تست جرثقیل سقفی – تست جرثقیل دروازه ای

فهرست مطالب

بازرسی فنی جرثقیل های سقفی و دروازه ای طبق استاندارد ASME,DOE

بشر همواره در طول تاریخ در صدد تسهیل کار با بازده بیشتر بوده ، لکن افزایش محصول با مکانیزه شدن کلیه مراحل کار امریست بدیهی ، بویژه این که حمل و نقل و جابجایی کردن بارهای سنگین قسمت عمده کار را تشکیل می دهد.

با توسعه روز افزون، صنعت احتیاج به وسائل بالابر نیز افزایش یافت و اکنون کلیه مراکز مهم صنعتی در دنیا مجهز به وسائل حمل ونقل و مکانیزم های بالابر هستند که مهمترین و پرکاربرد ترین آنها جرثقیل الکتریکی پلی می باشد .

با توجه به سرو کار داشتن تجهیزات بالابری با جان انسان،آن ها را در دسته تجهیزات پرخطر قرار داده وترویج بازرسی انواع جرثقیل با تسلط براستاندارد و مراجع مربوطه،کسب علم و مهارت بازرسی و همکاری نهادهای دولتی ضروری به نظرمی رسد.

 

بازرسی جرثقیل سقفی دو پل

(TOP Running double girder overhead crane)

یکی از رایج ترین بالابرها جرثقیل سقفی یا سالنی است ، جرثقیل های سقفی معمول ترین مورد جرثقیل های با کارکرد سنگین را دارند و شامل یک مجموعه بالابری که روی یک کالسکه (ترولی)  نصب شده است ومی توانددر طول پل های جرثقیل حرکت عرضی نماید و مجموعه پل ها می توانند توسط مکانیسم حرکتی جرثقیل در طول مسیر سالن حرکت طولی نمایند .

 

جرثقیل های سقفی دوپل عمدتاً به دودسته ی   TOP Running و زیرآویز Underhung تقسیم می شوند.

جرثقیل های سقفی درسالن های نیروگاه ها، کارخانه های ذوب فولاد، سالن های تولید، سالن های مونتاژ، صنایع معدنی و بسیاری دیگر از صنایع مورداستفاده قرار گرفته و دارای ظرفیت های بالا تا حدود ۵۰۰ تن می باشند.

مکانیسم بالابری شامل مجموعه ای از درام، سیم بکسل، الکتروموتور ، گیربکس، ترمز، پولی، قلاب، یاتاقان وهوزینگ می باشد. این مجموعه طی مکانیسم هایی قابلیت جابه جا کردن باردر راستای قائم و درصفحه افق را به طور همزمان دارد .جرثقیل های سقفی از دو طریق کنترل و هدایت می شوند، یکی از اتاق کنترل (کابین اپراتور) و دیگری از طریق صفحه کنترل که بستگی به میزان استفاده از جرثقیل و ظرفیت آن دارد .

 

بازرسی جرثقیل سقفی

استانداردهای مرجع برای ساخت وبازرسی این نوع جرثقیل عبارت اند از:

ISO 8306/CMAA 70 /ISIRI 4379/ ASME B30.2/FEM/

BS 466 /DIN 15018

بازرسی جرثقیل سقفی آویز (Under slung top running bridge crane)

این نوع جرثقیل شبیه به نوع رو رونده بوده با این تفاوت که مطابق شکل زیرکالسکه بر لبه باکس پل به طور آویز قرار گرفته و حرکت می کند ولی کلگی ها بر روی ریل های حرکت طولی بر تیرهای حمال سوار می شود ، استاندارد مرجع این نوع دستگاه

ASME B30.17  بوده و حداکثر ظرفیت آن برای نوع تک پل ۱۰ تن و برای نوع دو پل ۳۰ تا ۴۰ تن است .

