگین را نیز فیلتر کنند و فیلتر های هواساز با کیفیت بسیار بالا علاوه بر موارد ذکر شده قادر خواهند بود تا ذرات پرخطر , ذرات آلرژی زا و گرد و غبار های ریز را نیز فیلتر کنند. تا به طور مداوم محیط زندگی و کار را برای ما تمیز نگه دارند.

 

وقتی فیلتری را انتخاب می کنید باید هم به کلاس فیلتر و هم به سطح مقطع فیلتر توجه کنید. فیلتر ها در کلاس های گوناگون دارای سطح مقطع های گوناگون هستند. فیلتر های هواساز با سطح مقطع کوچکتر دارای طول عمر کمتر و فیلتر های با سطح مقطع بزرگتر دارای طول عمر بیشتری هستند. پس باید به این نکته توجه کنیم که باید حتی المکان از فیلتر مناسب برای سیستم هواساز استفاده کنیم تا هم محیط را برای آسایش بیشتر فراهم کنیم و هم مصرف انرژی هواساز را کاهش دهیم زیرا با مسدود شدن فیلتر هواساز مصرف انرژی هواساز نیز افزایش خواهد یافت. انواع فیلتر های هواساز به کار رفته در هواساز عبارتند از:

 

فیلتر آلو منیومی

 

برای جلو گیری از رفتن ذرات درشت به داخل هواساز تعبیه می شود و از لحاظ جاگزینی و نگه داری، ارزانتر از فیلترهای کیسه ای هستند برای تصفیۀ ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی هواساز که قابلیت شستشو دارند استفاده می‌شود.

 

دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
دستگاه هواساز

 

فیلتر های کیسه ای

نوعی از سیستم‌های غبار زدایی هواساز دارای راندمان بالا می‌باشند. این فیلترها که شامل کیسه‌های عمودی به قطر ۲۰۰-۱۴۰ میلیمتر و ارتفاع ۳۲۰۰-۲۳۰۰ میلیمتر می‌باشند و به طور معمول تعدادی از کیسه‌ها را در یک محفظه فلزی به طور موازی در کنار هم قرار می‌دهند و جریان غبار از درون آن عبور می‌کند. این نوع فیلترها برای ذراتی با قطر حدود یک میکرون به کار می‌روند و اگر به طور مناسب طراحی شوند دارای راندمان پالایش ۹۵ درصد خواهند بود. افت فشار پیشنهادی این نوع فیلتر ها با توجه به راندمانشان ۲۵۰ تا ۳۰۰ پاسکال می باشد. فیلترهای کیسه ای هواساز را با دو نوع ایستاده و غیر ایستاده تولید مینمایند.

 

فیلتر های کیسه ای

نوعی از سیستم‌های غبار زدایی هواساز دارای راندمان بالا می‌باشند. این فیلترها که شامل کیسه‌های عمودی به قطر ۲۰۰-۱۴۰ میلیمتر و ارتفاع ۳۲۰۰-۲۳۰۰ میلیمتر می‌باشند و به طور معمول تعدادی از کیسه‌ها را در یک محفظه فلزی به طور موازی در کنار هم قرار می‌دهند و جریان غبار از درون آن عبور می‌کند. این نوع فیلترها برای ذراتی با قطر حدود یک میکرون به کار می‌روند و اگر به طور مناسب طراحی شوند دارای راندمان پالایش ۹۵ درصد خواهند بود. افت فشار پیشنهادی این نوع فیلتر ها با توجه به راندمانشان ۲۵۰ تا ۳۰۰ پاسکال می باشد. فیلترهای کیسه ای هواساز را با دو نوع ایستاده و غیر ایستاده تولید مینمایند.

دستگاه هواساز
فیلتر کیسه ای
دستگاه هواساز
فیلتر کیسه ای
دستگاه هواساز

فیلتر HEPA

دستگاه هواساز
فیلتر هپا

 

فیلتر هپا هواساز از درهم تنیده شدن نامنظم و کاملاً تصادفی الیاف های فایبرگلاس، پوشال و یا حصیر و فشردن آنها ساخته می شود. قطر الیاف های فوق بین ۰/۵ تا دو میکرون می باشد.

