برج خنک کننده – (کولینگ تاور) – طراحی،ساخت،خدمات

فهرست مطالب

 

برج خنک کننده یا برج خنک کن (به انگلیسی: Cooling tower) وسیله‌ای برای دفع حرارت زاید آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طریق تبادل حرارتی با هوا است. این دستگاه معمولاً با تبخیر آب، حرارت ایجاد شده در یک واحد را دفع کرده و سیال سرویس را تا دمای حباب مرطوب هوا پایین می‌ آورند؛ البته باید در نظر داشت در برخی از برج های خنک کن با چرخه بسته که به کولینگ تاور  خشک مشهور هستند، کاهش دمای سیال سرویس صرفاً تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکان‌ پذیر است.

 

به عبارت ساده‌تر، برج خنک کننده (کولینگ تاور)  سیستمی است که از آن به جهت خنک سازی آبی در فرایندهای سردسازی سیستم های تهویه مطبوع، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و غیره استفاده می‌گردد.

 

از برج خنک کن (کولینگ تاور) در سیستم خنک کاری واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمیایی و سایر واحدهای شیمیایی مشابه، نیروگاه های حرارتی و سیستم‌های اچ وی ای سی برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود. دسته‌بندی برج های خنک کن بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت می‌گیرد؛ متداول ترین گونه های برج خنک کننده بر اساس مکانیزم‌های جا به جایی طبیعی و جا به‌ جایی اجباری تقسیم بندی می شوند.

 

از نظر ابعاد و اندازه،کولینگ تاور در مدل های کوچک پشت بامی برای ساختمان‌های مسکونی تا سازه‌هایی غول پیکر و هذلولی شکل (مانند برج های خنک کن نیروگاه ها که در شکل‌ها نشان داده شده‌است) که ارتفاع‌شان در حدود دویست متر و قطرشان در حدود یکصد متر می‌رسد، وجود دارند. همچنین نوعی از برج خنک کننده (کولینگ تاور)  با شکل مستطیلی با ارتفاع تقریبی چهل متر و طول هشتاد متر نیز وجود دارد. در بیشتر موارد از برج های خنک کن هذلولی شکل در نیروگاه های هسته ای استفاده می‌شود؛ هرچند که در برخی از واحدهای شیمیایی بزرگ و سایر واحدهای صنعتی نیز از آن ها استفاده می شود. در مقابل این کولینگ تاورهای عظیم الجثه که در صنایع خاصی به کار گرفته می شوند، اکثریت قریب به اتفاق برج های خنک کن تجهیزات کوچک هستند که در کنار واحدهای مختلف صنعتی یا مسکونی برای تهویه هوا به کار می‌رود.

 

 

برج های خنک کننده مرطوب(کولینگ تاور)

 

دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ یکی از مهمترین و اساسی ترین دستگاه ها انواع برج خنک کننده هستند. بیشتر دستگاه های کولینگ تاور از یک مدار بسته تشکیل شده اند که آب در این دستگاه ها نقش جذب، دفع و انتقال گرما را به عهده دارد، یعنی گرمای بوجود آمده توسط ماشین جذب و از دستگاه دور می سازد. این کار باعث ادامه کار یکنواخت و پایداری دستگاه می شود. در دستگاههایی که به دلایلی مجبوریم آب را به گردش در آوریم و یا به کار ببریم باید به نحوی گرمای آب را دفع کرد. با بکار بردن برج خنک کن این کار انجام می گیرد. همچنین در تمام کارخانه ها تعداد زیادی مبدل حرارتی وجود دارد که در بیشتر آن ها آب عامل سرد کنندگی است.

 

کولینگ تاور دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا تبخیر آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد. عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد. باید توجه داشت آب مقداری از گرمای خود را به طریق تشعشع، هدایتی وجابجایی و بقیه از راه تبخیر از دست می‌دهد.

 

برج خنک کننده (کولینگ تاور) یک سیستم توزیع و پخش آب گرم دارند که آب را بصورت یکنواخت روی یک شبکه کاری مشبک از تخته های افقی نزدیک به هم می باشد که این شبکه ها آکنه یا پرکن نامیده می شوند. آکنه ها آب سرازیر شده از بالای برج را با هوایی که از میان آنها حرکت می کند کاملا مخلوط کرده به طوری که آب به صورت یک قطره از یک آکنه به سطح آکنه دیگر توسط نیروی ثقل خود می ریزد.

 

برج خنک کن

 

هوای بیرونی از طریق منافذی که بصورت میله های افقی در اطراف برج خنک کن قرار دارند وارد می شوند. این میله ها بمنظور نگهداری آب در داخل خود بطرف پایین مایل هستند. در اثر اختلاط آب و هوا، انتقال حرارت و انتقال جرم اتفاق افتاده و در نتیجه آب سرد می گردد. آب سرد شده در حوضچه بتنی که در انتهای کولینگ تاور قرار دارد جمع آوری شده و سپس بطرف کندانسور پمپ می شود. اکنون هوای مرطوب و گرم از بالای برج خنک کننده خارج می گردد.

 

در اثر این عمل مقدار زیادی گرما از آب سرازیر شده در برج خنک کننده (بستگی به مقدار آبی که تبخیر شده است ) به هوا منتقل می گردد. ضمناً مقداری از قطرات آب بوسیله هوا به خارج از برج پراکنده می شود . برای جلوگیری از خروج قطرات آب یک شبکه چوب در اطرافکولینگ تاور  و حدود ۳ متر بالاتر از توده تخته ها قرار دارد. کمبود آب تبخیر شده در سیستم برج خنک کننده باید از منبع خارجی جبران شود که به آن، آب تکمیلی یا آب جبرانی  گویند. برای این منظور در صورت امکان از آب رودخانه استفاده کرد یا فاضلاب ها را تا حد امکان صاف و تصفیه کرده و استفاده نمود. به تجربه ثابت شده است که برای هر ۱۰ درجه فارنهایت افت دما در این دستگاه میزان تبخیر در حدود یک درصد کل آب در حال گردش می باشد.

 

چون نمک های کلرور حلالیت زیادی دارند غلظت یون کلر در آب ورودی به برج خنک کن و آب در حال گردش راهنمای بسیار خوبی برای تعیین غلظت بوده و بنابراین همیشه باید آن را بازدید و بررسی نمود. افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق در آب در حال گردش در برج خنک کننده ایجاد اشکال می نماید که برای جلوگیری از افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق مقداری از آب در حال گردش را تخلیه می کنند که این آب در صنعت به زیر آب  معروف است.

 

ظرفیت برج خنک کننده را تا حد امکان با استفاده از فن های مخصوص و بزرگی اضافه می نمایند. این فن ها مقدار عبور هوای خنک کننده در داخل برج را زیاد می نماید.