 

بازرسی فنی جرثقیل سقفی

بازرسی جرثقیل تک پل آویز (Under hung mono rail crane)

 

مونوریل آویز شبیه به نوع سقفی بوده با این تفاوت که هر دو حرکت طولی وعرضی ، یعنی کالسکه وکلگی ها چنان چه در شکل ملاحظه می شود به طور آویز قرار داشته وحرکت می کنند ، استاندارد مرجع  جهت بازرسی جرثقیل تک آویز ASME B30.11 است. جرثقیل های مونوریل معمولاً به صورت آویز تیرحمال Girder اصلی نصب می شوند  و کاربردهای بسیار در صنایع در ظرفیت های پایین دارا می باشند. قیمت پایین و فضای کم مورد نیاز و توانایی حرکت بر مسیر منحنی از جمله مزایای این جرثقیل می باشند و تنها محدودیت آن ها ظرفیت حمل بار است که حداکثر ظرفیت آن ها ۱ تا ۲ تن است.

بازرسی جرثقیل آویز

کلیه جرثقیلهای سقفی نو یا اصلاح و تعمیر شده باید قبل از اولین استفاده توسط بازرس ذیصلاح  مورد بازرسی قرار گرفته تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

 

بازرسی جرثقیل سقفی در حال کار

بازرسی جرثقیل سقفی که در حال کار و سرویس منظم هستند بسته به بازه زمانی بازرسی به دو گروه تقسیم می شود: بازرسی جرثقیل سقفی به صورت  مداوم و دوره ای.

 

مسئول ایمنی با صدور پرمیت باید تعیین کند آیا حین بازرسی جرثقیل سقفی شرایطی که شامل خطر باشد وجود دارد یا خیر.

 

بازرسی جرثقیل سقفی به صورت مداوم:

بازرسی جرثقیل سقفی به شکل مداوم  توسط اپراتور یا شخص متخصص با توجه به نوع سرویس جرثقیل در بازه های زمانی زیر انجام میگیرد:

  • سرویس عادی: بازرسی جرثقیل سقفی ماهیانه
  • سرویس سنگین: بازرسی جرثقیل سقفی هفتگی یا ماهیانه
  • سرویس سخت: بازرسی جرثقیل سقفی روزانه یا هفتگی
  • بازرسی جرثقیل سقفی به شکل مداوم  به صورت چشمی و شامل مشاهدات حین کارکرد دستگاه بوده و در صورت عدم وجود عیب نیاز به گزارش مکتوب ندارد و باید موارد زیر مورد بازرسی جرثقیل سقفی قرار گیرد:
  • بازرسی جرثقیل سقفی جهت کارکرد صحیح مکانیزم های عملکردی و کلیه قطعات و تجهیزات، تنظیم صحیح و عدم صدای غیرعادی.
  • بازرسی جرثقیل سقفی جهت کارکرد وسایل محدود کننده حد نهایی باید تحت شرایط بدون بار چک گردد. اگر در بازرسی جرثقیل بیشتر از یک وسیله محدود کننده حد نهایی وجود داشته باشد لازم است تنها کارکرد محدود کننده حد نهایی اولیه چک گردد. بلاک بایستی با سرعت کم رانده شود اگر هنگام بازرسی جرثقیل وسیله به درستی عمل نکرد کاربر بایستی جرثقیل را متوقف کرده و سریعاَ به شخص متخصص اطلاع دهد.
  • بازرسی جرثقیل سقفی جهت عدم وجود نشتی در تانکها، شیرها، پمپها، خطوط و بخشهای دیگر سیستمهای هوا و هیدرولیک
  • ازرسی جرثقیل سقفی جهت هوک ها و ضامن های هوک بایستی در تطابق با الزامات استاندارد ASME B30.10 باشند.
  • بازرسی جرثقیل سقفی جهت سیم بکسل بالابرنده و اتصالات نهایی از نظر اعوجاج، تاب خوردگی، شکستگی، باز شدگی رشته ها، از هم بازشدگی سیم بکسل، جابجایی هسته.
  • بازرسی جرثقیل سقفی جهت سیم بکسل با طول مناسب بر روی درام و قرقره ها (Drum and Sheaves)
  • در مورد جرثقیل هایی که در سرویس منظم قرار ندارند و برای مدت زمانی بین یک ماه تا یکسال مورد استفاده قرار نگرفته اند باید قبل از در سرویس قرار دادن جرثقیل مطابق موارد ذکر شده در بازرسی جرثقیل سقفی مداوم مورد بازرسی قرار گیرند.
بازرسی جرثقیل سقفی