 

فضای باز بینابین الیاف های تشکیل دهنده فیلتر هپا تا ۰/۳ میکرون است. بر خلاف تصور عامیانه عملکرد جذب ذرات توسط فیلتر هپا مانند الک کردن نیست.در فیلترهای هپا ذرات سواربر شعاعی از جریان هوا با عبور از فیلتر در لابه لای لایه های آن گیر می کنند و شعاع جریان هوا با انعطاف خود از میان شبکه فیلتر هواساز عبور می کند. هدف استفاده از فیلتر هپا هواساز جذب ذرات فوق العاده ریز آلاینده است و طراحی آن به نوعی است که با سه روش همزمان به این هدف دست می یابد:

 

۱) جلوگیری از عبور ذرات

 

۲) گیر افتادن ذرات به علت تراکم بافت الیافی

 

۳) انتشار

 

فیلتر های اولیه هپا در دهه ی ۴۰ ام قرن بیست توسط کمیسون انرزی اتمی آمریکا در میان جنگ جهانی دوم و در پروزه ی منهتن که مربوط به ساخت بمب اتم بود، ساخته و استفاده شد . از فیلترهای هپا (HEPA) به منظور فیلتر کردن ذرات رادیو اکتیو از هوا و جلوگیری از ورود آلودگی های بوجود آمده به هوا استفاده می گردد. این تکنولوژی تا دهه ی ۵۰ به صورت کاملا محرمانه بود اما در سال ۱۳۵۰  به ناگاه بر روی بیلبرد ها و تبلیغات تلویزیونی ظاهر و در سطح جامعه مطرح شد. از آن پس ار نام  فیلتر هپا در امور صنعتی و تجاری بجای پروژه های نظامی و هسته ای شنیده شد و به ایجاد محیطی سالم و بهداشتی کمک خواهد کرد.

 

دستگاه هواساز

 

فیلتر اولپا (ULPA)

فیلتری است در هواساز و سیستم تهویه مطبوع که دارای راندمان بالاتری نسبت به فیلتر هپا هواساز بوده و در سال ۱۹۶۱ ارائه گردیده‌است.براساس آزمایش‌های انجام شده بر روی این فیلتر بازدهی آن معادل ۹۹/۹۹ درصد می‌باشد.این فیلترها قدرت جذب ذرات تا ۰/۱۲ میکرون را دارا می‌باشند.

فیلترهای اولپا هواساز از کاغذهای میکرو فایبرگلاس (بوروسیلیکات) بهمراه فویل‌ های آلومینیومی جداکننده تشکیل شده‌اند و از لحاظ ساختاری مانند فیلترهای هپا هستند اما با این تفاوت که کاغذ فایبرگلاس به کار رفته در فیلترهای اولپا از الیاف ظریف تری در تهویه مطبوع تشکیل یافته‌است.

 

فیلتر کربنی

فیلتر کربنی هواساز برخلاف دیگر فیلترهای هوا فقط گازها و بخارات موجود در هوا را جداسازی می‌کند. در این فیلترها قطعات کربن فعال درون قاب‌ هایی که ساختار اصلی فیلتر را تشکیل می‌دهند قرار می‌گیرند و این قطعات مولکول‌های گاز و بخارات موجود در هوا را جذب می‌کنند. کاربرد اصلی فیلترهای کربنی در سیستم‌های تهویه مطبوع, جداسازی دود سیگار و بوهای ناخوشایند از هوای داخل ساختمان‌ها می‌باشد. برای بازدهی هرچه بیشتر این فیلترها و به منظور جلوگیری از رسوب ذرات گردوغبار موجود در هوا بر روی فیلترهای کربنی هواساز باید در مسیر هوای ورودی به فیلتر از  بیش از یک فیلتر استفاده نمود.