 

برج خنک کن
نمای برش یافته از برج خنک کن در سیکل

 

اجزای برج خنک کن (کولینگ تاور)

برج خنک کننده
اجزای اصلی برج خنک کننده مرطوب

 

اسکلت برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

اسکلت یا سازه برج خنک کن، ساختمانی است که مجموعه قطعات تشکیل دهنده برج خنک کن (کولینگ تاور) در داخل آن قرار می گیرند لذا نقش تعیین کننده ای در تعیین عمر مفید این دستگاه برعهده دارد و بسته به شرایط از مواد و مصالح زیر ساخته می شود:

 

الف) بتن

ب) چوب اشباع شده

ج) فایبر گلاس

د) فولاد با پوشش گالوانیزه

 

هریک از این مواد مزایا و معایب خود را دارند که ماده ی مناسب با توجه به شرایط محیطی محل نصب برج و مشخصات آب گردشی و مقاومت مکانیکی خاک انتخاب می گردد.

 

اسکلت بتنی برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

این نوع سازه ها متشکل ازفونداسیون، دیواره های جانبی کولینگ تاور و میانی، سقف پوشش دهنده برج خنک کن و در مواردی سقف روی حوضچه آب سرد و به صورت یکپارچه می باشد. جهت تامین تکیه گاه های مناسب برای تجهیزات و همچنین بهبود عملکرد سازه برج خنک کننده، ستون های میانی و تیرهای افقی در ترازهای مختلف پیش بینی می شود که برخی از تیرها به صورت صلیبی جهت مهاربندی ستونهای میانی درنظر گرفته می شود. سازه های بتنی برج خنک کن در صورت رعایت موارد زیر از عمر نسبتا طولانی برخوردار خواهند بود.

 

الف- میلگردها قبل از استفاده درسازه ها با سندبلاست و رنگ اپوکسی پوشش داده شوند.

ب- مواد افزودنی مناسب جهت جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به بتن اضافه شود.

ج- سطح بتن داخل برج با پوششهای مناسب ازقبیل رنگ اپوکسی وغیره پوشش داده شود.

 

در صورت عدم رعایت موارد فوق، یون کلر آزاد موجود درآب چرخشی، موجب خوردگی تدریجی آرماتورهای داخل کولینگ تاور می گردد و سازه برج را تضعیف می کند.

 

اسکلت چوبی برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

دراین نوع سازه کولینگ تاور، قسمت فونداسیون و حوضچه آب سرد، به صورت بتنی ساخته می شود و دیگر اجزا یعنی ستونها، تیرهای عرضی و طولی و مهارها از جنس چوب می باشد. وجود ماده اشباع درچوب از اهمیت بسزایی برخوردار است و از فرسودگی و پوسیدگی زود هنگام چوب جلوگیری می کند. در بازرسی از برج های خنک کن چوبی باید دقت کرد، اجزایی که ترک های بیش از حد استاندارد دارند، شکسته شده اند و یا پوسیدگی آنها زیاد است، شناسایی و هرچه سریع تر تعویض گردند.

 

در اتصالات چوبی از واشرهای پهن تری استفاده می گردد تا اثر سفت کردن پیچ و مهره، چوب آسیب نبیند. چوب به دلیل خواص طبیعی در فضای خشک ( هنگام نصب برج) زود ترک می خورد که اگر این ترکها، ازحد استاندارد کمتر باشد استفاده از این قطعات در برج خنک کننده بلامانع است.

 

لازم به ذکر است که چوب پس از خیس شدن مقداری آب جذب می کند و اصطلاحا باد می کند، به همین دلیل بایستی در آچارکشی کولینگ تاور چوبی دقت زیادی به عمل آورد تا پیچ ها سفت نباشد، چراکه خیس شدن چوب و در نتیجه افزایش حجم آن باعث صدمه به چوب می شود. دراین گونه برج های خنک کن، آب بایستی همواره درگردش باشد، زیرا خشک شدن چوب باعث ایجاد ترک در آن می شود. همچنین باید دقت کرد که مواد افزودنی مثل اسیدها روی چوب ریخته نشوند زیرا باعث خوردگی و پوسیدگی آنها می شود.

 

اجزای موجود درسازه چوبی کولینگ تاور به شرح زیر می باشد :

 

ستون ها برج خنک کن : ستونها دارای مقاطع مربعی هستند و معمولاً طول آنها کمتراز ۶ متر می باشد که عموما ستونها بارهای عمودی را در برج خنک کننده تحمل می کنند.

 

تیرهای طولی و عرضی کولینگ تاور: این تیرها دارای مقاطع مستطیل هستند واکثرا بارهای عرضی را تحمل می کنند و باعث افزایش مقاومت سازه می شوند، البته درمواردی نیز بارهای عمودی را تحمل می کنند مثل تیرهای عرضی سقف پوشش دهنده برج خنک کن و یا تیرهای عرضی در زیر قسمت پرکن ها، که دراین حالت از تیرهایی با مقاطع بزرگتر استفاده می شود.

 

مهارها کولینگ تاور : وظیفه این جزء افزایش صلبیت سازه برج خنک کن می باشد و به صورت مورب نصب می شود.

 

اتصال دهنده برج خنک کننده: این قطعه برای اتصال مهارها دریک امتداد و راستا استفاده می گردد.

 

پایه لنگرگاه کولینگ تاور: تکیه گاههایی هستند که جهت اتصال و ثابت کردن انتهای مهارها به فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Splice و Block : قطعات چوبی هستند که برای اتصال دوستون ویا دو تیر درامتداد هم می باشند.

 

پیچ ومهره و واشر برج خنک کن: جهت اتصال قسمتهای مختلف استفاده می شود و نکته مهم در استفاده از این اجزا، واشرهای مخصوص (پهن) می باشد.

 

واشر پلاستیکی کولینگ تاور : در انواع و سایزهای مختلف جهت افزایش صلبیت سازه و کاهش تنشهای موجود در اتصالات و نتیجتاً عدم ساییدگی چوب و بیضی شدن سوراخها می گردد.

 

اسکلت فایبر گلاس برج خنک کن

 

این نوع سازه برج خنک کن، از لحاظ ساختمان کاملا شبیه اسکلت چوبی برج خنک کن می باشد ولی به جای مقاطع چوبی، ازمقاطعی با جنس فایبرگلاس استفاده می شود. فایبرگلاس عمر بیشتر و مقاومت بیشتری در برابر موادشیمیایی دارد.

 

اسکلت فولادی با پوشش گالوانیزه یا رنگ اپوکسی کولینگ تاور

 

این نوع اسکلت با توجه به خصوصیات فلز، کمتر در برج های خنک کن تر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مقایسه مزایا و معایب انواع سازه های برج خنک کن تر

 

الف- عمرمفید: از لحاظ عمر مفید، ترتیب برج خنک کن به شرح زیر می باشد:

 

بتنی، فایبرگلاس، چوبی، فولادی با پوشش گالوانیزه

مطابق با دسته بندی فوق، برج کن بتنی دارای بالاترین عمرمفید می باشد.