 

بازرسی  جرثقیل سقفی به صورت دوره ای

بازرسی جرثقیل سقفی به صورت دوره ای، بازرسی ظاهری و چشمی دستگاه در محل توسط بازرس فنی و گزارش شرایط خارجی مشهود جهت آماده کردن زمینه ادامه کار دستگاه می باشد و با توجه به نوع سرویس بازرسی جرثقیل سقفی در بازه های زمانی زیر انجام می گیرد:

سرویس عادی: سالیانه

سرویس سنگین: سالیانه

سرویس سخت: سه ماهه

 

در بازرسی جرثقیل سقفی به صورت دوره ای علاوه بر موارد ذکر شده در بازرسی جرثقیل به شکل مداوم باید موارد زیر مورد بازرسی ظاهری قرار گیرد:

  • عدم وجود اجزاء و اتصالات پوسیده، زنگ زده، ترک خورده یا تغییر شکل یافته
  • بازرسی چشمی کلیه جوشها هنگام بازرسی جرثقیل سقفی
  • عدم وجود پیچ، مهره، پین یا پرچ شل شده یا افتاده
  • عدم وجود ترک و فرسودگی در درام و قرقره ها (Drum and Sheaves)
  • عدم وجود ترک، تغییر شکل و فرسودگی در اجزا مختلف از قبیل پینها، یاتاقانها، چرخها، محورها، چرخدنده ها،
  • غلطکها، وسایل نگهدارنده و قفل کننده، ضربه گیرها و درام ها
  • عدم سایش بیش از حد قطعات سیستم ترمز
  • عدم سایش بیش از حد دندانه زنجیر و کشیدگی بیش از حد زنجیر
  • از بین رفتن کنترلرها، سوئیچ های اصلی، کنتاکت ها، محدود کننده ها، دکمه های فشاری و…
  • عملکرد صحیح بادنما
  • عملکرد صحیح مولدهای برقی، دیزلی، گازوئیلی و…
  • عملکرد صحیح سیستم ترمز هنگام تست جرثقیل
  • کنترل و اندازه گیری سرعت حرکت طولی وعرضی وهمچنین سرعت درام، الزاما دور کند وجود داشته باشد.
  • محدود کننده های حرکت که موجب توقف یا اعلام هشدار جهت عملکرد صحیح دستگاه می گردد. عملکرد
  • محدود کننده های حرکت هنگام تست جرثقیل باید در شرایط بدون بار و سرعت کم کنترل گردد.
  • تطابق طناب بندی مربوط به سیم بکسل بر روی درام با طراحی سازنده جرثقیل
  • کنترل و بررسی وتست کابل های فولای و زنجیر وتسمه ها مطابق با استاندارد مربوطه وصدور گواهینامه سلامت
  •  خوانا بودن کلیه برچسب های کارکرد، راهنمایی، هشدار و اخطار و در صورت نیاز تعویض آنها
  • کنترل کلیه تجهیزات وادوات وهشبببدار دهند ه های ایمنی و اطمینان از صبببحیت عملکرد آنها ومقایسه با
  • استانداردهای رایج ساخت وتست وبازرسی هر تجهیز.
  • کنترل مسیر حرکت ((RUN WAY BEAM در بازرسی جرثقیل سقفی واندازه گیری های ابعادی ومقایسه آنها با تلرانسهای مجاز هر کدام به تناسب موضوعیت
  • بازرسی و تست اجزاء الکتریکی جرثقیل بمنظور اطمینان از صحت عملکرد و بررسی کابلهای انتقال جریان حرکت های طولی و عرضی در زمان بازرسی جرثقیل
  • بازرسی و انجام تست های غیر مخرب (NDT) مورد نیاز برای قلاب، وقرقر های انتقال حرکت و سایر اجزاء در صورت نیاز و کنترل ابعادی و مقایسه آنها با تلرانسهای مجاز

