تست تاورکرین (بازرسی تاورکرین)

فهرست مطالب

تست تاورکرین- بازرسی تاورکرین (TOWER CRANE) به سه روش زیر انجام می شود:

 

 

۱- تست تاور کرین  پیش از شروع کار توسط راننده جرثقیل برجی (تاورکرین)

در این تست تاورکرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور جرثقیل برجی (تاورکرین) انجام می شود.

موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاورکرین بازدید می شوند:

  • کلیه موارد ارائه شده در دفترچه ی راهنمای عملیاتی دستگاه جرثقیل برجی
  • کنترل های عملیاتی و اضطراری تاور کرین
  • ترمزها
  • قفل، کلید و نشانگرهای ایمنی تاور کرین
  • بازرسی چشمی از ساختار دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • بازرسی تاور کرین جهت قرار گیری صحیح سیم بکسل درون درام و قرقره ها در تاور کرین
  • بازرسی تاورکرین با هدف تشخیص آسیب دیدگی سیم بکسل ها
بازرسی جرثقیل برجی

 

۲- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت مداوم

 

این برنامه بازرسی تاورکرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:

 

  • هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا تاور کرین
  • بازرسی تاور کرین جهت کنترل های عملیاتی و اضطراری،تجهیزات، نشانگرها و قفل های ایمنی دستگاه جرثقیل برجی
  • روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی تاور کرین از اجزا فیلتر روغن و سطح مایع دستگاه تاور کرین
بازرسی تاور کرین

 

۳- بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت ۱۰ ساله

 

این شیوه بازرسی جرثقیل های برجی  با اهداف کلی زیر انجام می شود:

 

. بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی

  • استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT)
  • سیستم های ترمز جرثقیل تاور کرین
  • بازرسی تاور کرین جهت سیستم های کنترلی، ایمنی و اضطراری
  • مناسب بودن دستورالعمل های ایمنی و اجرایی مطابق شرایط کار

 

موارد ذیل در این نوع بازرسی جرثقیل های برجی (تاورکرین) مورد بررسی قرار می گیرند:

 

۱- رینگ گردان

۲- موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک

۳- درام بالابر

۴- سیستم ترمز

۵- قرقره های سیم بکسل

۶- سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم

۷- گیربکس

۸- بوم

۹- چارچوب A شکل

۱۰- پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)

۱۱- سیم بکسل (طناب فلزی)

۱۲- سیستم های الکتریکی

۱۳- موتورهای الکتریکی

 

  • باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • . بازرسی تاور کرین از جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتور از لحاظ وجود آسیب و فرسودگی
  • . بازرسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی

 

۱۴- بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب

 

  • بازرسی جرثقیل های برجی از چرخ های قسمت متحرک قلاب
  • بازرسی تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز
  • آزمون غیر مخرب برای شناسایی ترک خوردگی

 

۱۵- بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین

 

  • بازرسی تاور کرین از مجموعه ی قلاب از نظر ابعاد و تضمین مطابقت با مشخصات سازنده.
  • آزمون غیر مخرب برای تشخیص ترک خوردگی قلاب

 

 

طراحی ایمن جرثقیل های برجی (تاورکرین)

 

هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:

 

  • پایداری جرثقیل برجی (تاور کرین)
  • واژگونی جرثقیل برجی (نیروهای حاصل از باد و بار معلق)
  • طراحی مناسب و ایمن زیر بنا و پایه ستون جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • اندازه و طرح ستون جرثقیل های برجی بستگی به عواملی مانند ارتفاع برج، سرعت باد، نوع و طول بوم ، نوع زیر زمین، ظرفیت تحمل آن و ظرفیت دارد.
  • نحوه ی طراحی و تعداد قطعات ساختاری و موقعیت نصب آن ها در جرثقیل برجی

 

خطرات عمده هنگام کار با جرثقیل های برجی (تاور کرین)

 

۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و .  .  .

واژگونی جرثقیل های برجی (تاورکرین) می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.

 

۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.

 

عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :

 

  • عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی در جرثقیل تاور کرین (وزنه های خیلی سبک و خیلی سنگین هر دو خطرناکند)
  • بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده
  • عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین
  • طراحی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین

 

۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)

۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)

۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)

۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.

 

موارد ایمنی هنگام برپایی (ERECTION) و برچیدن (DISMANTLE) جرثقیل های برجی (جرثقیل تاورکرین)

 

  • پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.
  • تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.
  • استفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.
  • اجزای در حال نصب در جرثقیل تاو کرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.
  • شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.
  • رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.
  • از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.
  • ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین لحاظ شود.
  • به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خویش نبسته اید هرگز آن را رها نکنید.
  • استفاده از پیچ و مهره های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.
  • برپایی و برچیدن جرثقیل تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
  • از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.
  • هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.
  • حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
  • برای جلوگیری از سقوط نفرات، تمام پرتگاه ها و لبه ها توسط نرده ها و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.
  • هنگام برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.
  • تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.
  • هنگام عملیات برپایی یا برچیدن جرثقیل تاورکرین حداقل به فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه ی خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.
  • تمام سطوح راهروها و راه پله ها در جرثقیل تاور کرین باید از مواد غیر لغزنده مانند ، صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 5 =

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.