 

ب- نیروی وزن وارد بر سطح فونداسیون

 

اسکلت چوبی، فایبرگلاس، فولادی، بتنی

برج خنک کن (کولینگ تاور) با اسکلت چوبی کمترین نیروی وزن را بر سطح فونداسیون وارد می آورد. لازم به توضیح است که درصورت مناسب نبودن مقاومت مکانیکی خاک برای احداث برج نیاز به شمع کوبی می باشد.

 

ج- مدت زمان :

 

چوبی، فایبرگلاس، فولادی، بتنی

 

از آنجاییکه قطعات سازه های چوبی، فایبرگلاس وفولادی برج خنک کن به صورت پیش ساخته به محل موردنظر ارسال می گردند، نصب آنها سریعتر است.

 

د- مدت زمان تعویض برج خنک کن (کولینگ تاور) بعد از پایان عمر مفید : (تعویض اسکلت برج)

 

چوبی، فایبرگلاس، فولادی، بتنی

 

زمان تخریب برج بتنی بیشتر از سایر موارد است. برج چوبی کمترین زمان تعویض را داراست.

 

پرکن ها برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

مهمترین عامل در کارایی برجهای خنک کننده، قطعات پرکن می باشد. برای دستیابی به حداکثر انتقال حرارت بین آب و هوا و درنتیجه خنک سازی آب، بایستی سطح تماس هوا و آب افزایش یابد که این امر توسط پرکن ها کولینگ تاور انجام می شود.

 

پر کن برج خنک کننده
پر کن

 

پرکن برج خنک کن باعث افزایش سطح انتقال حرارت و در نتیجه افزایش مقدار انتقال حرارت می گردند. امروزه با پدید آمدن پرکن های سلولی متراکم و موثرتر در انتقال حرارت، از برج های با جریان متقابل بیشتر از برج های با جریان متقاطع استفاده می شود، زیرا این برج های خنک کن (کولینگ تاور) دارای مزایای بیشتری نسبت به برج با جریان متقاطع می باشند.

 

پرکننده ها برج خنک کن (کولینگ تاور) به سه نوع عمده تقسیم می شوند:

 

پرکن های قطره ای

 

این نوع پرکن ها با تبدیل قطرات آب به قطرات ریزتر باعث افزایش سطح تماس هوا و آب می شود. این نوع از پرکن ها معمولا از جنس پلاستیک تقویت شده (FRP) ، چوب، PVC یا PP ساخته می شوند و بسته به نوع طراحی آنها در طبقات مختلف به صورت موانعی در برابر جریان آب قرار گرفته و باعث تبدیل قطرات درشت آب به قطرات ریز می گردد. دراین نوع از پرکن ها بایستی دقت شود که همواره صفحات مشبک کولینگ تاور در محل مناسب قرار داده شود زیرا به صورت مدول های آماده نمی باشند و امکان جابجا شدن آنها زیاد است.

 

پرکننده های فیلمی

 

این نوع پر کننده ها، آب را به صورت یک لایه نازک از روی سطوح خود عبور می دهند و به این ترتیب سطح بزرگتری برای تماس هوا و آب و انتقال حرارت فراهم می آورند. جنس این نوع پر کن ها از پلاستیک های PVC می باشد و ذوزنقه ای شکل است.

 

این نوع پرکن ها که به صورت مدول های آماده هستند به راحتی وبا سرعت بیشتری در محلهای خود قرار می گیرد اما با توجه به وجود حفره های متعدد در زیر آنها بایستی در موارد لزوم به تمیزکاری و یا تعویض آنها اقدام شود زیرا در غیر این صورت باعث انسداد مجراهای عبور هوا می گردد.

 

پرکن های نوع ترکیبی

 

این نوع پرکن ها کولینگ تاور از پانلهای پلی پروپیلن ساخته می شوند که به علت دارا بودن سطوح شیبدار، یک لایه نازک آب بر روی آن تشکیل شده و به علت عبور آب از پانل به پانل دیگر بخشی از آب به قطره تبدیل گردیده و مشابه مجموعه ای از پرکن های فیلمی و قطره ای عمل می کند. برای آب هایی که ناخالصی نسبتاً زیادی دارند قابل استفاده می باشد.

 

مزایا و معایب انواع مختلف پرکن ها برج خنک کن

 

پرکن های قطره ای با هر نوع آب از لحاظ ترکیب شیمیایی با سختی های متفاوت سازگار است ولی از لحاظ ایجاد سطح انتقال حرارت، نسبت به نوع فیلمی سطح انتقال حرارت کمتری را ایجاد می کند.

 

پرکن های فیلمی از آنجایی که آب را به صورت یک لایه نازک در می آورد سطح انتقال حرارت بیشتری را نسبت به نوع قطره ای ایجاد می نماید ولی در صورت استفاده از آب با سختی زیاد امکان گرفتگی و انسداد مجاری پرکنها وجود دارد.

 

پر کن های نوع ترکیبی مجموعه ای از مزایای هر دو نوع پر کن را دارا می باشد، یعنی سطح انتقال حرارت نسبتا زیادی را ایجاد کرده و قابلیت کارکرد با هر نوع آب از لحاظ سختی های متفاوت را دارا می باشد. این نوع از پرکن ها دارای نوعی طراحی بهینه می باشند. از سایر مزایای آن می توان به مواردی از قبیل استفاده در درجه حرارت بالاتر، عمر مفید بیشتر نسبت به پرکن های فیلمی، حجم کم، آسان بودن حمل به محل نصب و آسان بودن نصب آنها اشاره کرد.

 

قطره گیرها

 

قطره گیر برج خنک کننده
قطره گیر

 

به قطراتی از آب که همراه هوای خروجی از برج خنک کن خارج می شوند drift گفته می شود. ترکیب و کیفیت drift کولینگ تاور مانند کیفیت آب موجود در حوضچه می باشد، یعنی حاوی مقداری مواد شیمیایی است که نبایستی این آب را با بخارات خروجی از سیستم خنک کننده برج خنک کن (کولینگ تاور) که آب خالص است اشتباه گرفت. وجود ترکیبات شیمیایی در قطرات آب خروجی برج، برای محیط زیست خطرناک است. برای جلوگیری از پدیده فوق، از قطره گیر استفاده می شود. قطره گیرها با تغییر ناگهانی مسیر عبور هوای خروجی از بالای برج خنک کن باعث جدا شدن قطرات مایع می شوند. از آنجایی که قطره گیرها یک مانع در برابر هوا ایجاد می کند، باید توجه داشت که افت فشار حاصله از برخورد هوا با آنها خیلی زیاد نباشد. قطره گیر ها دارای مسیرهایی Z شکل می باشند که این مسیرهای Z شکل باعث تغییر ناگهانی مسیر عبور هوا شده و قطرات مایع به دام افتاده و دوباره به برج برگردانده می شوند.