در بازرسی جرثقیل سقفی توجه خاصی باید در مورد مقاطعی که به سرعت خراب می شوند ( همچون موارد زیر) بکار گرفته شود:

  • مقاطعی که در تماس با تجهیزات زینی شکل و equalizer ها و قرقرهها قرار دارند.
  • مقاطعی نزدیک انتها که ممکن است سیم های خورده شده یا شکسته شده بیرون بزنند.
  • مقاطعی که دچار خم های شدید میشوند.
  • مقاطعی از سیم بکسل که در حالت عادی هنگام بازرسی مخفی هستند مانند قسمتهایی که از روی قرقرهها میگذرند.

در مورد بازرسی جرثقیل سقفی که در سرویس منظم قرار ندارند و برای مدت زمانی یکسال یا بیشتر مورد استفاده قرار نگرفته اند باید قبل از در سرویس قرار دادن جرثقیل مطابق موارد ذکر شده در بازرسی دوره ای مورد بازرسی قرار گیرند.

بازرسی جرثقیل سقفی

 

تست جرثقیل سقفی (بدون بار)

تست جرثقیل سقفی باید توسط بازرس فنی یا بازرس شخص ثالث ذیصلاح انجام شود. این آزمون شامل موارد زیر است و طی آن باید هرگونه عیب، شرایط یا صدای غیر عادی و اشکال عملکردی جرثقیل در بازرسی جرثقیل سقفی مورد توجه قرارگیرد :

الف- بالا بردن وپایین آمدن مجموعه قلاب

ب- حرکت کالسکه

ج- حرکت پل

د- سوئیچهای کنترل حدود؛ تنظیمات سوئیچ های کنترل حدود باید بوسیله آزمونهای حرکت بالابر با قلاب خالی و با افزایش سرعت به میزان حداکثر سرعت، تعیین شود. مکانیزم عمل تجهیزات کنترل حدود باید به گونهای قرار گیرد که این تجهیزات به منظور جلوگیری از برخورد قلاب یا مجموعه قلاب با هر قسمت کالسکه یا جرثقیل، در تمام شرایط و درزمان مناسب عمل کنند.

ه- تجهیزات قفل کننده، محدودکننده و نشاندهنده در صورت وجود.

تست بار جرثقیل سقفی

تست بار نامی

 

بار مجاز دستگاه در زمان کارکرد نباید بیش از ۱۰۰ % بار تست باشد. حداکثر بار مجاز جهت تست جرثقیل سقفی نباید بیش از ۱۰۰% ظرفیت نامی دستگاه باشد. تست بار نامی باید شامل حرکات زیر باشد:

-در تست جرثقیل سقفی بار تا فاصله مناسبی بالا برده شود تا اطمنیان حاصل شود که بار به طور کامل به اجزاء جرثقیل اعمال شده است.

– هنگام تست جرثقیل سقفی کالسکه به همراه بار در تمام طول پل حرکت داده شود.

– هنگام تست جرثقیل سقفی کالسکه به منتهی الیه دو طرف پل منتقل شده و سپس پل در تمام طول مسیر حرکت داده شود.

– هنگام تست جرثقیل سقفی درحین پایین آوردن بار آزمون، بار بوسیله ترمز متوقف و نگه داشته شود.

بازرسی فنی جرثقیل سقفی
تست جرثقیل سقفی
بازرسی جرثقیل دروازه ای
بازرسی فنی جرثقیل سقفی
تست جرثقیل سقفی
بازرسی جرثقیل سقفی
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.