 

کویل های سرمایشی و گرمایشی

دستگاه هواساز
کویل سرمایی ۴ ردیفه
دستگاه هواساز
کویل گرمایی -۳ ردیفه
دستگاه هواساز
کویل گرمایی -۱ ردیفه

 

هواسازها برای تهیه هوا و رطوبت مناسب نیاز به تولید گرما و سرما دارند. این شرایط با استفاده از مبدل های حرارتی داخل هواسازها تامین می شوند. هوا را با عبور از روی این کویل ها گرم یا سرد می کنند، مبدل ها از آب داغ یا بخار در گرمایش و آب سرد در سرمایش ایجاد تهویه مطبوع استفاده می کنند.

 

 جنس کویل هواساز از مس یا فین آلومینیومی برای انتقال حرارت بهتر می باشند. در کویل سرد صفحاتی برای تخلیه میعانات وجود دارد. آب داغ کویل ها توسط بویلر و آب سرد توسط چیلر فراهم می شود. سنسورهای دما درجه حرارت کویل ها را نظارت می کنند.

 

 اگر رطوبت مورد نیاز باشد کویل سرد بیش از حد خنک شده تا به نقطه شبنم رسیده و تراکم اتفاق بیافتد. کویل های گرم بلافاصله بعد از کویل های سرد قرار دارد تا هوا را بازگرمایش کند. و به دمای مطلوب برساند. این کار کاهش سطح رطوبتی هوا را تامین می کند.

 

در صورتیکه از لحاظ برخی محدودیتها از جمله نبود فضای کافی برای ایجاد موتورخانه و عدم امکان نصب چیلر در پروژه می توان با استفاده از یک کندانسینگ یونیت(شامل کمپرسور و کندانسور هوایی) و نصب آن در فضای باز مانند پشت بام یا کنار ساختمان ماده مبرد را مستقیما وارد کویل هواساز نمود که درآن صورت به آن هواساز با کویل DX گفته میشود.

 

استفاده از هواساز با کویل DX  و کندانسینگ یونیت مربوطه با توجه به عدم نیاز به موتورخانه و چیلر و پمپهای سیرکولاتور و برج خنک کننده و تاسیسات مربوطه می تواند از نظر هزینه برای کارفرما در سیستم تهویه مطبوع مرکزی اقتصادی تر باشد.

 

پس انواع کویل های سرمایش و گرمایش عبارتند از: آبی , بخاری , انبساط مستقیم(سرمایش) ,  الکتریکی و گازی…

 

دستگاه هواساز
کویل DX

 

تفاوت مابین کویل های DX و آبی

هواساز با کویل  DX فقط قادر به ایجاد سرمایش می باشد و چنانچه نیاز به استفاده از هوای گرم هواساز دارید باید علاوه بر کویل DX  از کویل گرمایش استفاده نمائید

– کویل های DX امکان رطوبت زدایی در هواساز را نیز بر عهده دارند.

– با توجه به اینکه در هواساز با  کویل DX  مبرد مستقیما با هوا در تماس می باشد، می توانیم به بارهای سرمایی بیشتری دسترسی داشته باشیم و همچنین دمای هوای پایین تری را دریافت نماییم.

– با توجه به محدودیتهای سرد کردن آب ،سیستمهای آبی دارای تجهیزات تاسیساتی بیشتری هستند.

-کویلDX  دارای محدودیت طول مسیر لوله کشی می باشد که این محدودیت برای انتقال آب وجود ندارد.

-برای مناطقی که رطوبت نسبی بالا دارند و یا محدودیت منابع آب و یا اب سالم دارند هواساز با کویل DX  جهت تهویه مطبوع مناسب تر است.

-با توجه به عدم نیاز به موتورخانه و چیلر و پمپ های سیرکولاتور و برج خنک کننده و تاسیسات مربوطه می تواند از نظر هزینه برای کارفرما در سیستم تهویه مطبوع اقتصادی تر باشد.

 

رطوبت زن

در هواساز جهت تهویه مطبوع فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکۀ بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود.