 

cooling tower
نمایش چگونگی عبور قطرات آب از قطره گیر

 

قطره گیرها بایستی از ماده ای ساخته شوند که دربرابر خوردگی و مواد شیمیایی و سایر شرایط آب خنک کننده مقاومت داشته باشند و معمولا از پلاستیک و یا چوب ساخته می شوند. بایستی دقت شود که قطره گیرها دارای شکستگی و یا تخریب نباشند زیرا در صورت شکستگی چند تیغه و یا بخشی از یک سلول، مقدار زیادی آب از همین مسیر هدر می رود.

 

سیستم توزیع آب گرم برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

در برجهای خنک کننده با جریان متقابل، معمولا آب گرم توسط لوله هایی به نام رایزر به بالای برج پمپ می شود و در آنجا وارد لوله header می شود و یا وارد حوضچه آب گرم می گردد (که دلیل استفاده از حوضچه ایجاد ارتفاع یکنواخت آب می باشد) و سپس وارد لوله های جانبی می شود تا توسط نازل ها بر روی پرکن ها ریخته شود.

 

در برج خنک کن جریان متقاطع، آب پمپ شده به بالای برج توسط splash boxکه وظیفه توزیع یکنواخت آب در جهات مختلف را برعهده دارد درون حوضچه های بزرگی ریخته می شود، این حوضچه دقیقا در قسمت بالای پرکن ها قرار دارد و کف این حوضچه ها، دارای سوراخهایی می باشد که نازل ها درون آن قرار می گیرد.

 

برج خنک کننده
سیستم توزیع آب گرم

 

در طراحی سیستم توزیع آب گرم باید دقت شود که سرعت آب درلوله ها از حد استاندارد تجاوز نکند و دبی آب در همه ی نازلها یکسان باشد. برای دستیابی به حداکثر توان خنک کنندگی کولینگ تاور، سیستم توزیع آب بایستی قادر به توزیع یکنواخت آب در پرکن ها باشد و هیچ قسمت از پرکن ها به صورت خشک باقی نماند. باید دقت کرد آب با فشار زیاد (که به دلیل کنده شدن نازل می باشد) به پرکن برخورد نکند زیرا هم باعث تخریب و یا جابجایی پرکن ها گردیده و هم به دلیل حجم زیاد آب در یک قسمت، تماس موثر هوا و آب و نتیجتا خنک سازی در برج خنک کن (کولینگ تاور) کاهش می یابد. قدرت رانش لازم برای به چرخش درآوردن آب گرم دربالای برج، بخش عمده هزینه فعال نگه داشتن برج را تشکیل می دهد. قدرت رانش لازم در برج با جریان متقابل درشرایط ظرفیت مساوی، ۲۰ تا ۵۰ درصد کمتر از برج با جریان متقاطع است. زیرا ارتفاع برج خنک کن (کولینگ تاور) متقاطع بیشتر است و آب بایستی در ارتفاع بالاتری تخلیه شود. در سیستم لوله کشی حتما بایستی انتهای لوله ها با فلنج کور بسته شود تا در مواقع لزوم رسوبات و ته نشین ها تخلیه شود (چه در لوله اصلی header و یا در لوله جانبی).

 

صفحات هدایت کننده هوای ورودی برج خنک کن

 

صفحات هدایت کننده هوای ورودی معمولا در کولینگ تاور با جریان متقاطع وجود دارد که هدف از تعبیه این صفحات، نگه داشتن آب چرخشی در داخل برج خنک کننده و جلوگیری از خروج آب و همچنین تنظیم میزان هوای ورودی به برج خنک کن در شرایط مختلف آب و هوایی می باشد. در زمستان که هوای محیط سردتر است، برای پیشگیری از یخ زدگی، صفحات هوای ورودی طوری تنظیم می شود که هوای ورودی کمتری با آب داخل برج خنک کن، در تماس باشد و میزان خنک سازی کاهش یافته و از پدیده یخ زدگی جلوگیری می شود.

 

کرکره برج خنک کن
کرکره های برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

این صفحات از جنس پلاستیک تقویت شده، چوب از نوع ply wood و یا فولاد گالوانیزه و همچنین صفحات پیش ساخته بتنی در برج خنک کن بتنی می باشد.

 

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده ی صفحات شامل: دستک کرکره ، نگهدارنده دستک کرکره و صفحات کرکره می باشد. نکته مهم در مورد نگهداری از این صفحات، آب بندی کامل آنها می باشد به طریقی که از نشت آب به زیر صفحات جلوگیری به عمل آید، زیرا در غیر اینصورت نشت آب باعث پوسیدگی دستک لوورها و همچنین ایجاد رسوب و احیانا جلبک در این قسمت می شود. در کولینگ تاور با جریان متقاطع امکان “چرخش مجدد” هوای خروجی از طریق صفحات هدایت کننده هوا وجود دارد زیرا فاصله این صفحات تا فن کمتر از برج خنک کننده با جریان متقابل است.


تنوره فن برج خنک کن

 

تنوره فن برج خنک کن (کولینگ تاور) بخشی است که فن کولینگ تاور در داخل آن قرار دارد و به شکل دودکش می باشد و در روی سطوح بالای برج نصب می شود. محاسبات و طراحی و ساخت مناسب تنوره فن مستقیما بر جریان مناسب هوا در داخل برج تاثیر می گذارد و در صورتی که طراحی تنوره فن مناسب نباشد باعث عملکرد ضعیف فن می گردد. جنس این بخش در برج های مختلف متفاوت است. بهترین ماده برای ساخت تنوره فن برج خنک کن (کولینگ تاور)، FRP و یا پلاستیک تقویت شده می باشد زیرا دارای خاصیت شکل پذیری مناسب، مقاومت بالا، وزن کم، پایداری و عدم تغییر شکل در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی می باشد. البته از چوب، فلز ویا بتن هم استفاده می شود.

 

ارتفاع تنوره برج خنک کننده بایستی به اندازه ای باشد که افراد را از خطر برخورد با فن برج خنک کن، محافظت نماید. در صورتی که ارتفاع تنوره فن از ۶ فوت کمتر باشد بایستی بر روی آن یک محافظ نصب شود تا شرایط ایمنی افراد فراهم شود. البته در صورتی که ارتفاع تنوره بیشتر باشد باعث می شود که هوای مرطوب در ارتفاع بالاتری از برج خارج شود و مانع وقوع پدیده ی چرخش مجدد هوای گرم درون برج گردد.

