بر اساس استاندارد مذکور ، بازرسی جرثقیل متحرک به پنج دسته تقسیم می شوند:
پیش از نخستین استفاده از جرثقیل متحرک، تمامی جرثقیل های جدید یا تعمیر شده باید مطابق با چک لیست های تست جرثقیل بازرس، توسط بازرسان متخصص و ماهر انجام گردد .
رانندگان یا سایر افراد آگاه باید هر روز قیل از شروع کار موارد زیر را در بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل) مورد بازرسی چشمی قرار دهند:
رانندگان یا سایر افراد آگاه می باید به طور ماهیانه اجزاء و قسمت های زیر را از لحاظ آسیب، ضعیف شدن و عدم کارایی لازم مورد بازرسی چشمی قرار دهند تا هیچ گونه تغییری در سیستم های ایمنی و ظرفیت جرثقیل متحرک (جرثقیل موبایل) رخ ندهد.اسناد و مدارک مربوط به بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل) بایستی دارای تاریخ و امضاء بوده و بایگانی شود.
رانندگان جرثقیل های متحرک (جرثقیل موبایل) یا سایر افراد آگاه باید در فواصل زمانی مشخص و به طور مداوم در کمتر از یک ماه به صورت چشمی موارد زیر را مورد بازرسی قرار دهند .
این نوع بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل)، بازرسی تکمیلی بوده و فقط توسط بازرس مجرب و ماهر در فواصل زمانی یک الی دوازده ماهه انجام می شود . در این نوع بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل) ، بازرس باید تمامی کمبودها و نواقص را در نظر گرفته و تعیین کند که آیا نواقص می تواند در روند ایمن انجام کار خللی ایجاد کند یا خیر .
اسناد و مدارک بازرسی جرثقیل متحرک (جرثقیل موبایل) به صورت دوره ای باید دارای تاریخ و امضاء بازرس مربوطه بوده و بایگانی شود.
موارد بازرسی جرثقیل متحرک شامل:
بازرس موظف است سیم بکسل ها را از لحاظ موارد زیر طبق توصه سازنده بررسی کند:
طول سیم بکسل، جنس مغزی، نوع و قطر، خوردگی، له شدگی ، سائیدگی ، فرسودگی ، بریدگی، تاب خوردگی ، شعاع پیچش ، اتصالات و بست های سیم بکسل.
لازم به ذکر است جرثقیل هایی که در شرایط نامناسب آب و هوایی کار می کنند باید در دفعات بیشتری مورد بازرسی جرثقیل متحرک (بازرسی جرثقیل موبایل) قرار گیرند.