 

 

انواع رطوبت زن ها عبارتند از :

تبخیری : هوای خشک به مخزن آب دمیده شده و آب را تبخیر می کند. میزان تبخیر با اسپری آب روی بافل های هوا می تواند بیشتر شود.

بخارساز: بخار یا آب داغ بویلر مستقیما به هوا دمیده شود و باعث افزایش رطوبت شود.

اسپری آب: آب توسط نازل به قطرات ریز تبدیل می شود و در هوا انتشار می یابد.

اولتراسونیک: سطح آب، در جریان عبور از دستگاه اولتراسونیک، تشکیل غباری از آب می دهد.

رطوبت رسانشی: الیاف خاصی را با آب تازه مرطوب می کنند و جریان هوا را از روی آن عبور می دهند. این امر رطوبت را به سرعت بالا می برند

 

تجهیزات کنترلی

شامل ترموستات یا گرماسنج برای تنظیم دما، تنظیم‌کننده‌ های جریان هوا، رطوبت و غیره.

 

فن ها

فن ها علاوه بر For ward  و Back ward بودن به سه دسته تقسیم می شوند

۱- فن های پولی و تسمه ای: نیروی تولید شده توسط الکتروموتور با استفاده از تسمه وپولی به پروانه منتقل می شود.

۲- فن های کوپلینگی: نیروی تولید شده از موتور با استفاده از شفت به پروانه منتقل می شود.

۳- پلاک فن ها: در هواسازهای هایژنیک کاربرد دارد و از نیروی گریز از مرکز برای جریان انداختن هوا استفاده می شود.

در هواسازها فن هایی وجود دارد که با الکتروموتور القایی به حرکت درآمده تا هوا را جا به جا کند. فن ها ممکن است با دور ثابت یا متحرک گردش کنند تا حجم هوای متغیری را وارد سیستم کند. سرعت جریان نیز توسط پره های ورودی یا دمپر خروجی کنترل می شود. فن های چندتایی در واحد های بزرگ معمولا در انتهای هواساز و ابتدای کانال هوا نصب می شوند تا هوا را در کانال بدمند.

دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
پلاک فن
دستگاه هواساز
SYQ-400
دستگاه هواساز
الیمنتور

 

لرزه گیر

فن ها در هواسازها لرزه های شدیدی ایجاد می کنند و سرو صدای لرزش را به داخل ساختمان منتقل می کنند برای جلوگیری از این امر در دستگاه هواساز  لرزه گیر ها را درست قبل و بعد از هواساز یا میان فن ها نصب می کنند.

در واحد های بزرگتر مانند واحد های تاسیسات مرکزی ممکن است چند دمنده به اندازه های مختلف موجود باشد، و مهندس مجری باید ابعاد، سرعت و توان را به تناسب یا کاربرد خاص مورد نظر مشخص کند.