 

حوضچه آب سرد کولینگ تاور

 

حوضچه آب سرد برج خنک کننده، محل جمع آوری آب می باشد و از این مکان انتقال آب خنک صورت می گیرد که در قسمت پایین بدنه برج قرار دارد و به نوعی به صورت فونداسیون برج خنک کن عمل می کند. از آنجایی که آب سرد ورودی به حوضچه کولینگ تاور در اثر تماس با هوا و سایر عوامل دیگر دارای ناخالصی ها، مواد زائد و ذرات جامد معلق می باشد، حوضچه بایستی به راحتی قابل دسترس و به سادگی تمیز گردد و دارای یک سیستم تخلیه مناسب باشد.

 

از آنجایی که سرعت حرکت آب درحوضچه برج خنک کن (کولینگ تاور) بسیار پایین است، ناخالصیها و مواد خارجی که در آب وجود دارد تمایل به ته نشین شدن دارند. در مواردی که واحد برای انجام کارهای تعمیرات عمومی متوقف است، این حوضچه ها تخلیه شده و کاملا تمیز می گردد. درحین عملیات، درصورتیکه حوضچه ها دارای دیواره ها و یا صفحات جدا کننده باشند می توان برای مدت زمان کوتاه یک حوضچه را از سرویس خارج کرد و آن را تمیزکاری نمود. جنس این حوضچه، از چوب، بتن و به ندرت از پلاستیک است.

 

حوضچه مکش برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

آب از طریق حوضچه آب سرد، به این حوضچه منتقل شده و جهت مکش توسط پمپها، جمع آوری می گردد. تعداد این حوضچه ها در هر سیستم خنک کننده کولینگ تاور متفاوت است و معمولا برای هر پمپ یک حوضچه، تعبیه می شود. عمق آب در حوضچه، بایستی طوری تنظیم شود که ارتفاع لازم جهت مکش پمپ ها را فراهم آورد و در عملکرد آنها خللی وارد نشود. حوضچه دارای تعدادی صافی است که مانع از ورود ذرات جامد و مواد خارجی به بخش مکش پمپ ها می گردد.

 

مجموعه پوشش دهنده برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

سیستم پوشش دهنده برج خنک کن (کولینگ تاور) شامل دو بخش می باشد:

 

سطح بالای برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

بخش پوشش دهنده ی بالای برج خنک کن یک سطح مناسب برای قرار گرفتن، تنوره فن کولینگ تاور و تجهیزات مکانیکی برج خنک کننده می باشد واز طریق آن دسترسی به سیستم توزیع آب گرم امکان پذیر است. جنس این بخش از برج با توجه به اسکلت برج متفاوت است. در برجهای چوبی معمولاً از تخته های چندلایی اشباع شده و یا از تخته های اشباع شده به شکل فاق و زبانه، ساخته می شود، در برج های چوبی این سطح از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه با امنیت جانی افراد سر و کار دارد و افراد برای بازرسی های معمولی قسمتهای بالایی برج مانند فن ها، الکتروموتورهای مربوط به فن و سیستم توزیع آب گرم، روی آن حرکت می کند پس بایستی از لحاظ پوسیدگی کنترل شود و در صورت لزوم به تعویض آنها اقدام گردد.

 

در برج های فولادی از فولاد گالوانیزه و در برج های بتنی از سازه های بتنی برای ساخت این بخش استفاده می شود. از دیگر موارد با اهمیت در این بخش لزوم پوشانیدن درزهاست زیرا عدم انجام این کار، باعث ورود هوا از محل درزها می شود و این هوا بدون تماس با آب از طریق تنوره فن برج خنک کن خارج می شود و باعث کاهش راندمان برج می گردد. برای درز گیری این قسمتها از چسبهای تیوبی بزرگ استفاده می شود. قسمت دیگری از سطح بالای کولینگ تاور که محل تقاطع آن با دیواره های جانبی برج خنک کن می باشد و یا در برج های چوبی متقاطع، محل تقاطع با دیواره حوضچه می باشد، معمولا دارای درزهایی است که به دلیل پهن تر بودن این درزها، معمولا یک تخته پهن مناسب با شیار، روی آن میخ می کنند و اطراف آن را چسب کاری می کنند.

 

سطوح جانبی برج خنک کننده

 

سطوح جانبی برج خنک کننده مانع از خروج آب می گردد و یک مسیر مناسب برای کشش هوا توسط فن ها ایجاد می نماید. این سطوح بایستی دارای مقاومت مناسب در برابر خوردگی، آب، اشعه خورشید و تغییرات آب و هوایی باشد و همچنین از ظاهر مناسبی برخوردار باشد. در گذشته از صفحات موجدار سیمان – آزبست برای دیواره های جانبی برج خنک کن استفاده می شود ولی امروزه برای برج های چوبی و یا فلزی که در محل نصب می شوند از صفحات موجدار با جنس الیاف پلی استر تقویت شده که در مقابل حریق مقاوم می باشد استفاده می کنند که بایستی به خوبی سطوح را پوشش داده و نشتی نداشته باشد. برای برج های فلزی پیش ساخته، از صفحات فولاد گالوانیزه برای دیواره های جانبی استفاده می گردد و در برج های بتنی از سازه های بتنی پیش ساخته. نشت آب بر روی سطوح دیواره جانبی باعث رشد جلبک در این محل شده و نمای بدی را در برج ایجاد می نماید.

 

پلکان و نرده های ایمنی کولینگ تاور

 

در کولینگ تاور با ارتفاع کم در صورتی که بتوان کارهای تعمیراتی برج خنک کننده را به کمک صفحات متحرک و پله های موقتی و متحرک انجام داد نیازی به نصب پلکان دائمی نمی باشد.

 

در برج خنک کن (کولینگ تاور) با اندازه بزرگتر احتیاج به نصب پله های دائمی که دارای نرده های حفاظ می باشد ضروری است، جنس این پلکان بسته به جنس برج متفاوت است. در سیستم های خنک کننده که از تعداد سل های زیادی تشکیل شده است و طول آن زیاد است احتیاج به نصب پلکان در هر دو انتهای سیستم برج خنک کن (کولینگ تاور) می باشد. در قسمت بالای کولینگ تاور و سطح پوشش دهنده برج خنک کن، حتما بایستی شرایط ایمنی در نظر گرفته شده و نرده حفاظ مناسب نصب گردد.

 

درب های ورودی کولینگ تاور

 

سیستم های خنک کننده برج احتیاج به تعمیرات دارد پس بایستی درب هایی برای دسترسی به قسمت های داخلی در زمان تعمیر کولینگ تاور ، در نظر گرفته شود. در برج های با جریان متقابل، درب هایی در سطح بالای برج تعبیه شده است که دارای پله های عمودی است و دسترسی به سیستم توزیع کننده آب گرم و قسمت های مختلف آن را میسر می سازد.

 

در برج خنک کننده با جریان متقاطع، این درب ها در قسمت بالای حوضچه آب سرد قرار دارد و دسترسی به حوضچه و قسمتهای داخلی از این طریق امکان پذیر است.