دستگاه هواساز

همانطور که می دانید راهبری و نگهداری دستگاه هواساز و تعمیرات دستگاه هواساز به صورت دوره ای یک نیاز انکار ناشدنی است. دستگاه های تاسیسات در ساختمان و صنعت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد بنابراین که کم توجهی به این بخش منجر به عدم آسایش ساکنین و در نتیجه باعث غیر قابل استفاده شدن فضاهای مفید ساختمان می شود،از این رو تعمیرات و نگهداری سیستم تهویه مطبوع و دستگاه های تهویه مطبوع و نیز نگهداری و تعمیر دستگاه هواساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته حائز اهمیت در اینجاست که هزینه اولیه هر تجهیز تهویه مطبوع و سامانه تهویه مطبوع رقم قابل توجهی می باشد که تنها در صورت افزایش زمان استفاده مفید از آن این هزینه قابل توجیه اقتصادی است لذا مسئله اصلی افزایش طول عمر مفید یک سامانه می باشد. برای رفع این مشکل و افزایش عمر مفید یک سامانه تاسیساتی باید از مرحله طراحی تهویه مطبوع تا اجرا تهویه مطبوع و راه اندازی تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش سیستم تهویه مطبوع (تعمیر هواساز)، پروسه نگهداری تهویه مطبوع توسط گروهی متخصص، پیاده سازی و نظارت گردد. در حال حاضر بسیاری از سامانه های تاسیساتی و تهویه مطبوع فعال در ساختمانهای مسکونی و حتی اداری به علت مشکلات طراحی نامتناسب و یا اجرا و راه اندازی اشتباه، در نقطه مناسب و اصلی خود فعالیت نمی کنند. محاسبه اشتباه بار حرارتی و برودتی و یا بالا گرفتن و غیر واقعی محاسبه نمودن آن، اغلب باعث خرید سیستمی بسیار بالاتر از نیاز واقعی ساختمان شده است که این مطلب هزینه های اضافی را در فراِیند تعمیر و نگهداری موتورخانه ها به صاحب سیستم تحمیل می نماید. همچنین در برخی اوقات وقتی که بار حرارتی و برودتی یک مجموعه مسکونی محاسبه گردید، انتخاب یک سامانه و یا استفاده از دو سامانه موازی ولی کوچکتر از هنرهای طراحی تهویه مطبوع است که در پروسه و فرآیند تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع (خدمات تهویه مطبوع و تعمیر هواساز) باعث کاهش هزینه شده و بسیار به کمک می آید.

همچنین شاید بسیار با این مشکل روبرو شده‌اید که با وجود تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در یک ساختمان عمومی و اداری همچنان شرایط هوا مطبوع و قابل استفاده نمی باشد و طراحی بدون توجه به شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت، فشار، نور باعث فعالیت خارج از نقطه مناسب سیستم شده است و از این نظر نیز با گذشت زمان هزینه های بسیار گزافی بابت تعمیر هواساز، تعمیر تجهیزات تهویه مطبوع، نگهداری سیستم تهویه مطبوع و فعالیت اینگونه سامانه ها متحمل می‌شویم.

به طور علمی و عملی مسئله نگهداری هواساز و تعمیرات هواساز به صورت پیشگیرانه، استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده برای انجام امور از لحظه طراحی تا پایان عمر مفید یک سامانه را شامل می شود و این برخلاف دیدگاهی افرادی است که گمان می کنند که نگهداری تعمیرات هواساز فعالیتی است که هر فعال آچار به دست و غیر ماهری قادر به انجام آن است که متاسفانه این دیدگاه باعث آشفته بازاری در صنعت تاسیسات و تعمیر و نگهداری هواساز و خدمات تهویه مطبوع  شده است.

 

فرایند نگهداری هواساز و تعمیرات هواساز

فرایند نگهداری دستگاه هواساز و تعمیر دستگاه هواساز به مجموعه اقدامات و فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات مرتبط یا متعادل باهم گفته می‌شود که یک یا چند ورودی مشخص را به خروجی‌هایی که قصد آن حفظ وضعیت فعلی و تضمین ادامه فعالیت دارایی‌ها است، تبدیل می‌کند. این اقدامات و فعالیت‌ها، نیازمند تخصیص منابعی مانند منابع انسانی مواد،تجهیزات و … دارند.

 

دستگاه هواساز- طراحی، ساخت، خدمات ( تعمیرات دستگاه هواساز )

گروه فنی مهندسی ایمن پیشگامان بارز ، دارای کادری متخصص و مجرب  در زمینه طراحی تهویه مطبوع و عرضه مناسب ترین سیستم های برودتی و تهویه مطبوع، مطابق با نیاز واقعی مشتری و امکانات مالی کارفرمایان محترم، آماده ارائه انواع دستگاه های هواساز در ظرفیت های مختلف دستگاه هواساز می باشد و نیز تیم تاسیساتی شرکت ایمن پیشگامان بارز با استفاده از مهندسان ورزیده و  اکیپ های کاری حرفه ای در زمینه تعمیرات هواساز و بازسازی تجهیزات آماده ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و سروران گرامی در زمینه دستگاه های تهویه مطبوع  می باشد.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 4 =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.