 

الکتروموتور برج خنک کن

 

موتورهای الکتریکی برج خنک کننده اغلب برای به حرکت درآوردن فن برج خنک کن در برج با کشش مکانیکی بکار می روند. این موتورها بایستی قابلیت کار در شرایط سخت نظیر، عوامل طبیعی مانند باران، برف، مه، گرد و غبار و همچنین رطوبت و مواد شیمیایی موجود در برج خنک کننده را دارا باشند.

 

برج خنک کننده
موتور الکتریکی برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

محفظه های موتور دو نوع هستند، محفظه باز و محفظه بسته. در موتورهای با محفظه باز برای خنک شدن موتور، هوای خارجی محیط در داخل موتور به حرکت در می آید در حالیکه محفظه بسته مانع از ورود هوای محیط به داخل موتور برج خنک کن می گردد.

 

موتورها با محفظه باز شامل انواع متفاوتی می شود که تفاوت آنها در میزان عایق بودن در برابر آب یا رطوبت که به قسمتهای متحرک موتور دسترسی دارد، می باشد. این نوع از موتورها در برج استفاده نمی شود. موتورها با محفظه بسته نیز دارای انواع متفاوتی می باشد که در بعضی از آن ها فن در داخل موتور برج خنک کننده برای خنک نمودن اجزاء داخلی آن وجود دارد و در بعضی انواع دیگر یک منبع خنک سازی خارجی وجود دارد.

 

موتورهای فن کولینگ تاور در برجهای خنک کننده معمولاً دارای ۲ سرعت می باشند که rpm 800 و rpm 1900 هستند. موتورهای تک سیم پیچ به دلیل کوچک بودن و ارزانتر بودن نسبت به موتورهای دوسیم پیچ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایطی که هوای محیط سرد است فن ها با دور کم کار می کنند.

 

عایق بندی موتور برج خنک کن یکی از مسائل مهم در طول عمر مفید موتورها می باشد. این بخش بایستی در برابر حرارت، هوای آلوده، رطوبت، انبساط ، تنش، لرزش های مکانیکی ، شوک و تنش های الکتریکی کولینگ تاور مقاوم باشد.

 

فاکتور سرویس موتور برج خنک کن نشان دهنده ی حداکثر توان خروجی از موتور در مقایسه با مقداری است که بر روی صفحه مشخصات آن درج شده است. مثلا فاکتور سرویس ۱.۰ نشان دهنده این است که حداکثر توان خروجی موتور با توجه به شرایط محیطی، همان مقداری است که روی صفحه مشخصات آن درج شده است و فاکتور سرویس ۱.۱۵ یعنی موتور می توان با تواند خروجی ۱۵ % بیشتر از مقدار مشخص شده کار کند.

 

اگر چه عایق بندی موتور کولینگ تاور بایستی به گونه ای باشد که مانع از ورود آب و رطوبت به داخل موتور گردد ولی بعد از مدتی که از کارکرد موتور می گذرد، آب درون عایق بندی نفوذ کرده و کیفیت عایق بندی دستگاه را کاهش می دهد. پس بایستی به نحوی داخل موتور کولینگ تاور را خشک نگه داشت. برای این کار بایستی دمای داخل موتور به میزان ۵ تا ۱۵ درجه بیشتر از دمای محیط نگه داشته شود. یک روش برای انجام این کار، استفاده از هیتر می باشد که در داخل موتور قرار دارد.

 

موتورهایی که دارای استارت با گشتاور زیاد می باشد در برج های خنک کننده و برای تامین نیروی محرکه توصیه نمی شود. موتورهایی با گشتاور معمولی، باعث ایجاد تنش کمتر در قسمت های مختلف متحرک موتور شده و بیشتر کاربرد دارد.

 

کنترل های موتور عمل استارت و خاموش کردن موتورهای فن برج را انجام می دهند و مانع از اضافه بار یا از بین رفتن منبع ولتاژ شده و باعث کارکرد مناسب و پیوسته برج خنک کننده می گردند.

 

جعبه دنده کاهنده

 

برای دستیابی به سرعت بهینه فن در یک برج خنک کننده ، همواره یک واحد انتقال نیرو بین فن و موتور (که تامین کننده نیروی محرکه آن می باشد) تعبیه می گردد. زیرا هیچ گاه سرعت بهینه فن با حداکثر سرعت موتور تامین نمی گردد. معمولا از جعبه دنده کاهنده برای دستیابی به این هدف استفاده می گردد.

 

برج خنک کننده
جعبه دنده کاهنده برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

جعبه دنده کاهنده برج خنک کن، علاوه بر کاهش دور موتور برای دستیابی به یک سرعت مناسب چرخش فن، بایستی به عنوان یک ساپورت اولیه برای فن عمل کند و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و حداقل لرزش و صدا باشد. جعبه دنده کاهنده با طراحی متفاوت برای کاهش سرعت چرخش فن و توان مصرفی موتور در دسترس می باشد . با توجه به میزان کاهش مورد نیاز ممکن است از یک نوع چرخ دنده و یا چند نوع متفاوت چرخ دنده استفاده شود.

 

عمر مفید جعبه دنده کاهنده به عمر چرخ دنده ها و نحوه نگهداری و تعمیر کولینگ تاور آن بستگی دارد. همچنین به کیفیت یاتاقان هایی که استفاده می شود بستگی دارد. روغنکاری یکی از نکات مهم برای دستیابی به عمر مفید بالا و اطمینان کاری بیشتر برای جعبه دنده کاهنده است. سیستم روغنکاری بایستی دارای طراحی ساده و قابلیت روغنکاری مساوی در شرایط عملیاتی مستقیم و معکوس باشد. نشانگرهای کنترل از راه دور سطح روغن، محل مناسب قرار گرفتن مسیرهای پرکردن و خالی کردن روغن، کار تعمیرات برج خنک کننده را ساده تر می نماید.

 

دستورالعمل های نوع روغن مورد استفاده و نحوه روغنکاری بایستی مطالعه شود.

 

محور گردان

 

محور گردان انتقال نیرو از موتور برج خنک کننده به جعبه دنده کاهنده را انجام می دهد. از آنجایی که محور گردان دستگاه در داخل برج قرار دارد بایستی کاملا در برابرخوردگی مقاوم باشد.

 

برای کاهش هزینه و حداقل خوردگی، محور گردان از کربن استیل با پوشش گالوانیزه ساخته می شود. در برج های صنعتی بزرگتر که دارای محیط خورنده تر می باشد. جنس محور گردان از فولاد زنگ نزن می باشد.

 

محور گردان در ابتدا و انتهای آن و محل اتصال به موتور و جعبه دنده کاهنده دارای کوپلینگ های انعطاف پذیر می باشد که به هم محوری کمک می نماید و هرگونه بار را انتقال می دهد. بهترین ماده برای ساخت کوپلینگ های انعطاف پذیر کولینگ تاور، «نئو پرن» است که احتیاج به روغن کاری ندارد و حداقل تعمیرات را نیاز دارد. این نوع کوپلینگ ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی داراست.

 

محورگردان بایستی کاملا بالانس و متعادل باشد، زیرا عدم بالانس بودن آن نه تنها باعث لرزش برج می گردد بلکه باعث اعمال بار اضافی و فرسایش ناشی از اصطکاک در تجهیزات مکانیکی متصل به محور می گردد. برای تامین شرایط ایمنی کار، بایستی محورگردان در داخل یک محافظ قرار داده شود تا در صورت تخریب کوپلینگ از برخورد آن با فن جلوگیری به عمل آید.

 

فن برج خنک کن

 

فن ها در برج خنک کننده، حجم بالایی از هوا را در داخل برج به جریان در می آورند که بایستی دارای راندمان بالا و حداقل لرزش باشد. موادی که درساختمان فن مورد استفاده قرار می گیرد نه تنها بایستی با شرایط طراحی فن مطابقت داشته باشد بلکه بایستی با شرایط موجود در کولینگ تاور از لحاظ رطوبت بالا و خوردگی ناشی از مواد شیمیایی، هماهنگی داشته باشد.

 

فن برج خنک کننده
فن برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

به منظور کاهش هزینه های عملیاتی برج خنک کن (کولینگ تاور) ،استفاده از فن های بزرگتر که قادر به ورود حجم هوای بیشتری از هوا به دستگاه می باشد، توصیه می گردد. نحوه طراحی تیغه های پروانه فن، هاب و تنوره فن بر راندمان فن تاثیرگذار است. نسل جدید فن ها دارای وزن کم به منظور کاهش اتلاف انرژی و همچنین تعداد تیغه های کمتر ولی پهن تر به منظور کاهش نیروی کشش آیرودینامیک می باشد. امروزه تیغه های فن برج  از جنس پلاستیک تقویت شده ساخته می شود که دارای وزن کم و مقاومت بالا در محیط مرطوب و خورنده می باشند. هاب فن نیز بایستی از جنسی ساخته شود که با جنس تیغه ها هماهنگی داشته و همچنین در مقابل خوردگی مقاوم باشد. در صورتی که تیغه ها و هاب از فلز باشد و فلز های متفاوت در ساخت آنها بکار رفته باشد بایستی در محل اتصال عایق کاری شود تا خوردگی در محل اتصال ایجاد نگردد.

 

سیستم فیلتراسیون برج خنک کننده

 

سیستم فیلتراسیون، جهت جداسازی ذرات جامد و مواد خارجی موجود در آب خنک کننده که ازطریق هوا یا روش های دیگر وارد آب شده اند، درنظر گرفته شده است. همواره بخشی از آب درون حوضچه به سیستم فیلتراسیون ارسال شده و پس از انجام عمل جداسازی ناخالصیها دوباره به حوضچه برگردانده می شود.این عمل به شفافیت آب کمک کرده و مانع از تشکیل ته نشین و رسوبات در داخل حوضچه می گردد.

 

پمپ برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

پمپها تجهیزاتی هستند که آب خنک کننده را از بخش حوضچه مکش گرفته و انرژی لازم جهت چرخش آب در سیستم را فراهم می کنند. آبی که توسط این پمپ ها به واحدهای مختلف ارسال می گردد، پس از مصرف دوباره به سمت برج خنک کننده، جهت خنک سازی برگردانده می شود.

 

شیرها

 

شیرها وظیفه کنترل و تنظیم جریان های مختلف موجود در یک برج خنک کننده را انجام می دهند که شامل شیرهای قطع جریان، شیرهای تنظیم جریان و شیرهای آب جبرانی می باشد. نوع و تعداد و نحوه طراحی شیرها با توجه به نوع و اندازه برج و احتیاجات مصرف کننده متفاوت است.

 

الف- شیرهای قطع جریان

 

این شیرها معمولاً از نوع دروازه ای و یا پروانه ای می باشند و در هر نوع برجهای متقابل و متقاطع در مسیرلوله های رایزر نصب می گردد که به منظور قطع جریان در مواردی که احتیاج به تعمیرات یا تمیزکاری برج خنک کن (کولینگ تاور) است، استفاده می شود.

 

ب- شیرهای تنظیم جریان :

 

این نوع شیرها معمولا در کولینگ تاور با جریان متقاطع برای متعادل نمودن میزان آب بین حوضچه های توزیع کننده در یک سلول و یا بین سلول های متفاوت در یک سیستم خنک کننده چند سلولی استفاده می شود. در صورت طراحی مناسب، ممکن است برای قطع جریان ورودی در بعضی از حوضچه های توزیع آب به منظور تمیزکاری و یا تعمیرات استفاده شود درحالی که سایر قسمت ها در سرویس می باشد.

 

ج- شیرهای آب جبرانی:

 

این شیرها که معمولا به صورت اتوماتیک عمل می کند برای جبران آب هدر رفته از سیستم تعبیه شده است.

 

سیستم تزریق اسید

 

معمولاً برای تنظیم PH آب از اسید سولفوریک استفاده می شود. اسید در تانک های مخصوص، ذخیره شده و توسط پمپ های تزریقی در زمانهای لازم به آب اضافه می شود. البته میزان تزریق اسید و زمان آن، براساس نتایج مربوط به آزمایش آب انجام می گیرد.

 

سیستم تزریق کلر

 

برای گند زدایی آب، از کلر استفاده می شود. کلر در تانک های مخصوص ذخیره شده و توسط پمپ های تزریقی در زمانهای لازم به آب اضافه می شود. میزان تزریق کلر بایستی به مقداری باشد که مقدار کلر موجود در آب از میزان mgcl۲/lit 1 تجاوز نکند.

 

سیستم رسوب زدایی مغناطیسی

 

در چند دهه اخیر تکنولوژی سختی گیری و رسوب زدایی مغناطیسی در صنایع مختلف و به خصوص در حرارت و برودت جایگاه مناسبی پیدا کرده است به طوریکه در بسیاری از موارد جایگزین روشهای دیگر که عمدتا شیمیایی هستند، شده است. این روش با برخورداری از مزایایی چون حذف آثار نا مطلوب سختی و رسوب، جلوگیری از تشکیل رسوب، حذف رسوبهای پیشین، افزایش بازدهی مبدلهای حرارتی و نصب و نگهداری آسان تبدیل به یکی از کاربردی ترین راههای مقابله با سختی و رسوب در حرارت و برودت شده است.در اثر اعمال میدان مغناطیسی با انرژی مناسب می توان شرایطی را ایجاد کرد که فرایند تشکیل بلورهای رسوب در داخل آب رخ داده و از چسبیدن آنها به دیواره ها جلوگیری شود. در این حالت اصطلاحا در آب پدیده دانه برفی رخ داده و هسته های اولیه بلورهای رسوب در آب تشکیل می شود. با گذشت زمان به حجم هسته های اولیه افزوده شده و بلورهای سخت خنثی و معلق در آب که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده اند ظاهر می شود. در کنار فرایند فوق افزایش مولکولهای آزاد در آب و شکسته شدن پیوند هیدروژنی بین آنها باعث افزایش حلالیت آب شده و خاصیت رسوب زدایی را نیز به فن آوری فوق می افزاید، به نحوی که با گذشت زمان رسوب های پیشین نیز در آب حل شده و تبدیل به بلورهای خنثی معلق در آب می شوند.

 

کولینگ تاور

 

همانطور که می دانید راهبری، تعمیر و نگهداری برج خنک کن (کولینگ تاور) به صورت دوره ای یک نیاز انکار ناشدنی است. دستگاه های تاسیسات در ساختمان و صنعت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد بنابراین که کم توجهی به این بخش منجر به عدم آسایش ساکنین و در نتیجه باعث غیر قابل استفاده شدن فضاهای مفید ساختمان می شود،از این رو تعمیرات و نگهداری سیستم تهویه مطبوع و دستگاه های تهویه مطبوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

نکته حائز اهمیت در اینجاست که هزینه اولیه هر تجهیز تهویه مطبوع و سامانه تهویه مطبوع رقم قابل توجهی می باشد که تنها در صورت افزایش زمان استفاده مفید از آن این هزینه قابل توجیه اقتصادی است لذا مسئله اصلی افزایش طول عمر مفید یک سامانه می باشد. برای رفع این مشکل و افزایش عمر مفید یک سامانه تاسیساتی باید از مرحله طراحی تهویه مطبوع تا اجرا تهویه مطبوع و راه اندازی تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش سیستم تهویه مطبوع (تعمیر برج خنک کن) ، پروسه نگهداری تهویه مطبوع توسط گروهی متخصص ، پیاده سازی و نظارت گردد . در حال حاضر بسیاری از سامانه های تاسیساتی و تهویه مطبوع فعال در ساختمانهای مسکونی و حتی اداری به علت مشکلات طراحی نامتناسب و یا اجرا و راه اندازی اشتباه ، در نقطه مناسب و اصلی خود فعالیت نمی کنند. محاسبه اشتباه بار حرارتی و برودتی و یا بالا گرفتن و غیر واقعی محاسبه نمودن آن ، اغلب باعث خرید سیستمی بسیار بالاتر از نیاز واقعی ساختمان شده است که این مطلب هزینه های اضافی را در فراِیند تعمیر و نگهداری موتورخانه ها به صاحب سیستم تحمیل می نماید. همچنین در برخی اوقات وقتی که بار حرارتی و برودتی یک مجموعه مسکونی محاسبه گردید ، انتخاب یک سامانه و یا استفاده از دو سامانه موازی ولی کوچکتر از هنرهای طراحی تهویه مطبوع است که در پروسه و فرآیند تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع (خدمات تهویه مطبوع و تعمیر برج خنک کن) باعث کاهش هزینه شده و بسیار به کمک می آید.

 

همچنین شاید بسیار با این مشکل روبرو شده‌اید که با وجود تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در یک ساختمان عمومی و اداری همچنان شرایط هوا مطبوع و قابل استفاده نمی باشد و طراحی تهویه بدون توجه به شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت، فشار، نور باعث فعالیت خارج از نقطه مناسب سیستم شده است و از این نظر نیز با گذشت زمان هزینه های بسیار گزافی بابت تعمیر برج خنک کن (کولینگ تاور)، تعمیر تجهیزات تهویه مطبوع ، نگهداری سیستم تهویه مطبوع و فعالیت اینگونه سامانه ها متحمل می‌شویم.

 

به طور علمی و عملی مسئله نگهداری و تعمیر برج خنک کن (کولینگ تاور) به صورت پیشگیرانه، استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده برای انجام امور از لحظه طراحی تا پایان عمر مفید یک سامانه را شامل می شود و این برخلاف دیدگاهی افرادی است که گمان می کنند که نگهداری تعمیرات کولینگ تاور فعالیتی است که هر فعال آچار به دست و غیر ماهری قادر به انجام آن است که متاسفانه این دیدگاه باعث آشفته بازاری در صنعت تاسیسات و تعمیر و نگهداری این دستگاه و خدمات تهویه مطبوع شده است.

 

فرایند نگهداری و تعمیرات برج خنک کن (کولینگ تاور)

 

فرایند نگهداری و تعمیرات دستگاه برج خنک کننده به مجموعه اقدامات و فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات مرتبط یا متعادل باهم گفته می‌شود که یک یا چند ورودی مشخص را به خروجی‌هایی که قصد آن حفظ وضعیت فعلی و تضمین ادامه فعالیت دارایی‌ها است ،تبدیل می‌کند. این اقدامات و فعالیت‌ها، نیازمند تخصیص منابعی مانند منابع انسانی مواد،تجهیزات و … دارند.

 

لذا از جائیکه تعمیرات این دستگاه شامل مجموعه اقداماتی است که جهت بازسازی ، بروز رسانی و بهسازی به روی برج خنک کننده انجام می شود. تعمیرات برج خنک کننده گاه می تواند شامل تعویض قطعه ای کوچک و گاهی شامل تعویض و یا تعمیر مجموعه ای از قطعات و در کل بخشی از برج خنک کننده می باشد. کولینگ تاور از جمله دستگاه هایی است که به علت در معرض رطوبت قرار داشتن به سرعت دچار خوردگی و فرسودگی می شود بنابراین نیاز است تا تعمیرات برج خنک کننده (تعمیرکولینگ تاور) به صورت دوره ای طبق زمان بندی مشخص انجام شود.

 

کولینگ تاور

 

برج خنک کن (کولینگ تاور) – طراحی، ساخت، خدمات

 

گروه فنی مهندسی ایمن پیشگامان بارز ، دارای کادری متخصص و مجرب در زمینه طراحی تهویه مطبوع و عرضه مناسب ترین سیستم های برودتی و تهویه مطبوع، مطابق با نیاز واقعی مشتری و امکانات مالی کارفرمایان محترم، آماده ارائه انواع برج خنک کن (کولینگ تاور) در ظرفیت های مختلف می باشد و نیز تیم تاسیساتی شرکت ایمن پیشگامان بارز با استفاده از مهندسان ورزیده و اکیپ های کاری حرفه ای در زمینه تعمیرات برج خنک کن (تعمیر کولینگ تاور) و بازسازی تجهیزات آماده ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و سروران گرامی در زمینه دستگاه های تهویه مطبوع می باشد.


Rate this item:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.